Vad är acceptabelt?

B

**BORTTAGEN**

Undrar vad som är acceptabelt vad gäller hagens skick. Jag hyr stallplats och nu är min hästs hage mycket lerig. Hon går med lera ända upp till kotorna. HELA hagen ser ut som en stor gyttjepöl.
Har pratat med jurist och han säger att ställvärden ska se till att hagen är i acceptabelt skick. Samt att hästen inte får fara illa.
Vilka rättigheter har jag, vad kan jag kräva att stallvärden ska göra åt min hästs hage. Funderar allvarligt på att inte släppa ut henne alls i hagen, men hon är mycket rastlös så det vore inte heller snällt mot henne. Men det är inte heller nyttigt att låta henne gå i en lerig hage av den här sorten heller?! :confused:

Jag vet faktiskt inte vilka "juridiska" rättigheter du har i det här fallet, men rent praktiskt har du nog tre alternativ om du vill "lösa" problemet inom rimlig tid:

1. Tala med stallägaren om problemet. Diskutera ev. lösningar, t ex alternativa hagar, dränering av hagen el.dyl. Kanske kan ni gå halva vägen var genom att stallägaren bekostar jobbet och du ser till att få det utfört eller tvärtom.

2. Byt stall.

3. Gilla läget. Din häst mår sannolikt bättre av att få komma ut i lera än att stå inne. Dessutom brukar "lerperioden" vara övergående. När det fryser ute blir leran hård (även om hårt och knöligt också kan vara ett problem).

Lycka till!

Vem har problem med leran; du eller hästen ?? På vilket sätt är det onyttigt för hästen ?

Mina hästar går också i en delvis MYCKET lerig hage. Men på sina ställen är den helt torr. Var tror du att mina hästar går ! I värsta leran hela tiden i princip !!
Inte för att jag skrattar, men hästarna mår prima !

Står i ett Stall där det rinner en bäck igenom hagen. mina hästar står alltid i vattnet, leriga upp till knäna. Dem har inga problem med lera, däremot vi. Måste alltid spola av bena på dem. Man vänjer sig :D Det är bra för hovarna att få lite fukt.

Du får nog byta stall el prata med markägaren.

Nanne/ :banana:

:love: :love:leriga kräk.

brukar inte alla hagar bli leriga på denne årstid?
min går også i lerhage just nu,och alla andra hästar i stallet.
man får bara vara noga att sköjla dom efteråt
så det inte dannar sig mugg

Precis så är det för oss också - tyvärr. Vilket ju bara gör att leran blir än värre på de värst utsatta ställena.

Och kotorna? Det är ju ren lyx. När det var som värst förra vintern i mitt förra stall hade hästarna lera upp till halvvägs till knäna där de tyckte om att stå och hänga... :crazy:

Den torra delen av hagen är än så länge i övertygande majoritet - men inte en enda kuse står där på dagarna. Nej, i leran klafsar de runt och ser lyckliga ut... :D

Ärligt talat,så länge hagen inte är farlig för hästen så tror jag du är ute på riktigt hal is om du ska blanda in en jurist.Glöm inte bort att du vill ha nånstans att stalla in din häst,och ett sånt snack om nån som har blandat in jurister för en lerig hages skull,det far som en löpeld genom stallar och gårdar.Glöm inte det.
Kan ju ge ett exempel om en som har gård i södra sthlm och ryktet säger nu att hon skall ha köpt en gård i södermanland,drygt 4-5 mil från oss,vi får höra det av vår tränare att den gården nu är såld till XX och jag och min kompis hickar till och säger,näe-fy f-n,ska hon in i samma län som oss nu som inte tar hand om hästarna som hon ska (fodrar frukost typ 10 och kväll typ 17,"glömmer" att släppa ut de i hagen osv.osv) och ljuger folk upp i ansiktet.Kan ju bara säga att vi pratar av egen erfarenhet i detta fall,och vad händer då,jo vår tränare som i sin tur är ridskolechef på en ridskola,kommer ju definitivt inte att rekommendera nått sånt ställe och kommer förmodligen att "sprida" saker vidare osv..
SEn är det ju ändå så att vart du än kommer så i denna period så är de flesta hagar väldigt leriga,om man inte har stoooooora hagar att tillgå,men som de flesta andra skrivit,så där de står och går,där är det oftast som värst och de har fläckar som är mindre leriga och inte används.

I stället för att kolla upp stallägarens juridiska ansvar, så varför pratar du inte med denne, och säger att du är missnöjd?! :confused: :confused:

Visst, du kan säkert få igenom ngt "krav" juridiskt genom att hävda djurskydd eller vad du har rätt till enligt ditt uppstallningskontrakt, men vad hindrar då stallägaren att helt enkelt säga upp din boxplats?

Kan ju säga att om JAG ngn gång blir stallägare och får inackorderingar, hellre vill att missnöjd hyresgäst kommer till MIG, för i allafall jag är INTE tankeläsare!
Och jag skulle inte alls vara främmande att säga upp uppstallningskontraktet för en hyresgäst som "smyger bakom ryggen" på mig hellre än att prata med mig!

Ursäkta att jag påpekar att min häst går i en mkt lerig hage.
Ville bara veta MINA rättigheter innan jag går på stallägaren!!

Men min hästs hovar har blivit mkt mjuka senaste tiden samt att risk för mugg föreligger. Är nervös när det gäller det då min förra häst fick STORA problem med regnskållor. Jag kan gladeligen skölja hennes ben VARJE DAG. Det är inte det det är frågan om. Frågan är vad som är acceptabelt.

...sen vill jag inte tänka på hovslagarkostnaderna när skorna börjar lossna...

Säger som alla andra, d v s att alla hagar är leriga den här årstiden.

Sen leran kom har min hästs hovar blivit mycket bättre! Tidigare under hösten hade hon tendens till strålröta i en bakhov, men det är helt borta nu!

Jag vet ett stall där man dränerade hagarna genom att ösa ut stora mängder grus i dom. Men där står nu hästarna på gruset och har ingenting att göra. Jag tror att hästar har roligare i en lerig hage där de kan rulla sig.

Det är inte alls säkert att skorna lossnar oftare trots att det är lerigt faktiskt.

Men återigen, varför tar du inte upp din oro för din hästs hälsa med stallägaren?! :confused:
Den kanske går och tror att du tycker det är helt ok att hästen går i en lerig hage, när du inget säger!
Så går du och oroar dig för att stallägaren ska börja bråka, och så kanske den bara skulle bli glad om du påpekade att du är missnöjd!

Jag skulle som stallägare som sagt bli jätteledsen om mina hyresgäster inte klagade till mig, utan gick och var missnöjda utan att säga ngt! :cry:

Du har rätt till det du avtalat om plus att hagarna ska vara konstuerade så att hästarna inte skadar sig eller mår dåligt av dem och staketet är okej. Rent djurskyddsmässigt så finns det inte ens något krav på att hästar ska ha tillgång till utevistelse, bara rekomendationer. Om hagen bara är normal-lerig vilket den tyvärr nog måste anses vara med lera upp till kotorna så här års, så är det troligen inte hälsovådligt för normalhästen, i synnerhet inte om den står på stall runt halva dynet. Har du dessutom inte avtalat om drännerade hagar och varit medveten om vad som står till förfogande så är det nog bara att acceptera läget (efter att ha tagit upp problemet med stallägaren).

Vill eller kan inte denne gå dig till mötes så verkar det vara utsiktslöst att försöka göra en rättsak av problemet, det kommer förmodligen bara att sluta med att du får flytta. Det verkar inte troligt att rätten kommer att döma stallägaren till att fixa drännerade hagar och om det verkligen skulle ske så blir nog relationen mellaner mer än ansträngd.

Vill du slippa lera bör du nog leta efter ett stall med dränerade hagar eller stora ytor som inte hinner bli nertrampade.

Jag har inte tänkt och kommer inte heller att göra en rättssak av hagsituationen. Det har från min sida aldrig varit frågan om det med det verkar som om alla andra trott det som skrivit här!! Jag rådfrågade bara om mina rättigheter, då kontrakt/lagar/förordningar är mycket luddigt skrivna och man kan tolka dem olika beroende på vem som läser resp...

Är det förbjudet att rådfråga när man inte vet??

Nej det är inte förbjudet att fråga, men så länge du inte gör rättssak av hagbekymmerna så är det stallägarens tolkning och godvilja som gäller, därav svaren. Folk svarar sällan vad man vill så det är bäst att ignorera svar man ogillar, eller låta bli att fråga ;).

Hej!

Vad exakt som är acceptabelt för dig kan bara du avgöra! :smirk:
Det du tycker är mkt lera kanske en annan hästägare inte alls ser som något problem, och tvärt om.

Och som hyresvärd är det omöjligt att följa allas viljor, och helt omöjligt att veta vad folk tycker om dom inte säger nåt!
Oavsett vad du eller din hyresvärd har för lagliga rättigheter/skyldigheter gentemot varandra, så är en öppen dialog er emellan den absolut bästa garantin för att ni båda är och förblir nöjda.

Prata med din hyresvärd - ni kanske kan gå halva vägen var? Han eller hon gör jobbet och du bekostar ev material för att förbättra situationen i hagen, eller tvärt om?

Lycka till!

Jag kan ju bara säga att JAG kommer ALDRIG någonsin att skaffa mig inackorderingar ! Dels för att folk generellt verkar ha svårt att ta upp saker och ting på ett normalt sett. Dels för att kunskaperna ofta är så katastrofalt bristande. Många utgår från människan inte hästen. Jag skulle förmodligen få både magsår och hjärnblödning.

Alla pratar om SINA rättigheter, sällan skyldigheter. Jag blir matt. Men som sagt, det är nog många som skulle slippa mig som stallägare också :)

:D kanske du förstår varför mina boxar hellre stod tomma än inackorderingar :rofl: :rofl: :rofl:
Men nu är det fullt igen......men med helinackorderingar och BARA jag som jobbar med dom, medföljande ägare...NOT.
det är fördelen med travare :D :D

Som en stallägare uttryckte det: att ta inackorderingar är som att prostituera sig.. (detta var efter något tjafs om vad som skulle göras/inte göras)

Jo och antagligen har man fått magsår på kuppen.

Skulle jag ta inackorderingar så skulle det vara såna jag känner MYCKET väl och VET vilken inställning de har alternativt som martha har - ägarna är inte där alls !

Men just det här med skyldigheter och rättigheter tycker jag är det som mest får det att krypa i mig. Vissa verkar inte inse att det inte bara är förknippat med rättigheter och att de kan KRÄVA det ena och det andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Menskopp