Vad är bäst hö eller hösilage till föl?

LouiseN

Trådstartare
Eller är det som med äldre hästar att det spelar ingen roll, utan det är vad man själv tycker?

Jag pratade med min vet och hon sa att det tar 3 mån innan vaccinationen mot botutlism börjar verka, vågar jag ge honom hösilage nu då?:crazy: (Dom har nämligen hösilage i det stallet han skall stå)

Senast ändrad:
Sv: Vad är bäst hö eller hösilage till föl?

Jag skulle inte ge hösilage utan att ha full vaccination mot botulism oavsett ålder på hästen.

Jag ger hösilage har inga hästar vaccinerade.

Vi ger enbart ensilage till våra oavsett ålder, de flesta är vaccinerade men vissa föl är inte det.

Jag hade utan att tveka gett hösilage med tanke på botulismen. Men däremot om fölet är vant vid hö sedan tidigare kan det vara svårt att få dom till att äta något nytt i samband med byte av miljö.

/Camilla

Jag ger hösilage till min lilla kille, han är 6,5 månader och färdigvaccinerad mot botulism. Men han har fått hösilage sen han föddes och alltså då när han var icke vaccinerad.

Jag hade gett hösilage utan tvekan. Även om det tar 3 månader för vaccinationen att få fullvärdigt skydd för botulismen så ger ju vaccinationen lite skydd från första dagen. Dessutom är hösilage inte lika "farligt" som ensilage. Jag hade gett fölet hösilage om det är hösilaget som har bäst värden.

Botulismen säger jag inget om (mina hästar är inte vaccinerade). Jag hade dock ett föl i fjol som blev väldigt lös i magen. Enligt min vet. så kan det vara tarmfloran som behöver fler protozoer - och de finns "bara" i riktigt välbärgat hö i tillräckligt stor mängd.

Här är det hösilage från första början som gäller också, jag vaccinerar ej.

Så jag hade gett hösilage nu, men om man är hemskt oroligt finns ju möjligheten att köpa ett antal hö balar själv kanske?

Ett mkt torrt hösilage ifrån icke gödslad åker ute, fri tillgång givetvis.
Och inne första skörden ifrån ett mkt bra hö, fri tillgång.

Jag har aldrig vaccinerat mina hästar, varken föl eller unghästar, utan dom har alla haft fri tillgång på hösilage ute.

Vet ingen här i Finland som skulle vaccinera mot botulism, då matar de flesta nog hösilage. Veterinären hade aldrig heller vaccinerat nån. Har aldrig hört att någon skulle ha insjuknat... Tror man kan ta det ganska lugnt, så länge man har foder av bra kvalitet. Konstigt, i Sverige verkar det vara mera regel än undantag att vaccinera?

*kl*

Vi fodrar bara med hösilage, dock av super bra kvalitet och hög TS halt, 71%. Vi vaccinerar inte våra hästar mot botulism.

Vet ingen här i Finland som skulle vaccinera mot botulism, då matar de flesta nog hösilage. Veterinären hade aldrig heller vaccinerat nån. Har aldrig hört att någon skulle ha insjuknat... Tror man kan ta det ganska lugnt, så länge man har foder av bra kvalitet. Konstigt, i Sverige verkar det vara mera regel än undantag att vaccinera?

Tror egentligen det är ganska många som inte vaccinerar, men det är dom som förespråkar vaccinering som hörs mest.:)

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 029
Senast: tara
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 806
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 013
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit