Vad är absolut förbjudet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Contender
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 936
Sv: Vad är absolut förbjudet?

Vad jag har HÖRT så skall man inte korsa albino x albino eller isabell x isabell. Det sistnämda så skall risken för en albino vara 50%

inom knabstrupperaveln, som jag precis börjat med får man inte korsa tigrerade hästar med hästar som har skimmel-eller skäckanlag

Har aldrig inträffat att en albino har fötts... Inom hästvärlden så att säga, så den myten kan vi begrava! :D

inom knabstrupperaveln, som jag precis börjat med får man inte korsa tigrerade hästar med hästar som har skimmel-eller skäckanlag

Får får man väl. Men det är inte önskvärt att tigreringen döljs av ett annat färganlag. Det blir ingen äkta knabstrupper då.

Vad jag har HÖRT så skall man inte korsa albino x albino eller isabell x isabell. Det sistnämda så skall risken för en albino vara 50%
för det första så finns det inga hästar som är albino!
DET ÄR INTE ALBINO de är, de som har dubbla gulanlag! De är bara väldigt ljusa...
Och som jag skrev i ett inlägg längre upp, så är dessa inte önskvärda inom vissa rasers stamböcker, medan andra accepterar dem fullt ut.
Det finns dock inget som säjer att man bör undvika att tillverka sådana BEC-hästar (BEC=Blue Eyed Cream) annat än när rasföreningen inte accepterar dem.

BEC+BEC ger alltid BEC-avkomma
BEC+Isabell ger 50% BEC och resterande 50% får ETT gulanlag och blir isabell, gulbrun eller vilken annan färg+gult som helst.
(på en BEC så syns det ju inte vad det varit för färg som grundfärg...)

Jo det kan det göra, faktiskt. Fuxarna med dubbelt blir ljusast osv. Men det syns bäst om man ställer upp tre olika bredvid varandra.

Men det blir svårt om det dessutom är kombinerat med skimmel som min mest troligt är.

Har ju en BEC med melanom, något som all alltid har sagt är omöjligt eftersom hon ju inte har några pigment :smirk:

Ska få ändan ur och kolla upp hur mkt skimmel hon är, måste "bara" tappa ett rör blod vid lämpligt tillfälle.

Vi har en blåskimmel hemma! Hon heter savoy, är snart 1,5 år gammal och en korsning mellan shire och andalusier :)

Får får man väl. Men det är inte önskvärt att tigreringen döljs av ett annat färganlag. Det blir ingen äkta knabstrupper då.

nae man får faktiskt inte använda hästar med skimmelanlag..går inte att regga som knabbis då

Men det är ju mer vad man inte tillåter inom föreningen.
Men man får korsa en knabbis med en skimmel om man vill, finns inget som hindrar en.

Liknande trådar

Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: AbCdE
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 060
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite... 2
Svar
37
· Visningar
5 314
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 816
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka