Vad anser ni är minimum resp max vad en ridskolehäst bör gå per dag?

Sv: Vad anser ni är minimum resp max vad en ridskolehäst bör gå per dag?

KL

Det man inte får glömma är att hästar mår bra av att röra på sig. Att gå tre lektioner på en dag är inget som är jobbigt eller skadligt för en häst. Det som är viktigt är att arbetet inte är ensidigt utan varierande. Det ställer krav på planeringen då så ridningen är varierad. Uteritter, hoppning, nybörjarlektioner och mera avancerade ryttare ställer olika krav på hästarna vilket ger variation. Dessutom är det viktigt att instruktörerna verkligen har teminsplaneringar gjorda så att det är en variation planerad ifrån början. Man ska kunna gå in i planeringen och se vad hästarna på resp. lektion ska göra för dagen. Det ska inte vara flera liknande lektioner efter varandra. Variation är ledordet. Hästar mår bra av att röra sig.

Många ridskolehästar går alldeles för mycket, tycker jag. Max 2 - 2,5 timmar per dag. En vilodag är absolut nödvändigt för dessa hästar. Dvs max 6 dagar i veckan.

ja jag håller med dig, men om man har väldigt jämn nivå på eleverna, dvs de flesta som rider är på låg kompetens nivå? Vad ska man då göra?
De flesta lektionerna i dag är skritt/trav lektioner, inte mkt galopp - eller mer avanacerad ridning vare sig dressyr eller hoppning.
Man har tappat många av de bättre eleverna eftersom ridledarna har lärt ut allt det kan och rideleverna känner att de itne får ut något längre och köper antingen egen häst och rider för pivata instruktörer, eller så börjar de ridgymnasiet och då får de bättre kunskap än ridledarna. Inte alla såklart men ,många.

ja jag håller med dig, men om man har väldigt jämn nivå på eleverna, dvs de flesta som rider är på låg kompetens nivå? Vad ska man då göra?
Man kan variera dagens övningar rätt mycket. Man kan ha vissa lektioner inne i ridhus, andra ute i paddock och man får inte glömma lägga in uteritter. Hoppning på lägre nivå kan ju vara bomserie eller cavaletti.
Övningar kan varieras mycket och därför är det så viktigt med terminsplaneringar så man kan se att variationen blir stor. Om en grupp övar galoppfattningar och nästa rider balansövningar blir det väldigt stor skillnad för hästarna. Är det övning på böjda spår ena lektionen så får man ha övningar på mera raka spår på nästa, osv. Gör planeringen så variationen blir stor för hästarna.

Man kan variera dagens övningar rätt mycket. Man kan ha vissa lektioner inne i ridhus, andra ute i paddock och man får inte glömma lägga in uteritter. Hoppning på lägre nivå kan ju vara bomserie eller cavaletti.
Övningar kan varieras mycket och därför är det så viktigt med terminsplaneringar så man kan se att variationen blir stor. Om en grupp övar galoppfattningar och nästa rider balansövningar blir det väldigt stor skillnad för hästarna. Är det övning på böjda spår ena lektionen så får man ha övningar på mera raka spår på nästa, osv. Gör planeringen så variationen blir stor för hästarna.

du har en poäng där!:D
mkt bra ide!

Håller med.

Dessutom är inte galopp så "avancerat" egentligen, jag kan helt enkelt inte förstå varför vi (i sverige?) anser det. Galopp är en gångart som hästen har, bland andra gångarter. Galopp behöver inte innebära tokracing med bocksprång i dålig form, kombinerat med stressnervositet hos eleven, speciellt inte om alla elever får galoppera varje ridlektion som del i hästens uppvärmning. Det behöver inte gå snabbare än trav och behöver inte ske i sämre balans.

Haken är bara att gångarten måste användas så ofta att ryttarna kan hantera den, liksom att hästarna inte ska få en chock. Lära sig hantera en gångart gör man genom att rida i den ;) avdramatisera en gångart för en häst gör man genom att använda den :D.

Nu har jag bara ridit i Holland, England Frankrike och Sverige och sett undervisning för Argentinska lärare, men det är som om galopp är en livsfarlig gångart som ska undvikas och helst läras ut slarvigt i just Sverige. Där jag red i England som liten var de nogranna med att man skulle kunna kontrollera, fatta galopp, sakta av osv. Fatta kontrollerad galopp från skritt och trav ansågs däremot av mina svenska ridlärare som "farligt" och "upphetsande" för hästarna :eek:

(Argentinarna verkar tycka att lektion 1-3 för en fullkomlig (tonårig/vuxen) nybörjare passar för galopp... och vad jag sett verkar det gå hur bra som helst.)

Tjatar eftersom jag tycker ngt varv i galopp gott kan ingå i uppvärmningen av en häst, ger muskler och att jag inbillar mig att all denna trav måste vara totalt hjärndödande för hästarna. Skritt o galopp är också gångarter :bump:

Du har faktiskt helt rätt i det du skriver ang galoppen.

Liknande trådar

M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar