Vad är bäst för hästen?

dengra

Trådstartare
Har ett val att göra men vet inte hur jag ska välja.

Hästen har varit skadad i ett år, och har stått i begränsad hage med endast möjlighet till skritt. Nu har skadan kommit tillbaka, dvs blödningar i gaffelbandet bak.

Så antingen fortsätter vi att behandla, vilket förmodligen inte kommer leda till något annat resultat än det vi har nu med tanke på att skadan kommit tillbaka. Eller så triangelmärker vi henne och tar föl, men frågan är om hon kommer klara av vanlig hage samt att vara dräktig?
Sen finns alltid alternativet att ta bort hästen. Det har ju sina klara nackdelar.

För tillfället behandlar vi henne medans vi ska bestämma oss. Men hon trivs inte i sin minihage med 10 minuters promenad om dagen. Det känns ovärdigt att hålla på ytterligare ett år med något som hon inte trivs med för att skadan sen inte blir bra ändå.

Hur hade ni gjort?

Sv: Vad är bäst för hästen?

Jag hade avlivat henne. Dels trivs hon inte med ett så begränsat liv och dels så har skadan kommit tillbaka igen. Att T-märka hästen gör den inte frisk, även om ni T-märker finns riskerna att skadan kommer tillbaka om och om igen.

Hur pass allvarlig är skadan? Är hon halt av den? Vissa gaffelbandsskador läker ju bättre av sig själv med tid, och den rehab veterinären förordar är ju baserad på att hästen ska kunna bli ridhäst igen...

Hon är halt för mig av den. Hon använder inte det ena bakbenet, hon tar kortare kliv och går med bakdelen svängd åt sidan för att slippa belastning.

Veterinären har sagt att det mer eller mindre är "slut" och att prognosen inte är god med tanke på att skadan har kommit tillbaka. MEN att vi kan fortsätta behandla ifall vi har önskemål om det. Men eftersom det är bak, och på grund av en spark eller ett fall så är risken stor att det inte blir bättre.

Vi har behandlat med shockwawe varannan vecka, med gott resultat. När vi skulle trappa ner och lät det gå en månad emellan så kom blödningarna tillbaka. Det är väl det som känns jobbigast. Hon blir nästan helt bra medans vi behandlar.

Inhale: Triangel tänkte vi bara använda oss av ifall hon skulle klara av att gå med föl. Dels för att få tillbaka lite pengar, men då måste jag vara helt säker på att hon klarar det, vilket jag inte är. Isf hade hon fått gå som nu, för hon berörs inte av själva hältan i sig, utan av rörelsefriheten. Men då kommer ju frågan hur mycket hon visar, hur mycket ondare det kommer göra när hon börjar röra sig fritt i hagen och så.
Men ditt alternativ låter just nu bäst för henne.

Jag vill så gärna fortsätta försöka få henne bra, men jag vet samtidigt inte hur rättvist det blir mot henne.

Bakbenen tar ju stryk av dräktighet, de flesta ston blir svullna i dem mot slutet av dräktigheten, vissa värre än andra. Det skulle ju vara hemskt att behöva ta bort stoet under dräktigheten för att påfrestningarna på kroppen blir för stora, eller ta bort henne efter fölning för att hon gick sönder ännu mer under dräktigheten, och sen stå med ett föl utan mamma som måste födas upp articifiellt.

Prata ordentligt med en veterinär som är kunnig på dräktighet, alla är inte det och jag vet flera som fått okej att avla på skadade ston men att stona sen inte pallat dräktigheten.

Det ska jag göra! Jag vill verkligen vara helt säker på att hon klarar av två år till, ett som dräktigt om man skulle ta föl.
Ska sammanställa lite frågor till veterinären jag har nu och skicka, känns som det är mycket som dyker upp efter hand.

Om jag skulle behålla hästen så skulle jag vara säker på att den håller i normal hage med normal aktivitet. Dvs dom rör ju sig i hagen med, drar en repa i galopp, busar runt om det blåser ute osv.
Som du beskriver det så låter det tyvärr inte så, men diskutera med olika veterinärer och lyssna på magen är mitt råd.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka