Vad Är En Vettig Stallhyra?

Aajuste

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp..
Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra.
Det jag erbjuder i mitt stall är:

Frukost med utsläpp Måndag - Fredag
Insläpp Måndag - Torsdag
4 st fodringar per dag Måndag - Fredag ( Morgon, Lunch, Eftermiddag & Kväll)
Strö ( vilket kommer att vara Halmpellets och då är det 1st påse i veckan )
Hö ELLER hösilage med analys då jag själv har hästar med olika behov. och då ingår 12kg om dagen.
Vattenpåfyllnad i hagen ingår.
Eget Ridhus på gården, En sprillans rundcorall och Utebana är påbörjad och beräknas vara klar någongång i September ( Fast ridbanan vet jag att jag inte kan ta betalt för än ).

Det jag vill ha av mina hyresgäster är:
1 Helg / Häst, och jag har 22 boxar men har tre själv så 19 boxar.. det blir inte många helger.
Men när man har sin helg så är den from Fredag Insläpp, Lördag Morgon, Lördag Insläpp, Söndag Utsläpp, Söndag Insläpp.

Hjälp tack! :)
 
Jag skulle tro att man kan ta runt 3500kr för liknande koncept i mina trakter, och då bor jag i mellanstor stad.
 
Jag behöver lite hjälp..
Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra.
Det jag erbjuder i mitt stall är:

Frukost med utsläpp Måndag - Fredag
Insläpp Måndag - Torsdag
4 st fodringar per dag Måndag - Fredag ( Morgon, Lunch, Eftermiddag & Kväll)
Strö ( vilket kommer att vara Halmpellets och då är det 1st påse i veckan )
Hö ELLER hösilage med analys då jag själv har hästar med olika behov. och då ingår 12kg om dagen.
Vattenpåfyllnad i hagen ingår.
Eget Ridhus på gården, En sprillans rundcorall och Utebana är påbörjad och beräknas vara klar någongång i September ( Fast ridbanan vet jag att jag inte kan ta betalt för än ).

Det jag vill ha av mina hyresgäster är:
1 Helg / Häst, och jag har 22 boxar men har tre själv så 19 boxar.. det blir inte många helger.
Men när man har sin helg så är den from Fredag Insläpp, Lördag Morgon, Lördag Insläpp, Söndag Utsläpp, Söndag Insläpp.

Hjälp tack! :)


Att ha en hel helg är inte så kul. Hade det i ett stall där jag stod förut. Man blev ju hur bunden som helst. Trots att det inte var jätteofta så var det inte kul.

Funkade väl för familjer som kunde hjälpas åt men jag som var ensam fick åka dit 3 gånger/dag hela helgen och morgon + kväll tog flera timmar.
 
Att ha en hel helg är inte så kul. Hade det i ett stall där jag stod förut. Man blev ju hur bunden som helst. Trots att det inte var jätteofta så var det inte kul.

Funkade väl för familjer som kunde hjälpas åt men jag som var ensam fick åka dit 3 gånger/dag hela helgen och morgon + kväll tog flera timmar.

Jag förstår hur du menar men det är ändå så jag vill ha det, alla ser det olika. Någon tycker det är pest och någon tycker det är bra att förstöra en helg istället för att låsa upp sig lite varje..
men jag vill ändå ha det så då jag tycker det känns tryggare för mig.
 
Jag har skrivit fel... pratade samtidigt som jag skrev, stallet ligger 20 minuter med bil från lund.
 
Man kan ju göra så att någon har ansvaret för helgen och så kan hyresgästerna byta pass med varandra sinsemellan.

I mitt stall har vi hela dagar (morgon, insläpp och kvällspass) som stallägaren anvisar på ett schema och då byter vi ofta med varann så det passar. Det fungerar bra hos oss.
 
I vårat stall är vi sex hästar och har sex veckors scheman.
Någon gång under dessa sex helger ska man ha haft morgon+lunch+kväll på både en lördag och en söndag. Sedan får man skriva upp sig på schemat. Då får alla ta sina pass när dom vill och kan.

Har funkat superbra för oss. Vill man sen ha sina sex pass under en hel helg så får vi det, och det är så jag gjort mina helger. Bor 3 min från stallet så inget körande att prata om, och så var det skönt att få det gjort.
 
Det ligger 2 minuter utanför Eslöv.

Jag bor i Eslöv :) Iom stalltjänsten så hade jag inte varit beredd att betala så mycket. Jag har fyra hästar, det blir en hel del stalltjänst och dessutom på helgen när man vill vara ledig. Att dessutom vara bunden en hel helg? Nja... Kanske 1200:-/1300:- per ponny (har shetlands).
 
Du skriver att fodring ingår mån-fre, men vem fodrar på helgen? Ska man utöver in - och utsläpp även fodra fyra gånger om dagen?
 
Jag skulle tro att man kan ta runt 3500kr för liknande koncept i mina trakter, och då bor jag i mellanstor stad.

Det får man inte ut i Eslöv ;) Det står redan en sån här anläggning i Eslöv och det stallet tror jag aldrig har varit fullt. Tror de tar 1100 inkl utsläpp och insläpp alla dagar i veckan och sedan tillkommer mat och strö. Ett kanonfint ställe, fattar inte hur det inte kan vara fullt.
 
Jag bor i Eslöv :) Iom stalltjänsten så hade jag inte varit beredd att betala så mycket. Jag har fyra hästar, det blir en hel del stalltjänst och dessutom på helgen när man vill vara ledig. Att dessutom vara bunden en hel helg? Nja... Kanske 1200:-/1300:- per ponny (har shetlands).
1200 kr är ett underpris.
Om jag räknar på vad hö kostar till en häst, så ligger det på 6-700 kr/ månad. Ska man då bara tjäna 4-500 kr i månade per häst, för allt jobb man lägger och för den fina anläggningen man tillhandahåller?
Vi har valt att inte hyra ut boxplatser, det är inte värt besväret. Det är inte värt det ens för 1200 kr i kallhyra. Vi har inget ridhus, bara en fin ridbana.
Som jag ser det, så borde priserna för att ha sin häst inackorderad på ett fint stall höjas, i stora delar av Sverige. Storstäderna verkar ha rimligare priser för vad man faktiskt får.
 
1200 kr är ett underpris.
Om jag räknar på vad hö kostar till en häst, så ligger det på 6-700 kr/ månad. Ska man då bara tjäna 4-500 kr i månade per häst, för allt jobb man lägger och för den fina anläggningen man tillhandahåller?
Vi har valt att inte hyra ut boxplatser, det är inte värt besväret. Det är inte värt det ens för 1200 kr i kallhyra. Vi har inget ridhus, bara en fin ridbana.
Som jag ser det, så borde priserna för att ha sin häst inackorderad på ett fint stall höjas, i stora delar av Sverige. Storstäderna verkar ha rimligare priser för vad man faktiskt får.
Nu utgick jag inte efter storhäst. Jag skrev vad jag hade varit villig att betala, utifrån ort och jämfört med andra stallplatser på den. Mina shettisar äter då inte för några 600-700:- i månaden.
 
Nu utgick jag inte efter storhäst. Jag skrev vad jag hade varit villig att betala, utifrån ort och jämfört med andra stallplatser på den. Mina shettisar äter då inte för några 600-700:- i månaden.
Kanske är det så, att anläggningen som beskrivs inte alls stämmer överens med dina behov du har för dina shettisar? Jag har svårt att tänka mig att någon skulle inackordera 4 shettisar på ett sådant ställe.
 
Kanske är det så, att anläggningen som beskrivs inte alls stämmer överens med dina behov du har för dina shettisar? Jag har svårt att tänka mig att någon skulle inackordera 4 shettisar på ett sådant ställe.
För att vi som har shettisar varken vill ha ridhus eller ridbana...? Hur menar du egentligen?

/Shetlandskusk, som inackorderat shettisar på anläggningar där de varit lika välkomna som hästarna som gick unghäst-VM
 
Som jag skrev innan; det står redan en i stort sett helt ny anläggning som har platser lediga mer eller mindre hela tiden, på samma ort. Och det är inte dyrt att stå där och man behöver inte ta några helger. Det är ytterst få Lundabor som har häst i Eslöv, de flesta tar då hellre Flyinge där det kryllar av stallplatser med ridhus.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 444
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 516
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 400
Senast: Habina
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp