Vad anser ni om detta?

Golden_Heart

Trådstartare
Fick kommentaren: Inte kan du låta ungen ligga för skönt och mjukt! Den kan ju dö då i tidig spädbarnsdöd! Du kan missa andningen på den och den kan sluta andas för att den sover för skönt! :confused: Men hallå... om barnet sover bäst så på tex sidenlakan och dubbla madrasser i sin spjälsäng, är inte det bra då? :confused:
:mad:Jag blir galen på olika kommentarer på hur vårt barn sover, eller om den har napp eller inte. Dricker ur flaska eller inte och vad den dricker ur flaska. Att den måste Gilla läget osv när det gäller flaska. De verkar aldrig bli nöjda. Visst, jag vet att de bryr sig, men ändå. Tjejen accepterar napp nu sedan vi har latex napp istället. Flaskan går bra så länge det är urpumpad mjölk eller fruktjuice för hennes ålder.
Hur gör ni? Hur svarar ni? :confused:
Välkommen in i tråden med era kloka svar! :bow:

Sv: Vad anser ni om detta?

Försök att inte bry dig. Inte så lätt men.

Själv var jag ensamstående och ganska osäker i början när Hampus fanns, jag höll på att gå taket på alla goda råd och kände mig totalt misslyckad.

Idag vet jag att att jag gjort rätt ang Hampus och att jag egentligen borde sagt ifrån vänligt men bestämt.

Idag gör jag det,tom ovänligt och bestämt i vissa fall :devil:
Beror lite på vad det är och vart det kommer ifrån

Rätta mig om jag har fel men kan inte barn dö i en plötslig spädbarnsdöd oavsett om den ligger som prinsessan på ärten eller på golvet?
Kanske hört fel?

Jag skulle inte bry mig om kommentaren, om någon gör ett fel i en annan människas tycke så klagar de gladeligen och tycker de vet bäst.

Det enda är att de inte skall ligga för VARMT för då ökar risken. Men skönt SKA de väl ligga :confused:
Jaja det finns folk för allt, men mamma vet bäst :p så igga dem!

Så här är det, du är mamma till ditt barn och det är du som bestämmer allt som rör ditt barn (ja och din sambo naturligtvis, men inte din svärmor eller andra). Du maste ova pa att kanna dig trygg i situationer som uppstar och kunna saga "tack for omtanken men sa at det inte, sa gor inte jag eller na, det tycker jag later helt tokigt".

Det där med napp är väldigt intressant. Vi fick massor av kommentarer av typen "tar han inte nappen" om sonen innan han började med napp. Så man får kommentarer oavsett hur man gör med napparna. En annan aspekt är att andra vuxna tycker till om 2-åringens napp och kan ta på sig att bestämma att hon inte ska ha napp vid ett visst tillfälle. Det finns tom ett flertal vuxna som sagt till dottern "du är mycket sötare utan napp"! Att ha napp eller inte och vilka regler som ska gälla vid nappanvändning måste ju vara helt upp till familjen. Men folk vet inga gränser i hur mycket de vill "hjälpa till" med barnen.

Tack för rådet! :bow: Ska försöka verkligen vara starkare och ha bra svar till dem!
För deras kommentarer gällande olika saker gör mig tokig!

Bara sist det här med att de tycker jag är egoistisk för att jag ville och även gjorde det firade jul med min pappa, dvs tjejens morfar. Jag har inte firat jul med honom på fem år. Han fyllde 65 vid nyår också. Det var verkligen läge för det. Men bara för att lilltösens ena faster strular och mår dåligt, så tyckte de att jag kunde åka efter nyår eller något sådant. Jag har också arrangerat att vi ska kunna ha en liten julfest för de här hemma nu till helgen, och där har jag fått oerhörda protester när jag fixat en "tomte" för då förstör jag ett systerbarns tro på tomten. För tomten kommer bara på julafton! *suck* :mad: Min sambo får inte heller några klappar av sin mamma fastän hans andra syskon har fått, bara för att han följde med mig till min pappa över julen. De säger att de tycker om honom och de visar det ändå, men det känns ändå som de straffar honom för att han står på min sida. Lilltösen får ett par klappar, men ingen av oss vuxna. För de anser julen är över nu!
Yngsta av lilltösens fastrar skyller lilltösens farmors höga blodtryck på mig. För sjutton farmodern/svärmor är stor som ett hus, har problem med knäna. Skulle verkligen behöva banta ner minst hälften. Anser att hon nästan vara nära hjärtinfark pga mitt beslut att inte vara hemma med dem under jul och nyår. Fastern som strular och mår dåligt var inte med vid jul, hennes barn var det. Suck vad trött man blir på allt strul. Den yngsta fastern anser att jag förstörde lite av deras jul. Ska det behöva bli det här tjafset varannat år nu, dvs varje gång jag väljer att fira jul hos min pappa? De verkar inte tänka alls på att jag varit med dem de senaste fem jularna? Om de hade sett min pappas min och hur han mådde när VI var på plats, så hade de förstått hur mycket det betyder för honom att vi är där. Jag ska försöka åka under året så ofta jag kan, men det är rätt dyrt osv att resa. Visst jag vet om det finns billiga flyg osv. Men det är lite tajt, men det blir bättre med tiden.

Det har ju varit en massa diskussioner kring julfirandet.

Jag står för att om man inte kan ena familjerna under samma tak på julen så är det mest rättvist ( förutsatt att båda vill fira jul med sin del av släkten ) att köra vartannat år.

Dvs nu i år var ni med din familj, så nästa år firar ni med din sambos familj :)

Eller också firar man helt enkelt med sig själv. Det är NI som är familj nu och vill någon fira med er kan de ju komma till Er!

Jag har blivit så gammal och (ego) att jag firar bara jul med folk som gör mej glad, och då får de komma till oss. Och vill ingen så gör det inget heller.
Vissas jular verkar gå ut på att antingen vara oroliga för vilka som ska bli sura eller så e de sura själva. Det som oroar mej mest till jul e att mina lampor ska ha gått sönder i adventsljusstakarna :D

Hur gör ni? Hur svarar ni? :confused:

Om jag får tips och råd av någon som har ett helt annat synsätt än jag brukar jag svara ungefär:
Jo, jag vet att det brukar rekomenderas, men vi kan inte göra så för vi har helt andra värderingar.

Det svaret brukar tas emot väl.

Fast om de föreslår 5-minuters-metoden och liknande, som verkligen är raka motsatsen till vad vi tror på, då vill jag tydligare markera min inställning.

Bara sist det här med att de tycker jag är egoistisk för att jag ville och även gjorde det firade jul med min pappa, dvs tjejens morfar.

Människor som surar för att man inte vill umgås med dem är ganska komiska, tycker jag. Jag tycker det är ganska kul att förklara detta för dem:

knappt någon besöker mig frivillig = jag är inte särskilt trevlig/kul att umgås med

många väljer att umgås med mig = mina vänner/anhöriga får ut något positivt av att vara med mig

Om man vill få fler besök är det alltså inte särskilt smart att bli ännu surare. Enkelt och logiskt, men vissa måste få det förklarat för sig.:D

Tack för ditt härliga svar och tack alla här inne!
Har mått oerhört dåligt över den här situationen!
Speciellt när de kallar mig självisk osv. Jag som istället är då en person som skulle vilja vid varje fest eller storhelg samla hela tjocka släkten på något sätt och det krävs ett bra ställe för detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka