Vad använder ni när ni svettar hästen?

Sv: Vad använder ni när ni svettar hästen?

Men hoppa då över lera som kyler (vilket alltså är egenskapen den tillför, även om det kanske inte blir KALLT hindrar den den värmeutveckling som övrigt tillför).

Själv vill jag inte värma ben utan går på det väl beprövade att kyla efter ansträning och värma när jag önskar ökad cirkulation ("kyla nya skador, värma gamla"). Vill jag värma använder jag lindor och BOT-paddar. Kyler gör jag med vatten eller kyldamasker.

Jag förstår inte din formulering öht ? Vad Vill du och varför ?

Men använd inte så många olika saker om det blir för varmt?
Varför gör du det föresten?
Svettar var helt klart ett roligt ord iaf. Tack for det ;)

Undrar vad andra använder! När dom vill att benen ska svettas!

Och vad är syftet med att hästen ska svettas om benen? Alltså värma och kyla inser jag väl syftet med, men vad är syftet med svettandet?

Ingen förstår vad du menar ? Menar du värme på benen ?

Varför ? Du måste förklara dig ?

Och vi undrar- vad vill du uppnå med att få hästen att svettas om benen?

Jag har använt Blue lotion+kyllera+plast+långa vaddstycken+bandage! Men också Arnika istället för Blue lotion! Arnikan har funkat bäst på den starthästen vi har nu! Inte varit halt på över ett år o han har startat mer än 15 ggr!

Undrar vad andra använder! När dom vill att benen ska svettas!

Vad i alla sina dar är det du försöker uppnå med att "svetta" benen?

En helt vanlig ulllinda som sitter på över natten har ju precis samma effekt, fast tar lite längre tid för benen att börja svettas om det är det ända man vill uppnå.
Annars lindar man väl varmt för att hindra att vissa hästar får vätskeansamling kring skenbenen under natten när de inte kan röra sig så mycket....

Kortare tid me Blue lotion än Arnika? Har hört max 5 timmar me Blue Lotion! Hur länge brukar du ha på me Arnika? Jag brukar ha runt 8timmar! Vet ju några det har blivit för varmt när dom har haft på för länge!

Struntar man i leran så ger det inte samma effekt! O det e det inte lika effektivt!

Det måste vara ett lokalt uttryck, har aldrig hört det och jag har varit runt på många banor genom åren :o

Om du menar värma benen för ökad blodgenomströmning, minska gallor ect tycker jag det räcker utmärkt med vanliga lindor i fleece eller ett par benskydd i neopren och motion, snabbandage eller liknande.
Har hittills räckt mer än väl.

Jag har använt Blue lotion+kyllera+plast+långa vaddstycken+bandage! Men också Arnika istället för Blue lotion! Arnikan har funkat bäst på den starthästen vi har nu! Inte varit halt på över ett år o han har startat mer än 15 ggr!

Jag var skötare till ett sto e Magnus Hanover på tidiga 80 talet, och hon var heller aldrig halt på de 2 åren jag skötte henne, trots i snitt 35 starter om året fördelat på i snitt 3 starter var 14 dag och sedan 0 starter på 14 dager pga ägarens jobb i nordsjön. Men på den tiden använde vi inte vare sig lera, tinktur, lotion eller lindor om hästarna inte visade symptom på hälta. Kanske något att gå tillbaka till?

5 timmar räcker nog me Blue. Pedro brukar stå me bandagen på i typ 9-10h! Har inte blivit för varmt! :-)

Han har det på en gång i veckan! Det e ju inget man gör 7dagar i veckan för då har man bränt upp benen på hästen helt! Bara Arnika o bandage nätterna före han startar! Det e en himla skillnad på hästarna nu o då! Det går enormt mycket snabbare nu!

5 timmar räcker nog me Blue. Pedro brukar stå me bandagen på i typ 9-10h! Har inte blivit för varmt! :-)

Vad ni beskriver är ju att jämföra med blistring, som enligt §44 sida 51 i STC tävlingsreglementet (2013) är förbjudet på starthäst. Kylande preparat är dock tillåtet enligt de riktlinjer som framgår på förpackningen omedelbart efter en start eller träning... men aldrig som förberedelse för start eller träning... och jag förstår fortfarande inte varför man låter hästen stå lindad med blue eller arnika när man uppnår precis samma resultat med ullindor och pads över natten och dessutom utan minsta fara för att det skal brännas....

Senast ändrad:

Nej det går inte att jämföra me blistring! Blister e mycket starkare! Finns en anledning till att det e 0timmar karens på det jag använder o att blister e förbjudet!

Kommer du ihåg Honey Face hon kunde ju inte ha varken victory eller poultice på! Tappade ju pälsen me en gång! Så det beror nog på hur hästen e!

Nej det går inte att jämföra me blistring! Blister e mycket starkare! Finns en anledning till att det e 0timmar karens på det jag använder o att blister e förbjudet!

För att 0 karensen ska gälla för blue lotion, arnika eller rödsprit för den sakens skuld, skal den enbart masseras in i musklen, om du däremot lindar efter efter att ha påfört blue eller arnika är det att jämställas med blistring, har för mig att det var rätt tydliga varningstexter om detta på flaskorna för några år sedan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10