Vad anser ni är Promenad ridning??

M

mumas

Hej!!!

Har upptäckt att folk ser olika på vad promenad ridning innebär och nu undrar jag vad ni anser?!! Är det endast skritt ? alla gångarter men bara skogen?? Paddock vad anser ni?
Vill höra åsikter! :bow:

Sv: Vad anser ni är Promenad ridning??

Det där har jag också fundrat på, särskilt sen min häst fick Bronkit och vet sa att han bara skulle klara promenadridning.

För mig känns det som skritt och trav i skogen några dagar i veckan max någon timme.

Men min häst som "bara" skulle kunna promenadridas klarar av alla gångarter vart som helst, alla dagar i veckan. Fungerar alltså precis som innan. Så om vet menar att detta är promenadridning är det "mer" än vad jag trott.. men som sagt. Jag vet inte.

Lätt träning, där hästen inte blir svettig, men i alla gångarter.

En bronkithäst mår oftast bättre av att ha bra flås o ridas dagligen.

Ja man vet inte vad man ska tro....vissa säger ju promenadridning när de tex lånar ut hästen på foder då de inte vill att den tävlas..jag är en utav dem.. när vi lånade ut våran äldre herre på 23år så sade vi bara promenadridning eller skrev i kontraktet men för det betyder det inte att de inte får galoppera osv..utan bara att han inte ska tävlas och ridas alltför hårt...diffust begrepp:crazy:
Vad menar vet när de föres krider lätt ridnign ell. promenadridning??!

Ja det där finns det nog lika många svar på den frågan......som det finns hästmänniskor...;)

Jag skulle bara kalla väldigt lätt ridning för promendridning.

Snäppet innan träning för tävling borde väl kallas motionsridning....

Vi "vanliga" människor har nog andra definitioner än veterinärer och försäkringsbolag...

/M

Promenadridning är i mina ögon lättare ridning, men i alla gångarter; dock inte så att hästen blir speciellt ansträngd. Skog eller paddock spelar nog ingen roll, men jag tycker skogen låter betydligt roligare. ;)

Promenadhästar är ju ganska ofta hästar med gamla skador eller andra fysiska problem, så all form av ridning utan större krav och belastningar kan väl egentligen kallas promenadridning.

Men då är det bra att åtminstone rida dagligen, om det så bara är skritt.

Jag anser mig promendrida min häst. Vi rider i skogen i alla gångarter, tränar lite längs grusvägarna och på ängarna, hoppar ett skutt då och då....

För mig är promenadridning att INTE träna inför tävling. Menas, jag har haft en promenadhäst. Vi tränade dressyr några ggr/vecka, dock ej stenhårda pass, men i ALLA gångarter och med olika övningar. Min häst klassades som promenadhäst efter upprepade kotledsinflammationer..MEN jag kunde ändå göra det mesta med henne utom att hoppa. Det klarade hon inte.

Tycker det är ganska skrattretande att folk fortfarande anser promenadridning bara är skritt i skogen...!!!! Först och främst måste man ju beakta hästen, vad klarar den ? Vilken skada har den ? osv osv.

Många människor anser att ålder ska avgöra om de ska promenadridas eller inte. Har sett många exempel på folk med 20-25 åriga hästar i tipp topp form som klassats ned till promenadhäst bara för ägaren tycker den är gammal ?!!! Men i övrigt är hästen hur fräch som helst. Och sedan när väl hästen blivit en promenadhäst..DÅ blir den gammal.

Så bara för att man inte tävlar så har man en promenad-ridnings-häst?
Tycker du har lite fel där faktiskt. Vill mycket väl utbilda mig och min häst så högt det bara är möjligt, inom dressyren, men är inte intresserad av tävling alls.

Är min häst då en promenad-häst?

Nej, men man lägger upp träningen helt annorlunda om man har ett mål med den, som i detta fall: mål för tävling. Jag tror du missuppfattade mig.

Hej!!!

Har upptäckt att folk ser olika på vad promenad ridning innebär och nu undrar jag vad ni anser?!! Är det endast skritt ? alla gångarter men bara skogen?? Paddock vad anser ni?
Vill höra åsikter! :bow:

Hej, promenad ridning för mig innebär att hästen efter avslutat pass inte ens är svettig under sadeln, pannband,nackstycke samt har en utgångspuls som inte ökat med mer än max två slag efter avslutad promenad.

för mig innebär att hästen efter avslutat pass inte ens är svettig under sadeln

:o Jag har fått hem hästar på både tillridning/inridning (friska) som inte klarat av att skrittas och travas mer än ett(2) par km, förrän de blivit svettiga pga så dålig kondition:crazy: vad kallas då det:D ;)

för mig innebär att hästen efter avslutat pass inte ens är svettig under sadeln

:o Jag har fått hem hästar på både tillridning/inridning som inte klarat av att skrittas och travas mer än ett(2) par km, förrän de är svettiga pga så dålig kondition:crazy: vad kallas då det:D :smirk:

Promenadridning för mig, ej tävling eventuellt lättare träning, lite olika beroende vad just den hästen klara;)

Hej igen!
:bow: för ALLA svar!!!

Kan inte hålla med om det att promenadridning är om hästen inte svettas...:p Vissa hästar svettas ju mer än andra ...det är som med människor men till den saken hör ju inte att man rider hårt...beror helt på hur lätt hästen svettas...har den mkt vinterpäls tex så blir den ju atomatisk mer svettig...:bow:

Promenad ridning är ju som en promenad, fast från ryggen!:idea:

Så för mig är det endast skritt (kanske liiiite trav) utan några direkta krav.

Jag kallar mitt sto för promenadhäst. För mig är det alla gångarter + lättare dressyr och hoppning. Hon blir nästan aldrig svettig men så har hon bra flås också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
940
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka