Vad är rimlig hyra?

Narcissa

Trådstartare
Jag har fått erbjudande om att hyra granngårdens stall och för det vill ägaren ha 4000 i månaden. Det är fyra boxar i stallet.
Jag har själv ett stall men det är fullt och jag skulle gärna vilja utöka inackorderingsverksamheten. I mitt stall har inackorderingarna fullservice förutom mockning och betalar 2600. Inget kraftfoder ingår. Jag funderar nu på att hyra ut det andra stallet till kallhyra inklusive in och utsläpp och fodringar. De får dock fixa strö och foder själva. Vad är rimligt att ta för detta? Jag måste ju betala han jag hyr av och jag vill gärna tjäna lite på det iaf. Jag har ridbana på min gård där de får rida (ligger ca 20 meter från det stallet) och det finns ridhus 500 meter bort. det finns gräshagar och lösdrift på stället.

Vad skulle ni betala för detta?
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Beror på avstånd till större stan, skick på hagar och stall.

Här ger vi 1800kr och då ingår allt!
För 500kr hyr vi bara box och Hage med delvis in/utsläpp.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

När jag hyrde ett stall med tre boxar några kilometer från Jägersro och Malmö med ridhus och ridbana inom ridavstånd med två stora gräshagar och en mindre rasthage gav jag 600/per box d v s 1800 för hela rubbet. Så jag tror att det kan vara svårt för dig att få hyresgäster som ska sköta sig själv med undantag för in/utsläpp och utfodring att betala så mycket att du kan tjäna på det om du ska ge 1000 kr per box själv.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag betalar idag 1200kr inklusive allt utom kraftfoder (Strö, hösilage, in- utsläpp och mockning när jag ber om det). Om det fanns upplyst ridbana och ridhus inom ridavstånd skulle jag kunna betala upp till 1800kr för allt.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

När jag hyrde ett stall med tre boxar några kilometer från Jägersro och Malmö med ridhus och ridbana inom ridavstånd med två stora gräshagar och en mindre rasthage gav jag 600/per box d v s 1800 för hela rubbet. Så jag tror att det kan vara svårt för dig att få hyresgäster som ska sköta sig själv med undantag för in/utsläpp och utfodring att betala så mycket att du kan tjäna på det om du ska ge 1000 kr per box själv.

Ursäkta, men hur mkt mer är där att sköta om in/utsläp + fodringar ingår. Det är ju bara mockningen och iorningställande av foder kvar (förutom skötsel av hästen men det ingår ju sällan).

1500 kr är ett helt ok pris om det finns ridhus i närheten, ok faciliteter och bra möjlighet att lagra grovfoder och strö på plats.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag betalar idag 1200kr inklusive allt utom kraftfoder (Strö, hösilage, in- utsläpp och mockning när jag ber om det). Om det fanns upplyst ridbana och ridhus inom ridavstånd skulle jag kunna betala upp till 1800kr för allt.

Ska vi göra ett litet räkneex.

grovfoder 2 kr kg, 10 kg/dag = 600 kr/ månad.
Spån 5 balar/mån a 70 kr = 350

------------------

950 kr.

Nu kanske ni har jättebillig halm men ändå, ovanstående är lågt räknat generellt.

Det ger 250 kr kvar till stallägaren, altså 8 kr / dag för arbetsinsatsen!

(in/utsläpp/forsla bort gödselstacken/få hem grovfoder/strö/mocka när du ber om det) och då är inte el, slitage på stall och stängsel mm inräknat....

Jag vill påstå att stallägaren sponsrar ditt hästägande.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag har häst hos min kompis (vitt) och betalar 600 kr i hyra inkl in/utsläpp och fodringar, kostnader för stängsel, el osv. (jag hjälper till när det behövs och köper gärna bra-att-ha grejor som vi båda använder i stallet) Ridbana finns men bara belysning på halva.
Finns bara 1 box till uthyrning så inga andra hyresgäster förutom mig. Har funnits andra inackorderingar tidigare till samma pris så det är inget extrapris för att vi känner varandra.

Jag tycker att detta är asbilligt! Hade utan att blinka betalat upp till 1000 kr i kallhyra för detta. Men så kommer jag från Malmö dör jag betalt 4600 kr för fullinackordering i privatstall m ridhus.

De tar eget hösilage och det betalar jag 2 kr kg för (vitt). Sen kompletterar jag med hö som jag köpt in och tagit hem själv. Köper eget strö i form av halmpellets. Kraftfoder + mineraler mm köper jag också själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimlig hyra?

Samma service du beskriver (allt utom mockning och iordningställande av foder) betalde jag 1200 för förra året, vitt. Hö fixade stallägaren men vi betalde för de kilona vi använde. Strö fixade vi själv eller beställde gemensamt.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Kl

Tack för svaren. Stallet ligger 1.5 mil från Malmös innerstad. Jag tar i mitt stall 2600 och då ingår halm och hö. Då gör inackorderingarna inget annat än att mocka och fixa fodret.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Det är alltid svårt att säga vad som är en rimlig hyra eftersom varje stall har olika förutsättningar.
Vad som är rimligt för hästägarna och rimligt för den som skall driva stallet är oftast inte detsamma...

Jag har ca 8 st inackorderingar, allt är vitt. Helsingborg är närmaste stad, ridbana, vinterhagar, sommarhagar. In ut och fyra fodringar per dag ingår, helger hjälps vi åt, alla kostnader för gödselhantering ingår. Hösilage köper jag in som inackorderingar sen köper av mig.

För att precis täcka mina kostnader för arrende, gödselkostnader, mindre slitage, el och lön måste jag ta ut 1350 kr EX MOMS.

Kostnaderna för mina hästar och arbetstid för dessa betalas naturligtvis INTE av inackorderingarna, detta är värt att ta upp eftersom att en vanlig kommentar bland inackorderingar " men du har ju dina hästar gratis iaf"
Jag måste betala hyra precis som alla andra..

Lönen är lägsta möjliga timlön i nivå med hästskötarnas och är uträknad på de faktiska arbetstimmar som jag har. Dvs jag jobbar ett pass på morgonen, sen ett pass vid lunch, sen ett pass sen em och sen ett sista vid nattfodring. Den totala arbetstiden en vanlig dag är inte så lång men utspridd från 6:30 till 21:30 (15 timmar..) det enda rätta vore ju att ta ut lön för heltid eftersom att jag är uppbunden mer än heltid vilket i praktiken gör det omöjligt att ha ett annat arbete men då skulle hyran behöva höjas så mycket att ingen vill stå här.

Så 1350 ex moms täcker mina kostnader precis ink lön, om än usel sådan men då finns ingen vinst överhuvudtaget. Tex saltade jag ridbanan för pengar som inte fanns.

Så vad som är rimligt går ej att säga, det här passar mig bra just nu då jag har små barn i dagis och lågstadieålder och jag uppskattar att vara hemma så mycket det går med dem. Sambon är borta mycket pga jobb men å andra sidan så är det han som försörjer hela familjen och lite till våra hästar. Min lön går tillbaka till företaget i form av stallhyra för våra egna hästar och foderkostnader till dem.

Anledningen till att jag har inackorderingar är just för att kunna finnas hemma och inte minst för att kunna få hjälp. Vi kan ta semester hela familjen och resa utomlands för att inackorderingarna tillsammans med min svärfar hjälps åts med stallet
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Betalar 2500kr i stallhyra där ingår 4spånbalar, ca8kg silage (mer om man behöver) 1kg kraft (betfor, fibergi, mineraler, havre (svart elr vanlig blå) ) ridbana finns, ej upplyst men finns gatlyktor som lyser upp lite vid ena korsidan, ridhus finns ca 10-15min skritt eller max 5min me transport, finns även flera ridhus i närområdet (max 15 min me transport) om man vill dit. ridhuset kostar 50kr/gång
ALLA stallpass ingår, dock har ja tagit extrapass vid jul/nyår/midsommar m.m. om de passar mej typ insläpp elr morgon beroende på när ja e i stallet, en del kvällsfodringar blire oxå :p

Stallet ligger ca 4 mil söder om sthlm, går knappt o ta sej komunalt bil e ett måste eller om man orkar cykla/gå Flera km på 70väg.

Hade nog betalat max 1700 för stallplats hos dig (plus foder o strö som betalas själv samt ta något pass/månad typ 5 pass elr så), de beror mycket på utekörvägar oxå, ridhus e ett plus, ridbana/stallplan som e stor nog o köra på e ett måste samt utekörvägar av ngt slag =)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimlig hyra?

Nostalgiska jag tänker på hur det var när vi skulle skaffa min första ponny. morsan pratade med en bonde i närheten.

Vad skulle det kosta att hyra in ponnyn?

100:-.

Morsan blev glad för dåförtiden var väl en 2-300:- för en box när man skötte allt själv och tog dit eget foder rätt normalt.

Men då visade sig att hundralappen var för ett helt år :).

För hela stallet med flera boxar i.

Det berodde på att lantbrukaren inte bodde på den lilla gården utan flera mil bort och ville ha nån som dagligen var på gården då där varit vandalisering. Och oss som bodde bara ett par hundra meter bort såg han som jättebra då vi kunde förväntas vara nere i stallet i alla fall morgon och kväll och ta hand om ponnyn.

Vi slog till och hyrde stallet och skaffade en get som sällskap till ponnyn och året efter en annan ponny också.

Och lantbrukaren slapp att ha en massa skummisar som kom och festade eller gjorde inbrott i hans byggnader.:D

Helt otroligt egentligen även om detta var ca 30 år sedan. Ponnyn vi köpte var 6 månader gammal och han blev 27 1/2 år och han var min hela tiden ....:love:.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Eftersom jag står i ditt område kan jag bara säga att jag betalar from jan 2013 3100:- i stallhyra då ingår paddock & ridhus.
Har ett intag på helgen i månaden, så jag mockar & gör ordning hö påsar det är allt.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag har ju också häst i samma område, fast ännu närmre stan och betalar 1200 kr i kallhyra, då ingår utsläpp vardagar. Finns flera faciliteter, toalett, spolspilta med varmvatten, fina stora hagar osv. Men sommartid finns även ett stort bete.

När jag hade hästen i ett sämre stall där allt ingick utom mockning, på samma avstånd från stan, betalade jag 2500 inkl moms. Nu råkar jag veta att du bor en bit till från stan, så jag hade nog inte gått över 2600 iaf.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Vet du var jag bor??Jag tar 2600 i mitt stall och då ingår halm och hö plus alla stalltjänster. Kraft får man köpa själv.
Jag har ridbana som är 20x60 och som sagt extremt nära till ridhus. 1200 skulle jag också ha tagit om bara en tjänst ingick men nu är det ju jag som sköter hela stallet och alla tjänster och jag tänker inte göra det gratis. :)
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Ska vi göra ett litet räkneex.

grovfoder 2 kr kg, 10 kg/dag = 600 kr/ månad.
Spån 5 balar/mån a 70 kr = 350

------------------

950 kr.

Nu kanske ni har jättebillig halm men ändå, ovanstående är lågt räknat generellt.

Det ger 250 kr kvar till stallägaren, altså 8 kr / dag för arbetsinsatsen!

(in/utsläpp/forsla bort gödselstacken/få hem grovfoder/strö/mocka när du ber om det) och då är inte el, slitage på stall och stängsel mm inräknat....

Jag vill påstå att stallägaren sponsrar ditt hästägande.

Vi har billigt både hösilage (1,10kr/kg) och halm (90öre/kg), men visst är det billigt! Stallägaren vill inte rå om hela stallet själv utan vill ha inhyrning som kan hjälpa till dom dagar hon inte kan släppa in/ut eller mocka :) Men 9 dagar av 10 behöver jag bara mocka och rida så jag är mycket nöjd! ;)
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Tycker du är alldeles för billig :) 3200:- tycker jag hade varit lämpligare. Närhet till ridhus är värt mycket. Och så nära en storstad! Då syftar jag på stallet du har nu, inte det du eventuellt vill hyra till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimlig hyra?

Vet du var jag bor??Jag tar 2600 i mitt stall och då ingår halm och hö plus alla stalltjänster. Kraft får man köpa själv.
Jag har ridbana som är 20x60 och som sagt extremt nära till ridhus. 1200 skulle jag också ha tagit om bara en tjänst ingick men nu är det ju jag som sköter hela stallet och alla tjänster och jag tänker inte göra det gratis. :)

Yes:) Jag har sett din annons innan när jag letade nytt stall. Det är ju ett bra område, bra ridvägar osv. Men jag har som sagt haft häst närmre Malmö i likvärdigt stall för 2500, de flesta ligger ju där runt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 928
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 856
Senast: Hannah199
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 131
Senast: fio
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp