Vad anser ni om denna häst??

Sv: Vad anser ni om denna häst??

Min tanke är att när det blev kallt så kanske den blev på hugget o de slutade att rida o drog ner på maten- mitt i kylan.

Usch. Jag skulle aldrig kunna lämna bort mina:eek:

Ingen häst är värd att bli behandlad så. Hur kan man?! :cry:
Hur ställer du dig emot dem som har haft henne?

delvis knapplån

Tycker att en del här inne får det att låta som ett riktigt vanvårdfall.
Så hemsk ser inte hästen ut, detta ser ut som en häst som inte har blivit riden, och därmed tappat i princip alla muskler och sen fått lite för lite mat, hästen är inte mager den är tunn.

Nu är det ju snart februari så det är närmare 2månader sedan jag såg henne. Och mat har hon inte fått vad jag förstod så har hon inte fått något kraftfoder alls på ca 3 veckor.

Tror inte att de ridit henne under denna tiden alls och inte aktiverat henne heller.

Jag såg mkt noga på henne i dec eftersom hon tränade dressyr för mig då ;)

Ja i o f s gick ett fullblod jag hade ner märkbart på bara två veckor när han stod en kort period på en anläggning för att vi skulle kunna träna....Jag fattade inget men när jag förhörde stalltjejerna som fodrade visade det sej att dom hade mätt fel:cool: Han hade bara fått halva mängden kraftrfoder. :mad:

Så på en eller två månader hade han nog inte sett kul ut förstås :eek::crazy:

Kanske dom helt enkelt gett hästen "vila" och tagit bort maten:confused: Men dom borde kanske sett något på den:cool:

KL

Här är en annan sådan historia. Första bilden före utlåning. Båda mittenbilder när hästen kom hem efter ca. 1 år. Andra sa att de inte tyckte den var mager. Jag tyckte det var hemskt. Sista bilden är när han varit hos mig i ett år igen efter hemkomsten. Denna historia är ju inte lika illa som TS historia.

Det är definitivt som TS säger med att det är alltid värre i verkligheten, det är svårt att få magerheten att ordentligt fastna på kort.

Märkligt att så många verkar tycka det är ett kul projekt med att få hästen i hull. Själv skulle jag aldrig köpa en häst som inte mår bra och är mager, jag stöttar inte sådant. De flesta tyckst tro att det är det TS gjort.

Det verkar bara vara så många som tycker att det är ok när hästar är magra. Blev förvånade att många i början tyckte att det måste vara en unghäst. Inga unghästar skall behöva vara varken tunna eller omusklade. Det skall vara runda fina och musklade. Inte ridmuskler, men goa muskler från mycket lek och hopp. Naturligt musklade.

MVC00060.jpg

IMG_3973.jpg

th_IMG_3982.jpg

maxochmille027.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Inte en susning faktiskt. Han hade gått höga klasser i hoppning innan men såldes när han började tycka det var trist. Han hade "tjurat" länge innan. Antagligen hade han haft det en tid. Ridskolan köpte honom och han trivdes där, men sen blev han sämre och utreddes på strömsholm, där de konstaterade att han hade skrumplever. Det heter väl inte så på häst egentligen, men det är väl det man kan likna de vid. Hemskt att se, han var verkligen helt likgiltig, sträv i pälsen, muskelfattig och mager.

Min tanke är att när det blev kallt så kanske den blev på hugget o de slutade att rida o drog ner på maten- mitt i kylan.

Usch. Jag skulle aldrig kunna lämna bort mina:eek:

Nu är hon iof väldigt snäll att rida och är inte hetsig på något vis i ridningen. men annars så kanske det stämmer till viss del

Nej det kan jag eg inte heller men ibland blir man kanske tvungen :crazy:

Ja i o f s gick ett fullblod jag hade ner märkbart på bara två veckor när han stod en kort period på en anläggning för att vi skulle kunna träna....Jag fattade inget men när jag förhörde stalltjejerna som fodrade visade det sej att dom hade mätt fel:cool: Han hade bara fått halva mängden kraftrfoder. :mad:

Så på en eller två månader hade han nog inte sett kul ut förstås :eek::crazy:

Kanske dom helt enkelt gett hästen "vila" och tagit bort maten:confused: Men dom borde kanske sett något på den:cool:

Ja det är ju nackdelen med hästar i högt blod. Denna har iof inte varit speciellt svårfödd tidigare och har aldrig innan varit smal direkt.

Nu var hon dessutom stressad som bara den så det spelar ju in en hel del.

Ja att man tar av täcket och tittar på hästen tycker jag tillhör det vanliga. Nu hade hon ju tom ett stort sår av täcket på manken ochd et borde man sett. Här åkte täcket av direkt och hon går faktiskt utan idag. Lugn blev hon direkt när hon kom hem :D

delvis knapplån

Tycker att en del här inne får det att låta som ett riktigt vanvårdfall.
Så hemsk ser inte hästen ut, detta ser ut som en häst som inte har blivit riden, och därmed tappat i princip alla muskler och sen fått lite för lite mat, hästen är inte mager den är tunn.

Som jag själv skrivit tidigare så är hon ju inte undernärd men så som hon ser ut när jag hämtade hem henne är oacceptabelt för mig att mina hästar skall se ut.

Hon har aldrig varit utan muskler tidigare oavsett om hon var riden eller inte

Usch vad tråkigt att finna sin häst sådan.
Men ändå tur att du fick se det relativt snabbt, hade det gått en månad eller ännu längre tid så hade hon kanske sett ännu värre ut.
Nu är hon ju visserligen i dåligt hull men det kunde ju varit betydligt värre.
Har du fått något bra svar av den du lånat ut hästen till?

Konfronterade du ägarna eller vad gjorde du? :angel: Jag menar, jag skulle aldrig låtit någon komma undan med att låta min häst "svälta" och börja tappa muskler bara sådär!

:bow::bow:

Min ville inte heller lägga på sig förra vintern :crazy: täck mycket, ge mycket protein och kanske lite olja? det fungerade bra på Lillan iaf. Och du kan ju kolla om det behövs avmaskas :idea:

Min ville inte heller lägga på sig förra vintern :crazy: täck mycket, ge mycket protein och kanske lite olja? det fungerade bra på Lillan iaf. Och du kan ju kolla om det behövs avmaskas :idea:

Avmaskad är hon och jag tror det räcker med att ge henne mer mat dvs fri tillgång på hösilage och en "skvätt" kraftfoder. Som hon gått på innan. ;)

Min såg hemsk ut efter att jag var borta 2 veckor på jobb. Hade fixat motionering så hästen reds dagligen. Hade bett stallägaren öka kornet.Det gjorde h*n. Samt att h*n ökade havren också. Räknade ut att hästen hade fått 4kg korn och 4kg havre - per dag.

Bukig, kantig, ingen överlinje, underhals, revben att spela harpa på. Jag var helt förtvivlad.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 535
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka