Vad använder ni när ni svettar hästen?

Sv: Vad använder ni när ni svettar hästen?

Har du funderat på varför hästen får gallorna? Vet du varför man tillför värme eller gör så att hästen alstrar mer värme. Det känns lite som om du gör som andra gjort för att då försvinner gallor. Ordet "svettar" känns ju verkligen malplacerat i allt detta.

Man ska vara försiktig och inte experimentera med sånt här. Bara för att något har viss effekt, exvis blistring, innebär det inte att det är smärtfritt för hästen. Det tycker jag man alltid måste ha i åtanke, det går ju inte att säga till hästen att "det är lite obehagligt nu men det blir bättre sen". Det finns massor av sätt att tillföra värme/öka blodgenomströmningen, kanske inte alltid lika effektivt men skonsamt och snällt.

*kl*

Inom många "show raser" svettar man strupen/halsen/bogen och ibland hela hästens kropp för att få fram olika resultat. Då används en svettolja och neoprenskydd av olika utformning i samband med arbete för att hästen ska svettas mycket och lokalt. (googla tex neck sweat)

Så ordet finns men att svetta benen har jag aldrig hört talas om och det verkar inte som att TS menar samma sak med ordet som de flesta andra som hört det gör. Svettning ska absolut inte blistra och det verkar ju vara det TS är ute efter av någon outgrundlig anledning.

Vart har jag skrivit att jag e ute efter att blistra???? Det e jag verkligen inte!!! Då hade jag använt blister!

Blistring är en effekt, sedan finns det kanske speciella medel för det men man kan få en blistrande effekt med tex Arnika+bandage.

-jag undrar också; varför vill man svetta benen? Har aldrig hört talas om det så intressant att höra.

Jag, som några andra här, undrar vad det är du vill uppnå med att få hästen att svettas om benen? Jag har inte hört talas om nåt dylikt på de 45 år jag hållit på med hästar (både trav och ridhästar). Jag har även fått vara med veterinär på Solvalla (när jag var tonåring) under storloppsdagar så jag har en viss inblick i vad som sker kring just travarna och min nuvarande hovslagare är travtränare...och är lite förundrad över både uttryck och vad som är syftet.

...kan inte släppa tanken på att det är nåt någon hört och som sen sprider sig i hopp om att det ska vara allena undergörande. Jag kan berätta om "ölburken", någon kanske känner igen det? På en bana i mellansverige fanns en häst som hade ovanan att knipa åt halsen så han ströp sig. Tränaren provade att sätta en ölburk under ganaschen och se det var en bra idé för den hästen, hann vann t.o.m. kommande lopp. Snart gick det att se ölburkar på fler hästar...undrar varför? ;)

Kl

Värmelera e inte alls lika bra o det e karens på den!
Man gör det för att bli av me gallor, det här e inget som görs ofta! Har inte bandage ofta på hästarna, behöver det bara dom få gångerna någon står inne eller varit skadad.

Men om du bara använder det på skadade hästar gör det ju inget om det är karens på det .. Skadade hästar startar ju inte ?

Har heller ALDRIG hört uttrycket "svetta benen" ... Blistring vet jag mkt väl förekommer i travet även om det är förbjudet...

Så du "svettar" inte benen, även om det är vad du är "lärd" att du gör...
Det du i själva verket gör ÄR blistrar benen... Men som sagt det är ju förbjudet så då har du fått lära dej att det heter "svetta benen" istället för det är ju inte förbjudet... :meh:

Under min ponnyperiod (mellan jag var 9-16 år) hade jag ponnyerna i travstall o fick lära mig många knep när det gällde "benvård". På den tiden var blistring väldigt vanligt o inget man tyckte var konstigt. Minns dock en tränare som blistrade o sen struntade i att linda benen. Hästen kliade sig med huvudet på frambenen o fick blistret i ögonen. Det var ingen rolig syn...
Jag minns att jag "fixade" ett överben på min första stora häst genom att använda Speedway (lättblister), ett vulkanskydd som var poppis då o en linda över det. Överbenet försvann iaf efter några "behandlingar".
Använder även idag Speedway ibland o ser inga fel i det.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10