Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)
När jag var ung och hade häst uppstallad på ridskola så ingick de jourer..minns inte med vilka intervaller men alla privathästägare hade ansvar över att en hel helg fodra alla mål, släppa ut privata och ridskolehästar i omgångar samt mocka ut åt ridskolehästarna. Tror det sammanlagda antalet var uppåt 30 hästar.
Jag har en allergisk/ointresserad familj så bortsett från de gånger jag fick hjälp av kompisar så höll jag på helt själv från det jag var 14.
Idag blir jag förbannad över slaveriet, men man tänkte inte så då. Det var liksom normalt att inte orka rida sin egen häst ens.
En del av hästarna, ffa två av de privata var riktigt jäkliga, inte bara när det blåste, den ena var ett arabsto som när hon var bakom på väg ut hade som vana att gå och bitas i ryggen och armarna och den andra, en stor valack brukade resa sig, sparkas...
Idag skulle jag inte låta mina barn ha häst under de premisserna, som hästägare skulle jag förövrigt inte vilja att en såpass ung tjej hanterade min häst om han var såpass opålitlig.
Det minsta man kan begära av hyresgästerna när man har sin häst inackorderad på detta vis är att de ska gå att hantera. Utan undantag. Rädsla i stunden säjer jag ingenting om men vet man om att det här är en häst som är livrädd för traktorer och det kör mycket traktorer här skulle jag aldrig låta någon yngre hantera den endå.
Som motprestation tycker jag att man som hyresgäst ska kunna begära att det är vuxna som har hand om stalljourer -är det ungdomar som är hyresgäster så tycker jag det ska vara plikt på att en vuxen är med endå.
Den här aktuella ridskolan har kvar samma system såvitt jag vet, helt galet.
En annan ridskola jag har kontakter i har ett annat system, det är små grupper istället på ett par ridande ungdomar som leds under jourer av någon eller några vuxna stallföräldrar/nån typ av stallvärdar/äldre tjejer i 20årsåldern.
Det systemet tycker jag är mycket bättre, alla de yngre lär sig hur man arbetar i ett stall men har alltid hjälp och stöd av en vuxen.
Om du måste flytta eller inte beror kanske på kontraktet? Jag skulle av princip inte vilja flytta men om man är omgiven av ärthjärnor kanske det är likt så bra.
Men nej, man kan inte begära av alla att de ska kunna hantera alla sorters hästar hela tiden.
Jag har en kompis vars dotter har en liten B-ponny, dom är vana sin trygga lilla häst men mamman är livrädd för alla större hästar, hon vet hur man gör när man hanterar en häst men det finns ingenting som säjer att bara för att hon med glädje grejjar med ponnyn så ska hon kunna hantera uppblåsta klumpar på 170 som dundrar runt.