Vad använder ni när ni svettar hästen?

Sv: Vad använder ni när ni svettar hästen?

Det finns ingen varningstext på flaskorna angående bandage när du lagt på Arnika eller Blue lotion! Alla tränare jag varit hos har Arnika under bandagen på väg till tävling! Har gjort i ordning hästar inför tävlingar medans jag har pratat me dopningkontrollanten (stavning)! Dom lär ut det på travskolorna!

Då kan jag inte annat än vara glad för att jag är ute ur cirkusen nu mera, har rätt nog en andel i ena rix hästen, men tränaren där verkar åtminstonde följa lite av gamla skolans regler rörande liniment mm

Det finns ingen varningstext på flaskorna angående bandage när du lagt på Arnika eller Blue lotion! Alla tränare jag varit hos har Arnika under bandagen på väg till tävling! Har gjort i ordning hästar inför tävlingar medans jag har pratat me dopningkontrollanten (stavning)! Dom lär ut det på travskolorna!

Det anses väl vara allmän kunskap efter 30 -40 år på marknaden, men kan ju även tyda på att de "försvagat" produkterna med tanke på det missbruk som förekommit de senaste 20-30 åren.

Linimenten e inte lika starka längre klar skillnad på dom sista 10åren bara! Användes mycket farligare saker i den gamla läran än vad det gör i dagens läge!

Linimenten e inte lika starka längre klar skillnad på dom sista 10åren bara! Användes mycket farligare saker i den gamla läran än vad det gör i dagens läge!

Att vi använde starkare saker är väl inget att betvivla. Hade en två åring (son till stoet jag tränade) som fått ett otäckt sår på ena fram knäet, där det satt kvar grus och sand i djupt ner i köttet även efter att vet hade rengjord, fick utskrivet Nelix att topsa på ett 10cm2 sår, stod väldigt noga att man endast fick doppa topsen 2 gånger i flaskan, och att såret inte fick bandageras inom 2 timmar från påstrykning och behandling med Nelix endast 1 gång pr dygn, i annat fall skulle det betraktas som blistring.

Då Blue kom på "allmäna" marknaden för sisådär 25 år sedan togs den med på dopinglistan, med 48 timmar karens om jag inte minns fel och var fortfarande kvar på ridsportens dopinglista då jag slutade tävla för 10 år sedan. Arnika tinktur var även den med på listan med 96 timmar karens och allt detta utan lindor

Den arnikan jag har var ju inte ens me på listan när det skulle bli karens på de flesta andra arnikor! Men den karens varade bara i en dag, sen fick ST ändra igen!

O det mesta som e cancerframkallande e ju borta! Det e ju bra!

Jag kanske är trög i huvudet nu, men jag förstår inte vad du vill uppnå genom att få hästen att svettas på benen? Kan du förklara? Värmande bandage är ju enkelt, det är bara att linda med en yllelinda. Back on track finns ju också om man är ute efter värme, men du skrivet att du vill att hästen ska svetts. Varför? Jag förstår inte.:crazy:

kl

Bara ett förtydligande ang kyllera, denna lera kyler först och värmer sedan och kan användas med lindor över. Om man vill ha den effekt som ts vill ha så väljer man ju naturligtvis värmeleran som finns att köpa bl.a. på travet men även på andra ställen. Den lägger man plast om och lindar över.

Travet har ju alltid hållt på med mycket sånt här, på min tid på travet brände man ju t.o.m. Jag lägger inte in någon egen åsikt i den lättblistring som ts pratar om men tycker att det är ett konstigt ord som jag aldrig har hört och då kan man ju ist för att bli otrevlig förklara att det är dialektalt.....eller posta tråden under trav;) Dessutom ska man veta varför man gör en sak vilket ts inte verkar ha en aning om utan gör det för att andra har gjort så:meh:

Tips till dig ts, förklara vad du vill uppnå med din "svettning" på ett sansat sätt så kanske folk inte tycker det är lika märkligt det du skriver.

Känns rätt obehagligt att folk mixtrar med en häststackares ben på det här viset, utan koll öht..

Jag upplever inte att det används på samma sätt inom galoppen? Där är det väl mest vanlig kyllera som gäller och kanske lite isbalsam.

Jag undviker liniment osv så mycket det går. Ska jag kyla använder jag vatten eller lera, känns som det mest skonsamma.

Jag har ingen aning om hur det är på travet nuförtiden, det var 80-90-tal när jag var där:D

Själv använder jag gärna kyllera då jag gillar effekten kyla som övergår i värme. Kylbalsam är ockås något jag gillar. Kyler sällan med vatten då jag vet att jag tröttnar för fort, alltså kyler inte minst 20 min, och då gör det mer skada än nytta. Vad det beträffar liniment så är det arnika, radital och stark blue lotion som jag använder, händer inte så ofta dock utan när jag anser att det behövs. Nu har jag inhandlat BoT stall"bandage" som jag är helnöjd med:)

Självklart blir det den effekten med ett sådant material som lera, när den väl är uppvärmd av hästen håller den temperaturen. Men om man vill värma benen och sätter på en massa preparat för detta är det ju HELT bakvänt att sedan plocka bort den effekten genom att sätta på kyllera som kyler ner (även om den senare har uppnått temperatur och håller den - det är ju från hästen den energin kommer).

Jo jag skrev ju det också, att man skulle använda värmelera om man var ute efter den effekten:)

Kl

Värmelera e inte alls lika bra o det e karens på den!
Man gör det för att bli av me gallor, det här e inget som görs ofta! Har inte bandage ofta på hästarna, behöver det bara dom få gångerna någon står inne eller varit skadad.

Kommer du ihåg Honey Face hon kunde ju inte ha varken victory eller poultice på! Tappade ju pälsen me en gång! Så det beror nog på hur hästen e!

???Say what? :cautious:

Hittade tråden nu och har ögnat igenom... är detta vanligt inom travet? Med diverse tillsatser som kladdas på benen på hästarna? Vad är det bra för?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10