Vad Är En Vettig Stallhyra?

Det får man inte ut i Eslöv ;) Det står redan en sån här anläggning i Eslöv och det stallet tror jag aldrig har varit fullt. Tror de tar 1100 inkl utsläpp och insläpp alla dagar i veckan och sedan tillkommer mat och strö. Ett kanonfint ställe, fattar inte hur det inte kan vara fullt.

Nej jag har förstått det efter att ha följt tråden lite:) Dryga 1100 är vad vi tar i kallhyra hos oss och då har vi alltid haft fullt i stallet så det verkar ju skilja en del. Men jag bor inte i Skåne :)
 
Det får man inte ut i Eslöv ;) Det står redan en sån här anläggning i Eslöv och det stallet tror jag aldrig har varit fullt. Tror de tar 1100 inkl utsläpp och insläpp alla dagar i veckan och sedan tillkommer mat och strö. Ett kanonfint ställe, fattar inte hur det inte kan vara fullt.

Nej jag har förstått det efter att ha följt tråden lite:) Dryga 1100 är vad vi tar i kallhyra hos oss och då har vi alltid haft fullt i stallet så det verkar ju skilja en del. Men jag bor inte i Skåne :)
 
Tack för allas olika åsikter och tips.
Jag har idag 10 inhyrda och 12 hästar, vilket innebär att jag slipper 12 helger av 19, vilket är för mig värt mer än pengar :) och de tomma boxarna faller naturligtvis på mig.

Jag vill inte ha inackordering för ekonomin utan mer för gemenskapen och hjälpen, därför kan jag hålla en vettig hyra och har råd att inte ta in vilka som helst vilket för mig bevisar trygghet :)

Mina inhyrda gillar mitt upplägg då de flesta tävlar och tycker att det är behagligt att kunna göra sin helg och sen vara ledig en massa helger istället för att låsa upp sig lite varje helg, men alla tycker vi olika och det är inget att diskutera :)

du som skrev det där med instruktionen av stall tjänsten vet jag inte riktigt hur du tänkte men det är väll självklart att man får en riktig introduktion?!

Och skulle någon bryta ett ben eller bli akut sjuk så hjälps man väll åt? Varför i hela världen skulle jag vara omöjlig? Herregud, jag har aldrig hört tals om någon som inte ställer upp och jag vill absolut inte ha någon sån i mitt stall. Vi är alla här av samma anledning vilket är hästarna!

Tack igen :)
 
En bra regel är att alltid skriva alla avtal som om det var avsett för ens absolut värsta ovän/fiende. Då brukar man tänka till och få med sådant som är väsentligt.
Om man däremot tror att alla andra tänker och tycker likadant och tar för givet att andra gör sådant som man själv kanske tycker är självklart, då är det bäddat för konflikt. När det väl händer saker som ett brutet ben finns inga självklarheter längre. Visst de flesta ställer troligen upp om de kan men utgå inte ifrån att de gör det för de kan t ex ha inplanerat tävling alla helger utom sina egna, arbeta, ha barnen o s v.
 
Tack för allas olika åsikter och tips.
Jag har idag 10 inhyrda och 12 hästar, vilket innebär att jag slipper 12 helger av 19, vilket är för mig värt mer än pengar :) och de tomma boxarna faller naturligtvis på mig.

Jag vill inte ha inackordering för ekonomin utan mer för gemenskapen och hjälpen, därför kan jag hålla en vettig hyra och har råd att inte ta in vilka som helst vilket för mig bevisar trygghet :)

Mina inhyrda gillar mitt upplägg då de flesta tävlar och tycker att det är behagligt att kunna göra sin helg och sen vara ledig en massa helger istället för att låsa upp sig lite varje helg, men alla tycker vi olika och det är inget att diskutera :)

du som skrev det där med instruktionen av stall tjänsten vet jag inte riktigt hur du tänkte men det är väll självklart att man får en riktig introduktion?!

Och skulle någon bryta ett ben eller bli akut sjuk så hjälps man väll åt? Varför i hela världen skulle jag vara omöjlig? Herregud, jag har aldrig hört tals om någon som inte ställer upp och jag vill absolut inte ha någon sån i mitt stall. Vi är alla här av samma anledning vilket är hästarna!

Tack igen :)

Men så bra, då har du redan ett fungerande upplägg och nöjda inackorderingar som gärna ta andras helger även om de egentligen inte kan (du har ju inte hört talas om någon som inte ställer upp om det blir problem) och dessutom har du redan ett pris att utgå från på vad åtminstone 10 pers är beredda att betala. Den hjälp vi kan ge med att gissa lämpligt pris övertrumfas säkert av verkligheten.

Lycka till.
 
Jag behöver lite hjälp..
Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra.
Det jag erbjuder i mitt stall är:

Frukost med utsläpp Måndag - Fredag
Insläpp Måndag - Torsdag
4 st fodringar per dag Måndag - Fredag ( Morgon, Lunch, Eftermiddag & Kväll)
Strö ( vilket kommer att vara Halmpellets och då är det 1st påse i veckan )
Hö ELLER hösilage med analys då jag själv har hästar med olika behov. och då ingår 12kg om dagen.
Vattenpåfyllnad i hagen ingår.
Eget Ridhus på gården, En sprillans rundcorall och Utebana är påbörjad och beräknas vara klar någongång i September ( Fast ridbanan vet jag att jag inte kan ta betalt för än ).

Det jag vill ha av mina hyresgäster är:
1 Helg / Häst, och jag har 22 boxar men har tre själv så 19 boxar.. det blir inte många helger.
Men när man har sin helg så är den from Fredag Insläpp, Lördag Morgon, Lördag Insläpp, Söndag Utsläpp, Söndag Insläpp.

Hjälp tack! :)

Provat att annonsera med texten "Pris enligt överenskommelse" och sedan efter att spekulanten visats runt fråga vad de är villiga att betala för stallplatsen?
FÅ vågar komma med ett skambud om de verkligen vill ha stallplatsen...och så vet du ju ungefär vad folk på plats är villiga att betala.
Sedan kan du ju be att få återkomma om det finns en plats till det priset de kan tänka sig att betala och fundera runt det hela innan du bestämmer dig. Eller förhandla med dem.
Bara ett tips. ;)
 
Provat att annonsera med texten "Pris enligt överenskommelse" och sedan efter att spekulanten visats runt fråga vad de är villiga att betala för stallplatsen?
FÅ vågar komma med ett skambud om de verkligen vill ha stallplatsen...och så vet du ju ungefär vad folk på plats är villiga att betala.
Sedan kan du ju be att få återkomma om det finns en plats till det priset de kan tänka sig att betala och fundera runt det hela innan du bestämmer dig. Eller förhandla med dem.
Bara ett tips. ;)
Hur hade du tänkt dig? Att man skriver olika kontrakt med 19 hyresgäster eller ska första personens betalningsvilja vara avgörande? Och hur representativ kan den tänkas vara för vad den kan tänkas vara?
 
Tack för allas olika åsikter och tips.
Jag har idag 10 inhyrda och 12 hästar, vilket innebär att jag slipper 12 helger av 19, vilket är för mig värt mer än pengar :) och de tomma boxarna faller naturligtvis på mig.

Jag vill inte ha inackordering för ekonomin utan mer för gemenskapen och hjälpen, därför kan jag hålla en vettig hyra och har råd att inte ta in vilka som helst vilket för mig bevisar trygghet :)

Mina inhyrda gillar mitt upplägg då de flesta tävlar och tycker att det är behagligt att kunna göra sin helg och sen vara ledig en massa helger istället för att låsa upp sig lite varje helg, men alla tycker vi olika och det är inget att diskutera :)

du som skrev det där med instruktionen av stall tjänsten vet jag inte riktigt hur du tänkte men det är väll självklart att man får en riktig introduktion?!

Och skulle någon bryta ett ben eller bli akut sjuk så hjälps man väll åt? Varför i hela världen skulle jag vara omöjlig? Herregud, jag har aldrig hört tals om någon som inte ställer upp och jag vill absolut inte ha någon sån i mitt stall. Vi är alla här av samma anledning vilket är hästarna!

Tack igen :)
Ja, och så levde dom lyckliga i alla sina dar...

Tydligen har du hittat tio helt unika människor, människor som kommer att hålla sams och ställa upp för varandra i vått och tort.

Eller?

Med tio inackorderade kommer du att bli ifrågasatt...många gånger.
Ditt ledarskap kommers att testas...många gånger.

Att ha ett stall fullt av hästar och att ha med 'hästfolk' att göra, är nog bland det svåraste man kan göra.

Lycka till
 
Hur hade du tänkt dig? Att man skriver olika kontrakt med 19 hyresgäster eller ska första personens betalningsvilja vara avgörande? Och hur representativ kan den tänkas vara för vad den kan tänkas vara?

Om man öppnar en så pass stor anläggning med flera lediga boxplatser på en och samma gång så får man ju hoppas att det är flera personer som är intresserade. Ett sammanvägt värde på vad var och en är villiga att ge skulle ju kunna ge en riktlinje om ett definitivt beslut om stallhyra om man vill ha samma stallhyra för alla. Om den stallhyran överensstämmer med den budgeterade minsta stallhyran för att verksamheten ska gå runt så är det ju bara att köra igång. I annat fall får man förhandla sig fram till något bättre för alla hyresgäster. De som är intresserade skriver man kontrakt med, de som inte är intresserade skriver man inte kontrakt med.
Det borde man ju ha tid att göra då de flesta har någon eller ett par månaders uppsägningstid. Akutinflyttare bör man ju noggrant undersöka innan man släpper in i sitt stall eller helst inte släppa in alls då de allt som oftast har någon typ av problematik med sig i bagaget.

Men ja varför skulle man inte kunna ha 19 olika kontrakt med olika priser? Jag har flera gånger haft olika prissättning för olika hyresgäster baserat på deras behov. Ingen har tyckt att det varit konstigt.
En arbetsgivare har ju garanterat också 19 olika kontrakt med 19 olika anställda och lika många olika lönesättningar för att ta ett jämförande exempel. Man kan ju alltid hänvisa till att det ingår olika mängd service i de olika kontrakten (då den ena hästägaren sällan är den andra lik) och då är det ju viktigt att skillnaderna verkligen existerar såklart. Men det kan ju vara något så trivialt som att en hyresgäst inte vill betala för täckesbyten medan en annan vill betala för detta. En hyresgäst har krav på att hästen ska dricka vatten ur hink medan en annan har som krav att hästen ska dricka ur vattenkopp. Variationerna är ju oändliga och jag tycker att prissättningen borde vara därefter.

Men varför skulle man inte kunna ha olika priser menar du? Idag förekommer ju titt som tätt att vissa till exempel också erbjuder sig att ta ett arbetspass istället för att betala, för att man kanske inte till 100% har den ekonomi som krävs för att stalla upp sin häst, många stallägare går ju med på sådana avtal för att få lite extra tid över.
Så särskilt ovanligt kan det ju inte vara med individuell prissättning. Eller?

Jag tror oavsett att man i framtiden kommer att få anpassa sig efter hyresgästerna mer än vad man gör i dagsläget både vad gäller service och priser.
Att skräddarsy sina avtal efter kundernas behov helt enkelt och därmed även stallhyran.
Det finns så många alternativ på marknaden idag, så om man ska vara konkurrenskraftig så får man försöka vara så flexibel som det går utan att för den sakens skull vara inkonsekvent.
 
Tack för allas olika åsikter och tips.
Jag har idag 10 inhyrda och 12 hästar, vilket innebär att jag slipper 12 helger av 19, vilket är för mig värt mer än pengar :) och de tomma boxarna faller naturligtvis på mig.

Jag vill inte ha inackordering för ekonomin utan mer för gemenskapen och hjälpen, därför kan jag hålla en vettig hyra och har råd att inte ta in vilka som helst vilket för mig bevisar trygghet :)

Mina inhyrda gillar mitt upplägg då de flesta tävlar och tycker att det är behagligt att kunna göra sin helg och sen vara ledig en massa helger istället för att låsa upp sig lite varje helg, men alla tycker vi olika och det är inget att diskutera :)

du som skrev det där med instruktionen av stall tjänsten vet jag inte riktigt hur du tänkte men det är väll självklart att man får en riktig introduktion?!

Och skulle någon bryta ett ben eller bli akut sjuk så hjälps man väll åt? Varför i hela världen skulle jag vara omöjlig? Herregud, jag har aldrig hört tals om någon som inte ställer upp och jag vill absolut inte ha någon sån i mitt stall. Vi är alla här av samma anledning vilket är hästarna!

Tack igen :)

Okej, jag kanske har missuppfattat något här men jag tolkade det som att du skulle öppna helt nytt och hade tomma boxar?
Men det verkade ju som att du redan har hyresgäster och att de trivs med ditt upplägg och de måste ju rimligtvis även vara nöjda med den stallhyra de betalar så jag förstår inte varför du inte tar samma hyra av nya hyresgäster som du tar av de som redan står där om nu ekonomin inte spelar någon roll.

Fattar inte riktigt din tanke med tråden. Ska du justera hyran för de som redan hyr eller vad är grejen? Om du inte hyr ut för att gå med vinst eftersom ekonomin inte är viktig i sammanhanget enligt dig så förstår jag inte varför du vill veta vad en rimlig stallhyra är? Om du redan har nöjda kunder så har du ju redan en rimlig stallhyra??
 
Jag behöver lite hjälp..
Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra.
Det jag erbjuder i mitt stall är:

Frukost med utsläpp Måndag - Fredag
Insläpp Måndag - Torsdag
4 st fodringar per dag Måndag - Fredag ( Morgon, Lunch, Eftermiddag & Kväll)
Strö ( vilket kommer att vara Halmpellets och då är det 1st påse i veckan )
Hö ELLER hösilage med analys då jag själv har hästar med olika behov. och då ingår 12kg om dagen.
Vattenpåfyllnad i hagen ingår.
Eget Ridhus på gården, En sprillans rundcorall och Utebana är påbörjad och beräknas vara klar någongång i September ( Fast ridbanan vet jag att jag inte kan ta betalt för än ).

Det jag vill ha av mina hyresgäster är:
1 Helg / Häst, och jag har 22 boxar men har tre själv så 19 boxar.. det blir inte många helger.
Men när man har sin helg så är den from Fredag Insläpp, Lördag Morgon, Lördag Insläpp, Söndag Utsläpp, Söndag Insläpp.

Hjälp tack! :)
jag bor 20 min från lund, vet inte om det är åt samma håll iofs :p men hade inte betalat mer än 2000kr så som det ser ut här. men hade istället för en ynka påse pellets i veckan hellre köpt eget strö och betalat 1500kr för allt övrigt
 
I mitt stall ingår utsläpp vardagar samt nattfodring. Insläpp och helgpass får mina inhyrda vara med på, ca 10 pass i månaden.
Halm ingår och lite annat smått som rör stallet. Det kostar 1300 kr då. Hö får man betala för separat och då väljer man själv om man vill köpa från eget ställe eller samma leverantör som vi har.
Stallet ligger 10 min utanför Örebro och har ridhus och ridbana hos grannen med skrittavstånd 5 min. (totalkostnad med 12 kg hö och anläggningskort hos grannen och lite tillskottsfoder blir ca 2700 kr)
 
Om man öppnar en så pass stor anläggning med flera lediga boxplatser på en och samma gång så får man ju hoppas att det är flera personer som är intresserade. Ett sammanvägt värde på vad var och en är villiga att ge skulle ju kunna ge en riktlinje om ett definitivt beslut om stallhyra om man vill ha samma stallhyra för alla. Om den stallhyran överensstämmer med den budgeterade minsta stallhyran för att verksamheten ska gå runt så är det ju bara att köra igång. I annat fall får man förhandla sig fram till något bättre för alla hyresgäster. De som är intresserade skriver man kontrakt med, de som inte är intresserade skriver man inte kontrakt med.
Det borde man ju ha tid att göra då de flesta har någon eller ett par månaders uppsägningstid. Akutinflyttare bör man ju noggrant undersöka innan man släpper in i sitt stall eller helst inte släppa in alls då de allt som oftast har någon typ av problematik med sig i bagaget.

Men ja varför skulle man inte kunna ha 19 olika kontrakt med olika priser? Jag har flera gånger haft olika prissättning för olika hyresgäster baserat på deras behov. Ingen har tyckt att det varit konstigt.
En arbetsgivare har ju garanterat också 19 olika kontrakt med 19 olika anställda och lika många olika lönesättningar för att ta ett jämförande exempel. Man kan ju alltid hänvisa till att det ingår olika mängd service i de olika kontrakten (då den ena hästägaren sällan är den andra lik) och då är det ju viktigt att skillnaderna verkligen existerar såklart. Men det kan ju vara något så trivialt som att en hyresgäst inte vill betala för täckesbyten medan en annan vill betala för detta. En hyresgäst har krav på att hästen ska dricka vatten ur hink medan en annan har som krav att hästen ska dricka ur vattenkopp. Variationerna är ju oändliga och jag tycker att prissättningen borde vara därefter.

Men varför skulle man inte kunna ha olika priser menar du? Idag förekommer ju titt som tätt att vissa till exempel också erbjuder sig att ta ett arbetspass istället för att betala, för att man kanske inte till 100% har den ekonomi som krävs för att stalla upp sin häst, många stallägare går ju med på sådana avtal för att få lite extra tid över.
Så särskilt ovanligt kan det ju inte vara med individuell prissättning. Eller?

Jag tror oavsett att man i framtiden kommer att få anpassa sig efter hyresgästerna mer än vad man gör i dagsläget både vad gäller service och priser.
Att skräddarsy sina avtal efter kundernas behov helt enkelt och därmed även stallhyran.
Det finns så många alternativ på marknaden idag, så om man ska vara konkurrenskraftig så får man försöka vara så flexibel som det går utan att för den sakens skull vara inkonsekvent.

Självklart kan man ha avtal med olika tillval men det var väl rimligen inte frågan utan frågan är vad det sagda upplägget är värt. Olika avtal (och då menar jag olika pris på samma tjänst inte att man väljer olika servicenivå) är som gjort i konflikt i stallet och att ha olika servicenivåer för alla är inte hållbart men vissa tillval som täckesbyte, mockning, insläpp är givetvis möjligt men 19 olika avtal blir krångligt att hålla rätt på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 444
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 516
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 400
Senast: Habina
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp