Vad anser ni om denna häst??

Sv: Vad anser ni om denna häst??

Hjälp!! hade aldrig trott att det var samma häst!!:eek: vad hemskt att få se sin häst bli så ovårdad...förmodligen på grund av okunskap...:grin:skönt för henne att få komma hem!!

Jag såg henne senast i början av december och då såg hon ok ut

Hon var rätt tokig idag när vi hämtade henne och det första hon gjorde förutom att vräka i sig hösilage var att lägga sig ner och sova. Jag förstår faktiskt inte alls vad som hänt :confused:

Min gissning: Hon har inte fått ordentligt med mat!
Såg du henne dessutom för 1 månad sedan och hon såg ok ut, ja då har hon stått på svältdiet eller är svårt sjuk.
Med tanke på att hon vräkte i sig silaget hos dig skulle jag gissa på det första av de två alternativen.

Detta är varför jag aldrig skulle låna ut en häst annat än till någon jag känner väl och har fullständigt koll på.

Va jobbigt! Stackars häst.. Sa dom ingenting om det, dom du hade lånat ut hästen till?

Nej men fy så tråkigt att få hem sin häst i ett sådant skick. Jag förstår att du tog med henne hem på en gång!

Det är så himla tråkigt att folk inte kan ta hand om sina foderhästar, det gör det svårare för de seriösa fodervärdarna att få tag på bra hästar!

men shit!

Jag ser en häst som inte har livsgnistan kvar och som är mager utav dåligt med mat/sjuk.

Men stackars liten! och gud vad hemskt att hitta sin häst i detta skick!

men hur fasen får man en häst så mager och likgiltig till livet på bara en månad?

lycka till att få upp henne i hull nu bara:bow:

Det kan ju gått fortare att falla ur om hon har börjat fälla eller så, då kan de falla ur lite naturligt.. Bara en tanke.

Ser dock ut att ha lite blänk kvar i pälsen och det är ju ett gott tecken!:laugh:

Såg hon ok ut för en månad sen:confused: Då måste hon ju nästan vara sjuk på något sätt, jag menar om de haft henne ett halvår och sen på en månad ser hon så ut:eek: Annars måste dom tvärt slutat ge henne mat men det förklarar inte att musklerna är borta också...:cool:

Hur noga såg du på henne i december? Vad säger fodervärden?

Kan hon ha åkt på någon förgiftning eller liknande?:confused:

En del fullblod kan falla ur snabbt förstås, om de slutar ge den mat hon behöver. Men varför?

Nej men hu! Usch och fy alltså. Vad glad jag är att du har tagit hem hästen! Ibland förstår jag inte hur människor tänker - såg inte de som hade lånat hästen att den tappade i hull?! Är de blinda??

Egentligen ogrundat och mest på känsla men gör hon något konstigt med bakdelen/benen? Kanske beror på kameravinkeln men ser konstigt spänt ut.

Där jag jobbade i vintras hade vi en lektionshäst som petade i sig maten, åt knappt alls. Han föll ur, var ledsen och likgiltig till allt. Det visade sig att han hade skrumplever och vi fick avliva honom.

Eftersom din äter så antar jag att det inte är så. Men jag kom att tänka på det när jag såg dina bilder. Han såg precis så ut när vi tog bort honom.

Där jag jobbade i vintras hade vi en lektionshäst som petade i sig maten, åt knappt alls. Han föll ur, var ledsen och likgiltig till allt. Det visade sig att han hade skrumplever och vi fick avliva honom.

Eftersom din äter så antar jag att det inte är så. Men jag kom att tänka på det när jag såg dina bilder. Han såg precis så ut när vi tog bort honom.

oj skrumplever, varför fick hästen det? varför får de det?

Knapplån

Såå illa ser det inte ut, ja, hästen är omusklad, och tunnhals, men inte såå mager som en del vill framhålla. Hoppas det reder sig, hästen var jättefin på sommarbilderna!

Tunn, dålig/obefintlig överlinje och dåligt musklad över lag....

Men kan nog bli trevlig med lite jobb....:laugh:

Exteriört ska jag inte uttala mej då jag inte anser att jag kan tillräckligt....

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Läste nu hela tråden och är rätt förvånad...skulle också vilja veta vad som har hänt för att den ska se ut så efter bara 1 mån. Att den kan tappa hullet på den tiden är inget konstigt...men musklerna!?

Den var för övrigt jättefin på sommarbilderna....

//Domino_s

*kl*

Nu är det ju nästan 2 månader sedan jag såg hästen eftersom jag såg den i början av dec senast. På en månad kan ju en häst falla ur speciellt när den är stressad och nu är det nästan 2månader

Läste nu hela tråden och är rätt förvånad...skulle också vilja veta vad som har hänt för att den ska se ut så efter bara 1 mån. Att den kan tappa hullet på den tiden är inget konstigt...men musklerna!?

Den var för övrigt jättefin på sommarbilderna....

//Domino_s

Ja jag har faktiskt inte en aning vad som hänt :crazy:

Knapplån

Såå illa ser det inte ut, ja, hästen är omusklad, och tunnhals, men inte såå mager som en del vill framhålla. Hoppas det reder sig, hästen var jättefin på sommarbilderna!

I verkliga livet ser det värre ut. Revbenen på ryggen syns tydligt och hon har inte mer än hud på kroppen man känner knappt något underhudsfett alls.

Ryggen är väldigt tunn och frammifrån så sticker den upp.

Kanske inte ett extremfall men så skall inte mina hästar se ut..

Såg hon ok ut för en månad sen:confused: Då måste hon ju nästan vara sjuk på något sätt, jag menar om de haft henne ett halvår och sen på en månad ser hon så ut:eek: Annars måste dom tvärt slutat ge henne mat men det förklarar inte att musklerna är borta också...:cool:

Hur noga såg du på henne i december? Vad säger fodervärden?

Kan hon ha åkt på någon förgiftning eller liknande?:confused:

En del fullblod kan falla ur snabbt förstås, om de slutar ge den mat hon behöver. Men varför?

Nu är det ju snart februari så det är närmare 2månader sedan jag såg henne. Och mat har hon inte fått vad jag förstod så har hon inte fått något kraftfoder alls på ca 3 veckor.

Tror inte att de ridit henne under denna tiden alls och inte aktiverat henne heller.

Jag såg mkt noga på henne i dec eftersom hon tränade dressyr för mig då ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 535
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka