Vad använder ni för klotänger?

Sv: Vad använder ni för klotänger?

Miller heter den, den har ett lite skydd på ena sidan som gör att man inte klipper för mycket även om det rycks i tassen.

Okej, fast den där brickan ska man inte lita på. Det beror ju på hur kort klon är klippt innan och hur långt ner i klon som pulpan går :)

hehe, vi använder vanlig fotfil....:p
Fungerar hur bra som helst!:bump:

Vår är gul och heter nog inte något särskilt märke ;) Vi gick till djurbutiken...de tog fram sin billigaste och sa: "Jag har en sådan här. Jag har använt den i sju år och den är fortfarande vass och har aldrig strulat". Utan skydd = jätteviktigt för oss! Typ 35 kr...nej jag kommer inte ihåg men det var BILLIGT! Och den fungerar hur bra som helst! Både för "storklipp" och finlir.

Fotfil, det ska jag testa!

Vi har kunnat klippa hur lätt som helst, men så plötsligt tog det stopp. Men med en fotfil skulle jag inte vara ett dugg rädd att ta för mycket och då kan han ligga där och åma sig hur han vill! TACK för tipset!

/Syrsa

Till vår hund ( en jack russell) använder vi en marsvinstång (haha). Funkar alldeles utmärkt. perfekt för hans små klor.

Jag har köpt en som fanns på coop. Det där vanliga märket som verkar finnas i de flesta matvaruaffärer. En grå klotång med lite blått på själva handtaget.
Jag har skruvat bort själva "stopp-plattan" och nu känner jag mig mer avslappnad med den.

DOCK vill jag nog inte riktigt rekommendera den eftersom den då och då "hakar upp sig" när man knipsar av klon. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska störa mig. Den fungerar utmärkt som klotång om man har bråttom att köpa en och inte har djuraffär i närheten.

Jag ska nog följa tråden och kolla om det dyker upp något bättre som man kan köpa ;)

En sådan där gul som nämndes tidigare i tråden TROR jag att jag klippt med på kenneln. Den var i alla fall gul och bra. Fast den var lite för klumpig att hålla i för min smak..

Kan vara den, den är ganska "robust". ReQuest, tror jag den heter. 99 kronor, var det visst.

Med en svart "ring" som fäster ihop den när man inte använder den.

Den är bra!

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har ju redan en "nödklotång" hemma, vilken är urkass. Tagit bort plattan där med men den hakar också upp sig så som du beskriver. Inte alls behaglig att klippa med. :crazy:

Någon som prövat en giljotinmodell? Hur är de att klippa med?

Tack för tips alla :bow:

Vår är gul och heter nog inte något särskilt märke ;) Vi gick till djurbutiken...de tog fram sin billigaste och sa: "Jag har en sådan här. Jag har använt den i sju år och den är fortfarande vass och har aldrig strulat". Utan skydd = jätteviktigt för oss! Typ 35 kr...nej jag kommer inte ihåg men det var BILLIGT! Och den fungerar hur bra som helst! Både för "storklipp" och finlir.

Fotfil, det ska jag testa!

Vi har kunnat klippa hur lätt som helst, men så plötsligt tog det stopp. Men med en fotfil skulle jag inte vara ett dugg rädd att ta för mycket och då kan han ligga där och åma sig hur han vill! TACK för tipset!

/Syrsa

Det finns utbytbara slipdynor på apoteket!!
Det går hur bra som helst!!
Min vovve tycker bäst om när man filar lodrätt på klon, vågrätt e´inge gott!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 087
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 913
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka