Vad är absolut förbjudet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Contender
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 936
C

Contender

Vilka färger på hästar är absolut förbjudet att korsa?

Jag har en skimmel och har hört att man absolut inte ska korsa en skimmel med en skäck. Stämmer det? De kan då bli blåskimlar och få konstiga tecken?

Vilka färger dominerar och vilka kan man korsa? :)

Sv: Vad är absolut förbjudet?

Var har du fått det ifrån???? Klart man kan korsa vilka färger som helst.

Korsar man en skimmel med en skäck kan det bli en enfärgad häst, eller en skimmel, eller en skäck, eller en skimmelskäck.

En blåskimmel är en konstant svartskimmel. Himla fina.

Tillåtet att kombinera alla färger...vet folk som drömmer om just skimmelskäckar men för egen del tycker jag inte det är speciellt tilltalande, då det mest ser ut som en vit häst med smutsfläckar i slutenden...men vi äro alla olika.;):)

Blåskimmlar kan det ju bli men det är ju inget fel! :)
Min kompis har en blåskimmel, riktigt coolt när han är duschad är han verkligen BLÅ! :D

Enda nackdelen med att korsa en skimmel med en skäck är ju att man kan få en avkomma som föds som skäck men sen skimlar av och förlorar teckningen.

Det du kanske täker på är att inom vissa avelsförbund är en del färger icke önskvärda, det jag främst kommer att tänka på är BEC inom connemararasen. BEC står för Blue eyed cream vilket är det som oftast kallas för albino. Vilka färger det är som inte ska kor´sas exakt vet jag icke, men det är skimlar, med särskilda färgkombinationer på föräldrarna....

Jag kan iofs ha helt fel och vara ute och cykla totalt.

Ehh - SKimlar har inget med BEC anlaget att göra även om vissa verkar tro det. Det som det handlar om är att om föräldrarnas födelsefärg båda innehåller ett gulanlag så finns e viss risk/chans för en BEC - så det har inget med skimmelanlaget att göra, förutom att det lurar en att tro att gul-genen inte finns - eftersom det inte syns på de som är avskimlade.

Och ajabaja - inte säga albino...

Läs i färgtråden, där finns många bra hänvisningar...

och för övrigt. det finns inget som är FÖRBJUDET ! Jo, möjligen frame overo/frame overo eftersom de då kan få lethal white föl.

Jag sa det som oftast kallas för albino inte det som är albino.

Jag tyckte även att jag nämnde att jag inte var helt insatt i ämnet utan bara tänkte att det ju kunde vara något sånt som TS menade.

Blåskimmel är en gammal och numera felaktig benämning på en konstantskimmel med svart grundfärg, svartskimmel.

Man har länge trott att konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning inte är förenligt med fosterutveckling, men det finns påbörjad forskning som visar på att så inte är fallet. Och det har aldrig varit förbjudet att göra denna parning, möjligen har det varit en något sämre dräktighetsprocent - OM nu den tidigare hypotesen stämmer...

Det finns INGA färgparningar som är förbjudna, men som Virre skrev så är BEC inte accepterat inom vissa raser. BEC är en häst med dubbla anlag för "gult" och det är 25% chans/risk att få en sådan om man parar två individer som har det gula anlaget (ffa isabell och gulbrun).
Inom connemararasen finns en hel del individer som har detta gulanlag dolt, eftersom de även har skimmelanlag, som har blekt bort deras födelsefärg. Därför kan det dyka upp BEC med skimmelföräldrar i den rasen. Det är inte alls lika utbrett inom andra raser och BEC är dessutom accepterat hos många av rasföreningarna, sedan det tagits bort som "defekt" nu när man vet att det inte är "albino", utan bara väldigt blekt....

En av våra större uppfödare här i landet (SWB) sa till mig att han aldrig skulle korsa två skimmlar igen och det var inget han rekomenderade någon annan att göra heller. Själv hade jag då inget skimmelsto och hade väl inte tänkt skaffa mig ett heller så tänkte väl inte så mkt mer på det. Men nu står det en skimmel i stallet så då har man ju tänkt på vad han sa. Vad säger ni andra, är det olämpligt att korsa två skimmlar, med tanke på deras anlag för "hudcancer"?

Fast en häst blir ju inte "mer" skimmel för att den har 2 skimmelföräldrar... Däremot så blir det ju en skimmel med 2 skimmeföräldrar (eller är det bara vissa...?) och som skimmel är risken för hudcancer större.

Själv står jag med en skäck med jobbiga hudproblem så jag undviker helst både skäckar och skimmlar...

Som Tap In, fast med svart grundfärg... :D

Tack. Anade att det var så då jag kollade länken.
Tap in ungen vi har hemma nu är ju närapå kritvit överallt utom på huvud och ben, där är han brun.

Fast nu när jag såg Farles bild så är det klart snyggare med "blåa" hästar...:D

AM

En av våra större uppfödare här i landet (SWB) sa till mig att han aldrig skulle korsa två skimmlar igen och det var inget han rekomenderade någon annan att göra heller. Själv hade jag då inget skimmelsto och hade väl inte tänkt skaffa mig ett heller så tänkte väl inte så mkt mer på det. Men nu står det en skimmel i stallet så då har man ju tänkt på vad han sa. Vad säger ni andra, är det olämpligt att korsa två skimmlar, med tanke på deras anlag för "hudcancer"?
Fast en häst blir ju inte "mer" skimmel för att den har 2 skimmelföräldrar... Däremot så blir det ju en skimmel med 2 skimmeföräldrar (eller är det bara vissa...?) och som skimmel är risken för hudcancer större.
Alltså...
Enda skillnaden att para två skimlar jämfört med att para en skimmel med en ickeskimmel är att chansen att avkomman blir skimmel ökar från 50% till 75% om bägge föräldrarna är skimlar.
OM nämnda uppfödare haft problem med en sådan avkomma så har jag MYCKET svårt att tänka mig att det beror på att bägge föräldrarna är skimlar... Skulle snarare misstänka att det är okunskap om färggenetiken som spökar igen, för den okunskapen är stoooor även bland äldre och mer välkända uppfödare...

Vad gäller melanomen så är de väl oftast godartade. Jag ska leta lite mer fakta, men om jag inte minns alldeles fel så beror de på att melaninet i huden klumpar ihop sig på vissa ställen. Det är inte nödvändigtvis malignt...

minm första lillla ponny var konstant blåskimmel. mörk på sommaren och ljus på vinten,fast huvudet o benen var så klart fortfarande mörka. gulligt.

Liknande trådar

Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: AbCdE
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 060
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite... 2
Svar
37
· Visningar
5 314
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 816
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka