Vad Är En Vettig Stallhyra?

Bor inte så långt därifrån.
Finns en annan anläggningen i närheten som erbjuder i princip fullservice till priset av ca 3,400 kr. Då utan några stallpass. inkl grov/kraft/strö
Jag tror inte på lösningen att ha en hel helg, även om det inte är så ofta.
Sen är det ju så att Eslöv inte är någon metropol, och jag har svårt att tänka mig att du fyller dina 19 boxar konstant.
Detta betyder ju att det säkert kommer att bli betydligt oftare med helger än var 19:e helg.

1 påse halmpellets är inte så mycket, då får man mocka väldigt snålt.

Med tanke på vart stallet ligger och det ansvar som läggs på de inackorderade, så hade jag inte velat betala mer än max 1500 - 2000 kr.
 
Kanske är det så, att anläggningen som beskrivs inte alls stämmer överens med dina behov du har för dina shettisar? Jag har svårt att tänka mig att någon skulle inackordera 4 shettisar på ett sådant ställe.


Jag skulle gärna vilja veta hur du tänker här?
Varför skulle shetlandsponnys inte passa på ett sånt här ställe?
vart tycker du de ska stå? ?
Med tanke på hur många överviktiga och bortglömda fina shettisar det finns hade jag tyckt det vart underbart om någon hade haft 4st shettisar på en sån anläggning.

Shettisar är också hästar.
 
Med tanke på att de flesta lär pendla en bit till stallet (jag har svårt att se att du skulle kunna fylla stallet med hyresgäster uteslutande från Eslöv) så kommer det nog bli väldigt svårt att få folk gå med på att ha hela helger. Jag skulle inte kunna tänka mig att ligga och köra fram och tillbaka till stallet hela helgen, även om det "bara" är från tex Lund. Det blir ändå ganska många mil och rätt mycket tid som går åt på en helg, för att inte tala om hur låst jag skulle bli.
 
Jag som bott/bor i området och som också jobbat på en anläggning i samma storlek kan väl säga att jag aldrig hade stallat upp min/mina hästar någonstans där jag var tvungen att ta en hel helg från fredag till söndag. Har man annat jobb och inte bor vid sidan om anläggningen kommer man helt enkelt inte att orka eller ha råd att göra det.
Så om jag ska sätta ett pris måste det vara lågt och jag tror inte att någon kommer att stanna så länge ändå eftersom det finns andra anläggningar där man inte behöver jobba på samma sätt.

En påse strö i veckan är väldigt lite för de flesta hästar och speciellt om det är stora boxar. Jag tror att vi här lägger ca två påsar i veckan per box och då är hästarna bara inne ca 8 timmar per dygn.
 
Jag behöver lite hjälp..
Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra.
Det jag erbjuder i mitt stall är:

Frukost med utsläpp Måndag - Fredag
Insläpp Måndag - Torsdag
4 st fodringar per dag Måndag - Fredag ( Morgon, Lunch, Eftermiddag & Kväll)
Strö ( vilket kommer att vara Halmpellets och då är det 1st påse i veckan )
Hö ELLER hösilage med analys då jag själv har hästar med olika behov. och då ingår 12kg om dagen.
Vattenpåfyllnad i hagen ingår.
Eget Ridhus på gården, En sprillans rundcorall och Utebana är påbörjad och beräknas vara klar någongång i September ( Fast ridbanan vet jag att jag inte kan ta betalt för än ).

Det jag vill ha av mina hyresgäster är:
1 Helg / Häst, och jag har 22 boxar men har tre själv så 19 boxar.. det blir inte många helger.
Men när man har sin helg så är den from Fredag Insläpp, Lördag Morgon, Lördag Insläpp, Söndag Utsläpp, Söndag Insläpp.

Hjälp tack! :)


Jag betalar 2000 kr för följande

Box i utestall(box i en stor lada)
Fritt med Hö, halm, havre, kraft grund, mineraler,kli, samt betfor.
In och utsläpp 7 dagar i veckan
på och av med täcke
500 kr när hästen går på bete dygnet runt då ingår inge mat eller in å utsläpp.

Jag har 1 mil till stallet och bussen stannar ca 1 km från stallet.
Jag har verkligen helt otroligt fina ridvägar
Själva stallet har inge paddock med 2 av granngårdarna har som vi får rida gratis i.
Gården har egen gräspaddock dock. Nära till badsjöar och travbana som man får köra och rida på.
Bra hagar och hästarna går ute 0630-20/23 på kvällarna.

För mig gör sånt mkt på priset. stora hagar lång utevistelse mer än om maten ingår.

Jag bor i en storstad vilket gör priset lite dyrare än vad det är om de skulle ligga i en byhåla=)

Gör som så att du åker runt och kollar vad grannstallen där du bor tar och vad som ingår. Och sedan väljer du om du vill lägga dig dyrt eller billigt.

Om jag skulle hyra in folk den dagen jag får egen gård skulle jag ha max 4 inhyrda, vill ha de lugn och skönt på min gård

Vill du tjäna mest med pengar hyr du ut med enbart kallhyra och inge annat ingår kollektivt helt enkelt så får hyresgästerna dela upp själva hur de vill göra med in och utsläpp och helger=)

Ta 1000 kr per box ca 500 efter skatt ja då får du in 9500 månaden.. Lägg sedan undan 2000 till buffert för underhåll av stallet, hagar, osv så har du 7500 kvar i vinst.
Ska mat ingå måste du ta följade för att inte gå med förlust

Du köper in hö för 2 kr.. men säljer de för 3 kr kg till hyresgästerna för att gå med minst
max 10 kg om dagen blir för dig 600 månaden och till kund 900 vinst på 300 kr per kund
Havre 1,5 kr kilo du lägger på 1 kr max 2 kg per dag blir 90 kr för dig och 120 kr kund vinst 30 kr per kund

Spån du köper för 70 kr 5 i månaden ingår blir för dig 350 kr du tar 75 kr till kund en vinst på 25 kr per kund

Total vinst på havre hö och spån är 355 sedan skatt och andra avgifter ca 50%
Kvar efter skatt per box 177,5

Vilket blir en vinst per box på 677,5 efter skatt

Av dessa 677,5 sk skall du betala el, din lön samt underhåll av gården.

Så räkna 100 kr el per häst 200 per häst för underhåll
Blir kvar 377,5 kr att ta i egen lön

377,5x 19 boxar= 7172,5 kr

Så slutsumman till kund blir en stallhyra på 2370 kr ska du sedan ta nått extra för nått lyx du har i stallet eller för in å utsläpp så kan du lägga på de på stallhyran.

Eftersom du har ridhus och andra lyxigheter kan du ju lägga på lite extra på hyran för de.
om du tar ytterligare 1000 kr för sånt så hamnar du på 3370 till kund och de tycker jag är fult okej helt rimligt.

Och du gör i vintst varje månad så 16672,5 kr efter skatt!
Så du skulle med andra ord kunna leva på enbart detta!=)
Om inte så har du en bra slant på fritiden



Själv skulle jag ta följande för att få ut mest för pengarna och minst jobb.

kallhyra 1800 då ingår enbart utsläpp mån-Fredag morgonfodring, på med täcke. samt kvällsfodring mån- Fredag
Resten får hyresgästerna fixa själva och göra upp schema.

Då är vinsten 1800- 50% skatt =17100kr man får 1000 kr mer MEN du behöver ju inte arbeta lika hårt för pengarna=)
Du är inte lika låst att alltid vara hemma vid både in och utsläpp.

Om man ska ha Jour har jag hellre en hel helg sedan inge alls på 18 helger.
Så bunden blir man ju inte, man vet vilken helg det är, man åker ut på morgonen släpper ut fodrar mockar och rider sin häst, åker hem sen åker man ut vid 19 tiden tar in alla och när de är klart kan man kvällsfodra och åka hem.
Om man vill göra det svårt och bökigt gör man följande släpper ut.. åker tillbaks efter 4 timmar lunchar åker hem. sen tillbaks kl 15 och tar in och åker hem... åker tillbaks vid 20 och nattar.
Har man stora hagar så behövs inte lunch och på vintern finns de smarta lunch boxar alt timer band där man lägger ut högarna i en liten del av hagen och stänger för. ställer i klockan och på tiden man satt släpper tråden(den rullas ihop så ingenkan fastna) och hästarna kan gå in och äta.

Har hellre en heg sen 18 helger man kan göra vad man vill, låsa upp sig de gör man ju verkligen om man ska ha ett pass varanna helg typ.. då kan man ju aldrig åka iväg en hel helg för man har alltid nått jäkla pass att sköta.


Hoppas du fått några kloka svar här. och lycka till med alla kommande hyresgäster. berätta gärna hur du gu valde att göra om hur de går med alla inhyrda sen=)
 
Med tanke på att de flesta lär pendla en bit till stallet (jag har svårt att se att du skulle kunna fylla stallet med hyresgäster uteslutande från Eslöv) så kommer det nog bli väldigt svårt att få folk gå med på att ha hela helger. Jag skulle inte kunna tänka mig att ligga och köra fram och tillbaka till stallet hela helgen, även om det "bara" är från tex Lund. Det blir ändå ganska många mil och rätt mycket tid som går åt på en helg, för att inte tala om hur låst jag skulle bli.

Ja tänk själv om man ska köra 20 minuter enkel väg.
Det blir 9 turer T/R på en helg á 40 minuter, 6 timmars körning.

Drygt 600 kr i bensingpengar den helgen för att utföra sitt helgpass.
 
Jag tror vi lär reda upp en sak... STALLET LIGGER INTE I ESLÖV. somsagt, jag skrev fel.......!!
Jag skulle hämta en sadel som jag skulle prova i Eslöv, därför jag råkade skriva Eslöv. så häng inte upp er på det?!
Jag frågade om ett vettigt pris, stallet ligger i skåne. Vi säger bara så för att slippa tjatet om Eslöv FÖR DET ÄR INTE DÄR! :p.
 
Med 19 boxar och eventuellt 19 hästägare kan det bli en del tjafs och röra om man har otur.
"Privat" förvaring (låsbart eget skåp till prylar och foder och en bra organisation av stallägaren generellt hade ökat på vad jag kunnat tänka mig att betala ordentligt.
Att så många olika personer ska hjälpas åt under helgerna drar också ner priset för mig även om jag inte har något emot stalltjänst, hellre en eller några få som känner min häst och vet vad den behöver som sköter allt. Det känns tryggare.
19 hästar kan göra det trångt i ridhuset på vardags eftermiddagarna dessutom.
Hur har du tänkt runt såna grejer som jag skrivit ovan?
 
Jag tror vi lär reda upp en sak... STALLET LIGGER INTE I ESLÖV. somsagt, jag skrev fel.......!!
Jag skulle hämta en sadel som jag skulle prova i Eslöv, därför jag råkade skriva Eslöv. så häng inte upp er på det?!
Jag frågade om ett vettigt pris, stallet ligger i skåne. Vi säger bara så för att slippa tjatet om Eslöv FÖR DET ÄR INTE DÄR! :p.


Ok, även som stallet inte ligger där så är det ändå en sak att ta hänsyn till, hur pass avlägset det ligger
 
Jag tror vi lär reda upp en sak... STALLET LIGGER INTE I ESLÖV. somsagt, jag skrev fel.......!!
Jag skulle hämta en sadel som jag skulle prova i Eslöv, därför jag råkade skriva Eslöv. så häng inte upp er på det?!
Jag frågade om ett vettigt pris, stallet ligger i skåne. Vi säger bara så för att slippa tjatet om Eslöv FÖR DET ÄR INTE DÄR! :p.
Sorry, missade att du skrivit det. Oavsett, så skrev du ju att det ligger ca 20 minuter utanför Lund och du lär i vilket fall få svårt att fylla stallet med enbart närboende. För min del som boende i just Lund hade det fortfarande blivit 6 timmars körning som i Rugges exempel.
 
Jag behöver lite hjälp..
Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra.
Det jag erbjuder i mitt stall är:

Frukost med utsläpp Måndag - Fredag
Insläpp Måndag - Torsdag
4 st fodringar per dag Måndag - Fredag ( Morgon, Lunch, Eftermiddag & Kväll)
Strö ( vilket kommer att vara Halmpellets och då är det 1st påse i veckan )
Hö ELLER hösilage med analys då jag själv har hästar med olika behov. och då ingår 12kg om dagen.
Vattenpåfyllnad i hagen ingår.
Eget Ridhus på gården, En sprillans rundcorall och Utebana är påbörjad och beräknas vara klar någongång i September ( Fast ridbanan vet jag att jag inte kan ta betalt för än ).

Det jag vill ha av mina hyresgäster är:
1 Helg / Häst, och jag har 22 boxar men har tre själv så 19 boxar.. det blir inte många helger.
Men när man har sin helg så är den from Fredag Insläpp, Lördag Morgon, Lördag Insläpp, Söndag

Är fodringarna också kolleltiva på helgerna?
Hur är det med helgadagar, jul påsk etc?
Hur hanterar du sjuka inackorderingar? Bryter man benet eller får lunginflamation dagen före så kan man knappast förväntas ordna ersättare till hela helgen. Har man ett pass så så är det en annan situtation, lättare att få någon att hjälpa.
Ska den som har helgen fodra också?
Vad ingår i form av täckesbyte, av och på med skydd etc? Det är hårt jobb för en ovan att byta 20 täcken 2 gånger om dagen, hänga upp våta + ett gäng benskydd mm.
Kan man köpa in tillägstjänster som mockning?
Hur långt från stallet är hagarna?
Vad blir det för regler på vem som får ta utsläppen, dvs kan 16-åringen göra dem själv En 10-åring, eller medryttaren?
Kan man betala för att slippa sina helger och hur mycket?
Hur är rutinerna vid fodring, ska höet packas i förväg?
Finns det uppvärmt ficka rum? (att tillbringa väntetider mellan passen).
Hur blir det med stallpass om stllet är halvfullt, eller än mindre? Få man då var tionde helg eller var femte om det vill sig illa?
Hur blir introduktionen till att ta passen? För att lärra sig ett jobb behöver man gå med någon/några gånger?

Det är väldigt mycket som saknas eller är oklart. Klart är i vart fall att folk som inte bor nästgårds kommer att ha svårt att ens flytta till ditt stall och
 
För att vi som har shettisar varken vill ha ridhus eller ridbana...? Hur menar du egentligen?

/Shetlandskusk, som inackorderat shettisar på anläggningar där de varit lika välkomna som hästarna som gick unghäst-VM
Det är klart att ni vill ha ridhus/ bana till era hästar,

Vad jag främst tänkte på, är att det blir ganska kostsamt att ha 4 hästar inackorderade med full service på en fin och välutrustad anläggning.
Om man har fyra hästar så får man kanske göra en omvärdering när det gäller behov/ önskemål, eller ha ett eget stall.

:) shettisar är supersöta små hästar, jag har en själv och det är mycket häst och ibland lite åsna..
 
Jag tror vi lär reda upp en sak... STALLET LIGGER INTE I ESLÖV. somsagt, jag skrev fel.......!!
Jag skulle hämta en sadel som jag skulle prova i Eslöv, därför jag råkade skriva Eslöv. så häng inte upp er på det?!
Jag frågade om ett vettigt pris, stallet ligger i skåne. Vi säger bara så för att slippa tjatet om Eslöv FÖR DET ÄR INTE DÄR! :p.
Lustigt
Om jag skulle hämta en sadel i Göteborg, så skulle jag nog inte råka skriva att jag bor 2 min från Göteborg i ett inlägg postat här...

Du har gjort misstaget 2 ggr och skrivit "2 min från Eslöv" i denna tråden?
 
Kan ju bara jämföra med vart jag stått och då har det ingåt in/utsläpp, 3 fodringar varje dag, manege, rundbana/rakbana, mycket ridvägar.

Detta betalada jag 2200kr för och detta ligger ca 2 mil från göteborg. Vad som är jämförbart där nere är svårt att svara på för mig.

Jag personligen föredrar att betala för höt jag använder istället för att det ska ingå ett visst antal kg. Blir fel tycker jag med tanke på att alla hästar är beroende av olika mycket kg.
 
Lustigt
Om jag skulle hämta en sadel i Göteborg, så skulle jag nog inte råka skriva att jag bor 2 min från Göteborg i ett inlägg postat här...
Du har skrivit 2 min från Eslöv 2 gånger i tråden?
Det har väl iofs mindre betydelse. Det relevanta är väl att det ligger ca 20 min från Lund (vilket Eslöv också gör)?
 
Har haft hästar i ett stall av samma storlek där stalltjänst ingick enligt rullande schema på lördagar och söndagar. Exakt upplägg på stallpassen varierade lite beroende på vad som hyresgästerna tyckte passade bäst. Dock aldrig så omfattande som i TS fall. De som hade lite längre att åka föredrog ibland att ha frukost+lunch samma dag eftersom det var lagom med tid att rida mellan. Kvällsfodringar och koll inför natten var alltid stallägarens, även på helgerna.

Pris inkl foder och strö 4-5000. Fin anläggning nära storstad.

Ett av problemen med stalltjänst alltför sällan är att man inte lär känna hästarna. Hälften kan vara utbytta varje gång man har stalltjänst.

Jag hade inte valt detta upplägg om jag hade kunnat välja. Speciellt inte om jag hade behövt åka bil dit. Så, mkt billigt och endast i reserv i väntan på ngt bättre. Framförallt hade jag inte känt mig trygg med upplägget.
 
Jag skulle gärna vilja veta hur du tänker här?
Varför skulle shetlandsponnys inte passa på ett sånt här ställe?
vart tycker du de ska stå? ?
Med tanke på hur många överviktiga och bortglömda fina shettisar det finns hade jag tyckt det vart underbart om någon hade haft 4st shettisar på en sån anläggning.

Shettisar är också hästar.
Sant shettisar är också hästar.

I ett stall med 19 inackorderade hästar, 19 hästägare + div. släktingar...krävs ett mycket starkt ledarskap.
 
Det är klart att ni vill ha ridhus/ bana till era hästar,

Vad jag främst tänkte på, är att det blir ganska kostsamt att ha 4 hästar inackorderade med full service på en fin och välutrustad anläggning.
Om man har fyra hästar så får man kanske göra en omvärdering när det gäller behov/ önskemål, eller ha ett eget stall.

:) shettisar är supersöta små hästar, jag har en själv och det är mycket häst och ibland lite åsna..
Ja, fullservice är dyrt men det har vi å andra sidan inte diskuterat :) Jag hade GLADELIGEN betalt mer för en stallplats som var perfekt, men det verkar inte finnas någon perfekt stallplats ;) Det är kostsamt med fyra hästar ja, oavsett ras, men jag tycker att det är värt det. Jag hade dock aldrig valt fullservice, jag vill mocka själv :D
 
I mitt stall har vi: varmstall, sadelkammare, 12kg hö/dag 1kg havre, 1kg betfor och mineraler, 1 påse spånpellets/spånbal i veckan, utsläpp vardagar och kvällsfodringar vardagar. På helger sköts allt av uppstallade, men man har då ett pass ca 1 gång i månaden. Insläpp ingår ej, täckespåsättning ingår men ej täckesbyten. Vi har en fin ridbana som vi får använda fritt, inte mycket ridvägar, inte speciellt bra hagar och närmsta ridhus är 40min skrittväg bort.
Och allt detta betalade vi alltså 2600kr i månaden för. Men pga dåligt hö, och lite annat så betalar vi endast kallhyra och köper in allt själva, det enda som ingår är morgonfodring, utsläpp och kvällsfodring vardagar. Och kallhyran ligger på 1600kr.

Så i ditt fall så tycker jag att det låter som en bra anläggning med tanke på ridhus och så (även fast jag inte gillar tanken med att binda upp sig en hel helg) och jag hade kunnat tänka mig att betala någonstans mellan 2500-3000 kr/månaden beroende på hur allting funkar och hur hagarna ser ut, vilket för mig är nästan det viktigaste :) sedan så har jag inte riktigt koll på vad Lund ligger eller hur pass mkt stad det är, men mitt stall ligger i Norrköping med stadsbuss som stannar 200 meter från stallet och jag bor 5 min promenad från stallet, så det ligger väldigt centralt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 444
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 516
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 400
Senast: Habina
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp