Vad anser ni ? Såld häst som vet. bes

BitterAss

Trådstartare
Mamsen sålde en ett travarsto som vrit ridhäst sedan 4 års ålder & är idag 11 år. Den 10/8 kom hon hem efter 1 år borta hos fodervärd och den 12/8 kom en ny spekulant och provred & föll som en fura för henne. Dagen efter åkte hon till nya ägaren. Veterinär besiktning gjordes häromdagen och hon var ej helt ren ;
Punkt 16//Rörelseorgan (skelett, leder, senor, muskulatur, digitalispuls): lindriga gallor carpus övre x 2 kotleder fram x 2, palpationsöm rygg, kotpelare och muskulatur.

Punkt 19//Provokationstester: Böjprov hela benet, 3 grader höger fram övriga ua

Köparen är helt utom sig & vill ev häva köpet. Mamma har som förslag att köra stoet till kliniken & stå för upp till 3000 kr hos veterinären ( alltså gå ner i pris, köptes för 13.000 kr). Det är väl ganska bra deal?

Hästen ska ej gå som tävling utan promenad häst, jag tycker inte dessa "skador" är några strörre bagateller.
Det känns för mig som en vanlig behandling iaf.

Vad tycker ni andra? Är det något att "hetsa" upp sig för?

Sv: Vad anser ni ? Såld häst som vet. bes

Jag håller med dig, behandla och se hur det går. Inte skulle jag backa för att min blivande häst var halt utan att prova att göra nåt åt det.

Men, se, ridhästfolkstankar och travhästfolktankar kan ju vara lite olika... Är hästen halt så är det antagligen bara sällskapshäst som gäller, eller så är det behandling + fyra månaders vila ..
(vet att inte alla är så här).

Tex så hade jag en kompis som lämnade tillbaka en häst som på vet-bes hade en halv grad hälta...

Jag hade nog blivit lite fundersam som köpare faktiskt. Tre graders hälta tycker jag var rätt mycket och hästen är ju dessutom öm i ryggen.

båda kan ju bero på hur ryttaren har ridit, hur sadeln har legat och hur den har ridits.. Ryttaren kanske vägde 120 kilo och satt i en sadel som låg rätt på ryggraden..

först skulle jag ta reda på mer omständigheter och sedan agera från det.

Min häst är ryggöm, och hon reds in som femåring, har gått under sadel max 20 ggr. .det har blivid markant skillnad sedan jag började massera, stretcha och skritta mycket i form före vagn.. så vissa ska inte ens ridas på..

Sen är ju hästen ifråga riden under 7 år, och säkert inte vidgjord nån gång, så jag är inte förvånad att den är halt.

Ja jag hade ju inte blivit glad om min häst hade visat det på besiktningen och jag hade inte gått med på en sänkning på 3000 kr.

Jag hade sett det som självklart att ägaren betalar vet vård och sedan kan jag ha hästen hemma på prov ett tag när den är frisk för att se så att den håller, det finns roligare saker än att köpa på sig problem och falla för en häst som sedan kanske inte går att få ridbar igen.

Så nej jag hade inte köpt en häst med både tre gradig hälta och ömhet i ryggen, jag tycker inte att det är bagateller.

3000,det är ju vad det kostar att ta i handtaget på en atg-klinik.
Och vem vill köpa en halt häst,när det finns ohalta?

Svarar alla:

Mamma har inte sålt hästen om hon vetat att det var " så illa", hon litade på att fodervärden som haft henne men sa upp henne pga studier gav tillbaka en Okej häst & eftersom vi har fullt i stallet och det var tänkt från början att FV skulle ha köpt henne var hon till salu redan innan hon kom hem till mamma igen.

Jag är rätt säker på att med ledbehandling på klinik & kontakt med ET kan hjälpa hästen, då jag anser hästen felriden/ utbildad inom dressyr /hopp för fort hos FV utan att denne hållt koll på hästens kropp ifråga/ mottaganadet av nya träningen. Eller har jag fel?

Hästen gjorde 3 starter under sin karriär men hade jobbigt med muskulaturen.

Så som promenad häst ( som hon är köpt för) är hon helt utdömd? Bara att avliva?

Men nu får du väl ge dig!?? Min senaste räkning för Alice , rtg (7 bilder) + böjprov och ledbehandling kostade 4798:-

Sen är ju hästen ifråga riden under 7 år, och säkert inte vidgjord nån gång, så jag är inte förvånad att den är halt.

Alldeles riktigt!

Såld efter sin korta karriär som ridhäst 2002 till en tjej på ca 55 kg, men som tyvärr fick drog besvär & lämnde av hästen hos mamma 2005. Ingen åtgärd där förutom veterinär utringd för korsförlamning 2 ggr.

Gått skrotat i hagen & riden då & då i skritt som sällskap. Augusti 2007 utlånad på foder där hon "utbildadts" & kom hem 10/8-08.

I det här fallet är det nog "köparens marknad". :cool:

Jag tvivlar inte en sekund på att hästen kommer att bli ok efter behandling och vila, men.... som någon skrev tidigare - det är skillnad på hur ridfolk & travfolk ser på skador.
En "ridmänniska" köper inte en häst som inte är ua vid vetr bes.

Låt pålle vila till sig - åtgärda det som behöver åtgärdas - och försök igen...

I det här fallet är det nog "köparens marknad". :cool:

Jag tvivlar inte en sekund på att hästen kommer att bli ok efter behandling och vila, men.... som någon skrev tidigare - det är skillnad på hur ridfolk & travfolk ser på skador.
En "ridmänniska" köper inte en häst som inte är ua vid vetr bes.

Låt pålle vila till sig - åtgärda det som behöver åtgärdas - och försök igen...

Synd att hon väntade 14 dagar med besiktningen.. egentligen... Hon har ridit henne och det har fungerat bra, dock har hon "knixat" till i traven ibland. Är tydligen även ngt het, vilket inte kännetecknar denna häst alls. så i ryggen sitter en spänning garanterat.

Hästen kommer ( om tjafs kan undvikas) väl hem igen, och vi kommer rehabba henne på vårat vis med kliniken & våran ET.

Något som "stör" mig ganska mkt är nya ägarens "helstängda" på helt, hästen är juh inte utdömd... Jaja, nu är jag annorlunda som person & ser inte detta ,som jag skrev i första inlägget, som något "problem". men som sagt, det är juh jag.

Så man är alltså helt "oskyddad" som säljare? Fast man varit ganska så tillmötesgående? En säljare måste juh också få sin chans att "åtgärda" problem man faktiskt inte visste fanns.

AH hjälp, skärm inte upp mig. Jag väntar fortfarande på räkning från ATG när ja var där innan midsommar! Hoppas den aldrig kommer!

Jag tycker inte hästen är utdömd. Jag tror absolut att hästen blir bra efter en relativt lätt behandling. Förmodligen har ryttaren ridit hästen fel. Men som köpare så skulle jag ändå inte vilja ha en häst där jag måste behandla den det första jag gör. Det finns många andra hästar i samma prisklass som man inte behöver behandla. Och tre graders hälta plus ryggproblem tycker jag är rätt mycket för en häst som går som "promenadridningshäst". Jag skulle som köpare dra öronen åt mig, speciellt med tanke på att man inte kan vara säker på att det är pga att ryttaren har ridit fel.

Jag tycker inte hästen är utdömd. Jag tror absolut att hästen blir bra efter en relativt lätt behandling. Förmodligen har ryttaren ridit hästen fel. Men som köpare så skulle jag ändå inte vilja ha en häst där jag måste behandla den det första jag gör. Det finns många andra hästar i samma prisklass som man inte behöver behandla. Och tre graders hälta plus ryggproblem tycker jag är rätt mycket för en häst som går som "promenadridningshäst". Jag skulle som köpare dra öronen åt mig, speciellt med tanke på att man inte kan vara säker på att det är pga att ryttaren har ridit fel.

Självklart, det förstår juh jag också.

Nya ägaren har varit nöjd med hästen & ridit henne i 14 dagar innan veterinär bes gjordes, men efter denna stirrar hon sig blind på detta. Hon vet.bes alltså inte innan köp utan häromdagen.

Hältan anser jag kommer från ryggen, det blir juh som en domino effekt.

Hur funkar det som vi skrev i kontraktet ; ej återköp & ej öppet köp jämtemot köplagen?

Nu överreagerar du lite allt. Men tretusen är svårt att räcka till HMB,behandling och återbesök. Sen finns ju ingen garanti om att en behandlig räcker heller.

Om jag vore säljaren så skulle jag inte heller fokusera vad som är rätt eller fel. Skulle köparen inte vara nöjd och inte vilja godta ev. deal skulle jag helt enkelt ta tillbaka köpet. För hästens bästa,och mitt rykte.

Jag tror inte att hältan kommer från ryggen, utan att hon har blivit öm i rygga pga hältan. Hältan kom först alltså. Så brukar det i alla fall vara. Ryggont indikerar mer eller mindre synlig hälta, speciellt om hästen inte har haft problem med hälta förut.

Men om jag var köpare, så skulle jag undra VARFÖR hästen är halt om den bara är promenadridningshäst. Jag skulle tänka att den kanske inte är så hållbar i så fall. Nu kanske din häst är det, men jag menar bara vad jag skulle tänka om jag var spekulant på en häst.

I övrigt håller jag med Lines - jag hade inte börjat fundera på köplagen i det här fallet när det är frågan om ett djur. Jag hade bitit i det sura äpplet och tagit hem hästen, behandlat den och sedan lagt ut den för försäljning igen.

Senast ändrad:

Jag tror inte att hältan kommer från ryggen, utan att hon har blivit öm i rygga pga hältan. Hältan kom först alltså. Så brukar det i alla fall vara. Ryggont indikerar mer eller mindre synlig hälta, speciellt om hästen inte har haft problem med hälta förut.

Men om jag var köpare, så skulle jag undra VARFÖR hästen är halt om den bara är promenadridningshäst. Jag skulle tänka att den kanske inte är så hållbar i så fall. Nu kanske din häst är det, men jag menar bara vad jag skulle tänka om jag var spekulant på en häst.

I övrigt håller jag med Lines - jag hade inte börjat fundera på köplagen i det här fallet när det är frågan om ett djur. Jag hade bitit i det sura äpplet och tagit hem hästen, behandlat den och sedan lagt ut den för försäljning igen.

Nu är hästen inte min, utan min mammas & pappas.

Jo jag tror det kommer från ryggen iaf, fodervärden som hade henne fram tills 3 dagar innan hon åkte till köparen, red omkull med henne i våras på volten. och en sättning har nog blivit i ryggen. Denna pålle har aldrig haft problem med benen innan, "bara" korsförlamningar.

men fodervärden svär sig fri från allt, och har till o med kommit med "förslaget" att problemen kommit under färden i transporten på 3 tim från henne hem till mammas stall.

Nu har min mamma inga 13.000 ( el 10.000 , 13´ var med utrustningen) att ta tillbaka henne för, men har erbjudit henne 5000 och att stå för veterinär bes på 2000 kr.

Just nu vet jag inte hur det blir, hon är absolut hållbar som promenadhäst. Bättre att slå ihjäl häststackarn om hon är så dålig.

Men vadå, har dom köpt hästen och alla papper är skrivna och hästen är betald??

Men vadå, har dom köpt hästen och alla papper är skrivna och hästen är betald??

Japp.. Och ägaren har fått muntligt vetskap om att hästen behöver regelbunden massage, att hon som unghäst hade några korsförlamningar. Aldrig behandlad tidigare. Mamma har inte undanhållit något, och fodervärden sa att hästen var okej.
allt var "frid & fröjd" innan vet. bes häromdagen. Hon har ej märkt någon hälta i ridningen.

Men då har ju inte ni något ansvar. Det är ju upp till köparen att kontrollera att hästen är frisk, annars köper man ju den i befintligt skick.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka