Vad anser ni räknas som "nafs"?

P

pavement

Hej,

En häst som nafsar är väl aldrig trevligt, men vad anser ni som "nafs" egentligen?

Mina ena ponny vill väldigt gärna hålla på med mulen och överläppen. Han gör det jämt, ska alltid hålla i saker och känna på saker, och han lyfter och bär, precis som han skulle haft en liten snabel :rofl:

Håller man fram handen till honom vill han ju såklart nosa, och ofta så börjar han ju "nafsa" med överläppen. Han tycker mycket om att bli klappad. Ibland håller han fast ens finger med mulen, haha.

Jag har aldrig sett det som att han är nafsig, för tänderna är aldrig inblandade och han har aldrig bitit i varken kläder eller hud. Han är inte elak och han letar inte efter godis. Han verkar bara gilla att använda mulen.

För någon vecka sedan kom dock några vänner hit och tittade på mina ponnysar, och den ena utbrast "Vad han nafsar!". Det fick mig att tänka, är han en nafsig ponny? Personen som sa det är dock inte hästkunnig, så det kanske spelar in (det är ju alltid lite läskigt med en mule ;) ).

Så, vad anser ni som nafs? Jag tycker att det är när hästen bara letar efter eventuella godisgömmor och som kan småbita lite.

Sv: Vad anser ni räknas som "nafs"?

Sådär gör min häst också. Han vill smaka på allt. xD
Dock vet jag inte om jag tycker att han nafsar eftersom att han inte skadar mig. (inga tänder)
Så jag tror att vi har samma uppfattning. Sen är det såklart viktigt att hästen vet att den inte får sätta tänderna i för då gör det ont.

Jag tycker bara att det är "straffbart" om hästen gör det för att "korrigera mig" så att säga. Att de är orala och nyfikna är en annan sak, som förståss också kan bli farligt om man har otur. Alla våra unghästar har varit/är väldigt orala, jag ser bara till att hålla dem upptagna med annat och hålla mina fingrar ur vägen, så slutar de av sig själva när de blir äldre.

Tycker det låter som en trevlig ponny :love:

så gör min häst också, men det är bara gulligt. han använder liksom överläppen men inge tänder.
nafsa är när dom tar i med tänderna helt enkelt, det får dom inte göra.

Håller med övriga, nafsa = tänder inblandade, eller även utan tänder om hästen gör det 'irriterat'.

Min L är likadan, väldigt oral och 'fipplig' med mulen. Han HAR dock lätt ta till tänderna med, men vet att man INTE får sätta dem i människor. När han blir alldeles för pillig med mulen så får han något tillåtet att undersöka med tänderna, t ex grimskaftsänden.

Men att/när han fipplar med mulen i mitt hår, mina kläder och på mina händer så är det givetvis helt tillåtet. Det är dock inte tillåtet dra i kläd-detaljer, han drar gärna i blixtlås och 'snoddar' samt snor mössor om han får, utan att bita/nafsa, men då det ligger så nära nafs och jag vet han KAN sätta tänderna i om han inte korrigeras så får han inte det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 361
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka