Sv: Vad använder ni för bett på era dressyrhästar
Kl
Jag tillhör dom som "gick på" att smala bett är bättre för små munnar, trots att jag under alla år förr tyckte hästarna funkade bra på tjocka tvådelade tränsbett, särskilt unga hästar.
Som nån annan skrev lärde man sej att smala bett var för skarpa osv. Sen med den här hästen som haft en del tandproblem, liten mun med "lite plats" så blev det smala tredelade och det tycktes hon gilla också även om hon har varit tjafsig med tungan en del genom åren.
Men efter sista tandläkarbesäket på klinik i våras så har jag tänkt om en del. Hon fixade sånt som ingen tagit förrut, och gav mej rätt i en del jag känt som andra sagt att de inte trott var problem (tidigare "tandvårdare"..)
Hon sa också att jag skulle gå helt efter vad hästen ville, det går inte att säga vad hästen ska ha eller tycka om, oavsett storlek på munnen (ja i stort sett sa hon så).
Eftersom jag är lat har jag nu satt ihop fyra eller fem träns med olika bett o i kombination med pullar resp aachengrimma och dessutom kandaret. Det som hon enligt både mej och tränaren trivs bäst på är min gamla hästs tjocka tvådelade med lösa ringar som han alltid funkade bra på....
Kandaret fick jag en stång som jag satt på, hade förrut en smalare med större tungfrihet, nu en tjock med liten tungfrihet, mkt tungt, med rätt långa skänklar vilket är det jag gillar minst på det, hästen slaskade och trivdes med det, trots att jag när jag fick det la det på en hylla och avfärdade som för tjockt...
(Jag rider sällan på kandar dock ska väl sägas)
Som vanligt stärker det här mej i min redan mycket skeptiska inställning till alla nya "rön" och "forskning" när det gäller ridning,hästar och hästhållning, där man avfärdar gammal beprövad erfarenhet