Vad är rimlig hyra?

Sv: Vad är rimlig hyra?

2600 och hur mycket moms drar du av på det då?

Jag tänker mig (kommentera gärna vad ni tycker):

50 kr/dag in +utsläpp ink. Täckesbyten. =1500/mån.

4 torvbalar ca 95 kr/st = 380/mån.

8 kg hö ca 3 kr/kg = 24 kr/ dygn = 720/mån

Ridbana 200 kr/mån.

Fodringar = 30 kr/dygn (4 Fodringar ingår) = 900 kr/mån.

Summa: 3700 kr -> omöjligt att få inackorderingar.

Bort med ridnbanekostnaden= 3500 kr/mån = fortfarande för mkt att ta betalt för. En del arbetsuppgifter får man nog göra gratis. Tex fodringarna -> 3500 kr - 900 kr = 2600 kr.


Mocka och fylla på höpåsar får hästägaren göra själv.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

delvis kl

Jag tycker faktiskt det är enklast med en kallhyra och sedan får hästägaren själv betala för grovfoder och strö efter vad de använder. Jag klarar mig tex inte på 8 kg hö/dag och 4 torvbalar, så det blir ändå mer. Det kräver ju förvisso ärliga hästägare, men det är ju ganska enkelt att kontrollera vikten i en höpåse och ha en lista vid ströet.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag tänker mig att det ska gå att köpa extra till självkostnadspris. Och 4 torvbalar i månaden borde räcka med tanke på att det är lång utevistelse och torv suger bäst.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

2600 och hur mycket moms drar du av på det då?

Jag tänker mig (kommentera gärna vad ni tycker):

50 kr/dag in +utsläpp ink. Täckesbyten. =1500/mån.

4 torvbalar ca 95 kr/st = 380/mån.

8 kg hö ca 3 kr/kg = 24 kr/ dygn = 720/mån

Ridbana 200 kr/mån.

Fodringar = 30 kr/dygn (4 Fodringar ingår) = 900 kr/mån.

Summa: 3700 kr -> omöjligt att få inackorderingar.

Bort med ridnbanekostnaden= 3500 kr/mån = fortfarande för mkt att ta betalt för. En del arbetsuppgifter får man nog göra gratis. Tex fodringarna -> 3500 kr - 900 kr = 2600 kr.


Mocka och fylla på höpåsar får hästägaren göra själv.

Du har inte räknat med boxhyran.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimlig hyra?

Den räknade jag inte med i detta fall då jag har egen gård. Att hyra skulle jag aldrig göra. Men visst är det inte gratis med el osv.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag har svårt att tänka mig att det inte räcker med 4 torvbalar i månaden. Men Isåfall får man köpa extra. Hästarna går ute från 06:30/07:00 -20:00/21:00
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag har faktiskt svårt att förstå att man vill ha besväret med att ha andras hästar på gården med tanke på hur lite det genererar i plånboken.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Ja det blir inte så mycket. Funderar på att öka till 2700 kr istället per månad och häst. Det är ett fint stall med spolbox, fikarum, sadelkammare med tvättmaskin och torktumlare. Toa finns men funderar på att bygga utedass så kan jag hyra ut den lägenheten. Vad tror du om det :)?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimlig hyra?

Så vad skulle du tycka vad rimligt att jag tog från de inackorderade?

Det vet jag inte, jag bara påpekar att det är mkt "dolda" kostnader. Den enda som vet vad du behöver ta ut är ju du själv. Har du inackorderingar för att det är kul att leka hästskötare åt andra eller finns det någon annan vinst för dig att ta hänsyn till, förutom det rent ekonomiska (vilket ju sannolikt inte blir mkt).

Det hade nog varit bra om det synliggjordes mer för folk vad det verkligen kostar att driva en gård, det är ju inte så att man betalar en engångskostnad som ägare direkt.

Ofta tror jag inte att ägarna själva verkligen räknar på kostnaden utan gör upp lite glädjekalkyler i huvudet, i alla fall när det kommer till dom som bara hyr ut några boxar. Visst, har man några hästar själv och ändå behöver vara hemma och fodra och släppa ut/in, har rejäla hagar, ridbana som ska hållas i bra trim för ens egen ridning, stort utrymme för grovfoder osv så kanske det inte spelar så stor roll om man har 2-3 hästar till i stallet och tjänar nån tusenlapp på det men man ska nog räkna på var brytpunkten är.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimlig hyra?

På hösten / vintern behöver våra hästar oftast 5 torvbalar i månaden
det får vi köpa till för 85:-.
Extra hö el kraft köps oxå till om man behöver annars ingår 10kg per dag uppdelat hur man vill.
Jag köper eget lucern som jag ger min kille på vintern.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Här har tovpriset skjutit i höjden! Närmare 92 kr har jag för mig, 95 kr för enstaka. Funderar faktiskt på spån, men torven känns bättre att gödsla med. Jag räknade ut hur mkt jag tjänar och det är 190 kr totalt per dag efter skatt. Inte så att man blir rik direkt... Funderar på att erbjuda mockning, men har redan 2-3 boxar varje dag plus mitt "riktiga" jobb som personlig assistent. Så jag vill inte ta på mig för mkt heller.
 
Sv: Vad är rimlig hyra?

Jag har egen gård och hästar, och för 3 av 6 hästar hade de klarat sig på 4 balar torv, men har 2 som behöver ny varannan dag och 1 som får 1 bale varje dag. ville bara säga det så att man inte räknar in tex torv i en hyra och sen så behöver/tar hästägaren mer än vad man räknat med:)'

ang torvpriset, så var det billigare för oss att beställa pallvis och en full lastbil, då får man det hemkört och utlastat.
Nu räknar jag ju inte priset per bale eftersom det är till mina egna hästar, men har för mig att jag hamnade billigare än det du nämde ovanför
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimlig hyra?

Det du tar nu minus hö och halm/spån (ca 1800-2000?) då vinner du 3200-4000 kr i månaden...
Jag hyr en box för 1600 kr månaden. Vinterhagar, bara valacker, sommarbete, fritt med silage och spån ingår. Två fodringar och ett täckespåtagning. Alla stalltjänster ingår utom de gånger ägaren inte kan (semester osv) då delar vi upp det mellan 3-4 personer. Tar in vissa kvällar själv om jag ändå är där. Bra ridvägar, ridbana som plogas vintertid om vi vill. Det enda jag gör är att göra i ordning foder och mocka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 928
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 856
Senast: Hannah199
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 131
Senast: fio
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 766
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp