vad använder ni för medel när ni ska duscha hästen?

C

calind

Det finns många dyra schampon, men visst kan man använd såpvatten har jag hört?
Eller nåt annat billigare alternativ än de schampon som finns i handeln...

jag använder aldrig något annat än såpa.. funkar jätte bra

när jag duschar hästen efter träning använder jag oxå bara vatten.

Fick tips en gång om att använda yes diskmedel; har inte provatsjälv men hennes häst var oootroligt blank. Mina pållar använder såpa eller linimentschampo.

På sommar efter träning etc bara varmvatten/ljummet.
Fungerar bra för att få bort svetten!

Vid riktiga bad/tvättningar så använder jag en uppsjö olika schampon och prylar... :p :o :)

Mvh Huntress

Oftast duschar jag med endast vatten, men infor tavling osv sa anvander jag diskmedel. Det ar helt ok och blir riktigt fint.
jag skulle dock inte anvanda nagon av de riktigt dyra dryga diskmedlen, da de tar evigheter att skolja ur. Ett vanligt billigt ar det basta.
Har aven anvant familje-schampoo for manniskor, och det blev ocksa mycket bra.

Men jag haller mej till mitt diskmedel. :D

Om jag skall duscha för att hästen är svettig använder jag bara ljummet vatten.

Men min häst har sommareksem, så p.g.a. att jag smörjer in honom i man och svans, behöver han ju tvättas där emellanåt, och då använder jag grönsåpa. Det är inte så uttorkande som tvål/schampo, och det verkar också ha effekten att eksemet kliar mindre. Och så blir det lätt att kamma igenom man och svans - lite "balsameffekt".

Tvättar av svetten med bara vatten. Men vill jag göra riktigt fin så använder jag Lactacydtvål. Den har rätt ph-värde för hästens skinn. Använder man dessutom lite äppelcidervinäger i sköljvattnet så mår huden extra bra.
Hälsning Maja

När jag bara duschar av hästen för att den är svettig använder jag bara vatten.

Men vid bad använder jag grönsåpa och tycker det funkar bra!

tvättar för det mesta i såpa men till man och svans används billigt schampo, på skäcken och skimlarna avslutar jag med att dra vatten med en skvätt jodopax i eftersom det tar bort det gula som ljusa hästar oftast är.

När det gäller tvätt av hästen använder jag grönsåpa.
Naturligt och återfettande.
Annars bara vatten.

Såpa fungerar bra. Klippte till och köpte Föllinge Hästdeos schampo för ett par år sedan och sen är jag faktiskt såld. Ganska dyrt i inköp, men trevlig att använda och superdrygt. Tycker det var väl värt pengarna.

hört av en kompis att man inte ska använda såpa för att de torkar ut hästen??!!! :confused: :confused: :confused:men vet inte. själv använder ja linimentschampo och på sommaren flygschampo..MKT bra..

Kan du beskriva mer hur du gör med jodopaxen? *Nyfiken* Jag har precis skaffat skimmel, och han får jätte tråkiga fläckar på sig ibland :(

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
879
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar