vad anser ni om att ge vintervila?

Zaida

Trådstartare
ja har gett mitt sto vintervila. jag köpte henne i somras och då var det verkligen hejbaberiba när vi kom ridandes eller skulle hoppa!

att jag skulle kunna rida ut på henne själv trodde jag aldrig skulle hända.

men under hösten så har vi ridit ur många stormar tillsammans vi har främst tränat dressyr trots att det är hoppning jag vill tävla i...men just för att hon inte klarade av eller orkade att gå på en volt i galopp några varv innan och tjurade ihop och försökte bryta sig ur volten.

men iom att tiden gick utvecklades vi vi har nu lärt känna varandra mkt mer och det känns som att vi börjat skapa ett förtroende för varandra.

hon har fungerat jätte bra (allt ifrån perfekt) i jämförelse med hur det fungerade i början....vi kan rida ut själva och galoppera själva utan att hon kastar sig rakt in i skogen....

så iallafall jag beslöt mig för att ge henne och mig själv vintervila hon har nu vilat i ca tre veckor helt efter en långsam nedtrappning självklart! kan jag börja sätta igång henne igen eller tycker ni att hon ska få vila ännu längre?

tycker ni kanske till och med att det var fel att jag gav henne vila överhuvudtaget? skriv gärna och motivera varför ni tycker som ni gör!

god fortsättning

Sv: vad anser ni om att ge vintervila?

Jag brukar också ge mitt sto en liten vintervila när jag har det som stressigast i skolan de sista veckorna inför julen. Ger henne det eftersom jag inte tycker det är rätt emot henne att jag stressar när jag är i stallet och att hon blir lidande av det. Hon får vilan även pga att hon inte kan gå på sommarbete då hon sedan ser ut som en fet tunna, så jag måste hålla igång henne på sommaren någolunda. Så jag tycker inte det var någon dålig idé att låta henne vila. Det kan göra hästarna gott och ge dem ny energi. Det med igångsättningen tycker jag du kan göra som du vill med, det gör du vad du själv känner, jag brukar låta min häst vila ca 3-4 veckor. Lycka till med igångsättningen!

Vintervila tycker jag är kanon, jag rider mest vår/sommar/höst och låter mina vila på vintern ibland 1-2 månader och det gör GOTT kan jag lova!

Det tror jag väl du gör ;)

hur gammal är din häst?

vad gör du med tränar och tävlar eller hobby rider?

min har oxå vintervila. e 5 år å har växt mycket nu i vinter så hon behöver ta det lite lugn. kan dock va bra att tänka på att dom börjar tappa muskler efter 3-4 veckor i vila...

jsg hsr fått lära mig att om man ställer av eller ger en häst vila ska man ge minst två tre veckor för att den ska landa mentalt....

absolut bra att ha i åtanke, jag vill juh inte göra om allt jobb från början!

i och med att jag inte riktigt fattat detta med sommar och vinter vila på vilka hästar det gäller :crazy::D

min för oss faller vila in lite naturligt i och med att det periodvis bli rätt kallt och då är det mindre roligt och rida men det håller i sig sällan mer än en vecka och det är väll inte riktigt vila.

på sommaren försöker vi ha åtminstone 3 veckor

Mina får en ordentlig vintervila innan tävlings säsogen är igång:)...dom behöver ladda upp batterierna och slippa bli rida på några veckor...(de går dock i skritten varje dag och leds promenader).

ja har gett mitt sto vintervila. jag köpte henne i somras och då var det verkligen hejbaberiba när vi kom ridandes eller skulle hoppa!

att jag skulle kunna rida ut på henne själv trodde jag aldrig skulle hända.

men under hösten så har vi ridit ur många stormar tillsammans vi har främst tränat dressyr trots att det är hoppning jag vill tävla i...men just för att hon inte klarade av eller orkade att gå på en volt i galopp några varv innan och tjurade ihop och försökte bryta sig ur volten.

men iom att tiden gick utvecklades vi vi har nu lärt känna varandra mkt mer och det känns som att vi börjat skapa ett förtroende för varandra.

hon har fungerat jätte bra (allt ifrån perfekt) i jämförelse med hur det fungerade i början....vi kan rida ut själva och galoppera själva utan att hon kastar sig rakt in i skogen....

så iallafall jag beslöt mig för att ge henne och mig själv vintervila hon har nu vilat i ca tre veckor helt efter en långsam nedtrappning självklart! kan jag börja sätta igång henne igen eller tycker ni att hon ska få vila ännu längre?

tycker ni kanske till och med att det var fel att jag gav henne vila överhuvudtaget? skriv gärna och motivera varför ni tycker som ni gör!

god fortsättning

Jag är inte så förtjust i vintervila om det inte är toppenväder, med bra underlag i hagen. Den här tiden på året har en tendens att antingen vara för lerigt eller fruset och knöligt i hagen. Att för hästen få komma ut på en promenad kan vara den enda stunden på dagen som bra underlag finns och hästen kan slappna av.

För den som dock har fasta hagar som är stora så tror jag att lite vintervila bara gör gott. Tre veckor är väl lagom, med långsam upptrappning.

Hälsning maja

Jag ger vila till mina när dom behöver det, har unghästar. Vuxna hästar trappar jag ner träningen för under vintern...men ingen direkt vila från allt arbete. Blir en hel del arbete vid handen, underhållsridning 3-4 ggr i veckan i grundform.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 498
Senast: Pratsch
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat