Vad är bäst?????????!*panik*

sannaaah

Trådstartare
Jag ska tävla imorn..på en häst jag har hoppat 1gång! Ska hoppa med laget 1,10 men en 1m klass innan..problemet är: Man får INTE ta hästen i munnen mot hindret för då stannar den, den vill sköta allt själv men klarar inte riktigt av det alla gånger (kan hoppa av på tok för tidigt och så. Visst ingen katastrof men jag vill ändå försöka göra mitt bästa imorn.

Frågan är om jag ska rida i en lugn men BRA galopp på banan FÖRSÖKA hinna se avståndet långt innan (typ 6 galoppsprång innan vilket jag tvivlar på att jag kan!) och rida på det.

Eller rulla på i lite högre tempo och låta hästen sköta allt själv eftersom han kan börja krångla om man sitter och håller i honom.

Det är en väldigt het häst som kör upp huvudet MYCKET när man gör en förhållning så det kan ju bli en störning om man rider an ett hinder. Självklart får han inte springa runt som en dåre men jag funderar på att låta honom gå i lite högre tempo och förhoppningsvis så klarar han att taxera någorlunda själv............................:crazy:

Självklart är det olika vilken häst man rider osv men överlag...vad är bäst??
I slutändan gör jag nog det som känns bäst för stunden ändå......

*panik panik panik*

//Ringrostig Sanna

Sv: Vad är bäst?????????!*panik*

haller med dig, det ar ju anda sa pass lagt, sa han borde inte riva, eller? River han latt, forsok ha ett lugnare tempo och rid mer med sitsen. Har du provat med hackamore?

Be om hjälp av den som brukar rida hästen, och prova de olika sätten på framhoppningen. +Sen försöker du hålla dig till det som känns bäst när ni väl är inne på banan.

Antar att det inte finns något bättre alternativ :p

det är ingen spec som brukar rida den för det är en ridskolehäst :) men ja det du säger låter logiskt! Jag kommer väl ändå inte ha tid att tänka när jag väl är inne på banan :p

Maria-mp
Min tränare säger att hackamore inte funkar heller... jag börjar bli nervöööös :angel:

aha, okej ;)
Men då får du helt enkelt prova dig fram på framhoppningen, och be någon som hoppat hästen innan hjälpa dig om det går ;)

Lycka till imorgon :)

Saken är det att hästen ska vara klar och ligga rätt mot hindret ett par galopp språng innan, det är inte något man fixar till vid de sista galoppsprången. De sista galoppsprången är till för att hästen ska hitta sin egna balans, komma ner lite med huvudet för att på sådan vis få maximal språngkurva.

men så handlar det om en häst du har hoppat en gågn, och då är det inte alltid lätta att få något samspel mellan sig, utan man får lösa det på bästa smidigast sätt.

Jag tycker att du ska rida i ett bra tempo, ta tag lite i honom innan anridningen mot ett hinder, så att du kan korta hans galoppsteg. Låt honom sedan sköta resten.

Rid bara i rytmen, ha stöd utan att förhålla. Titta bort så du inte börjar mixa med avståndet om du ändå inte kan ta han i munnen så får det blir den avsprångspunkt det blir. Du måste bara känna galoppen och ha hästen i balans. Om det är en skolad häst så fixar den resten själv..

Lycka till!

Ja jag är skapligt nöjd iaf! Hästen gjorde den har skulle :D
I 1m så var ni nolla i grunden sen i omhopppningen skickade jag iväg honom på tok för tidigt på en oxer så vi rev bakre bommen. Jag lät honom gå i ett lite högre tempo. Min tränare sa att hellre rida iväg honom något än backa för då stannar han.

I 1,10=lagklassen så kändes han jättefin! Mycket lugnare och gick att få tillbaka bra och så. MEN vi rev ett..vet inte vad jag gjorde för fel..förmodligen var det att han gick i korsgalopp i svängen (han byter inte självmant och inte när jag försökte fixa heller)hamnade i obalans och så kom hindret ganska snabbt.

Överlag är jag nöjd..men det där petet i 110 kändes jäkligt onödigt för resten av allt flöt på så bra!

Senast ändrad:

Jag håller med dej, rulla på istället......

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka