Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Att jag ser till att upptäcka missnöje hos hästarna och försöka åtgärda det.

Gäller både foder, utrustning och det dagliga livet.

Nu flyttar jag min häst till en lösdrift eftersom hon i nuvarande stall kommer att få stå inne mer än vad hon tycker är kul.

I stallet står en kraftigt understimulerad häst och flapprar med läpparna, biter och nafsar efter en när man hanterar honom och är allmänt missnöjd med livet. Ägarna uppfattar inte att han mår dåligt...

Rider med enkla betslingar och gärna utan nosgrimma, för jag ser ju att eventuellt obehag som hästen visar under arbete kommer från mig och inte från utrustningen. Jag får väl lära mig rida bättre! :p
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Jag är alltid lugn och är även nöjd med att jag varje dag ger min häst tiden att mysa (hon älskar det!) utan att skynda på för att hinna rida.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Enligt arbetsgivare, kollegor etc: Att jag har en speciell känsla för egensinniga och vassa hästar.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Jag har lätt för att se och tyda kroppsspråk, på så sätt har jag även enkelt för mig att kontrollera mitt eget. Dessutom är jag en lugn och tydlig person som gör att hästar i min närhet blir väldigt lugna. Sedan har jag många andra sämre punkter, men detta är vad jag tycker är bäst hos mig som hästmänniska :)
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Att jag har väldigt bra hand med känsliga, nervösa och stressade hästar samt egensinniga, "hårda" ston. Detta TROTS att jag själv kan vara lite osäker och "nervig" så verkar jag inte utstråla det då de oftast blir lugna i min närhet och litar på mig och följer mig både från marken och uppsuttet.
Jag är också ganska bra på att läsa av dem. De verkar gilla mig, både från vad jag märker själv och hör av andra.

Jag har alltid varit bra på att utstråla att jag är "cool" hur nervös jag än är inombords och jag är oftast lugn, konsekvent med tydliga gränser fast framförallt vänlig då det inte funkar för mig att vara tuff i situationer då det bara blir så att osäkerheten då syns igenom. Dock händer det något när det blir "skarpt läge" och i såna situationer försvinner alla mina nerver och jag blir helt lugn och fokuserad, konstigt nog. Blir heller aldrig irriterad när de är tjuriga, stressiga eller stirriga eftersom jag förstår dem haha :p


Osäkerheten är för övrigt det sämsta med mig (den dök upp när jag fick barn) och något jag vill jobba med då den ibland får mig att fega ur kring hästar och situationer som jag vet att jag egentligen kan reda ut men jag struntar i att ens försöka då jag redan sett inför mitt inre ca sju olika scenarier där det går fel och jag blir skadad :nailbiting: Fånigt och otroligt frustrerande :meh:
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Att jag har självinsikt!

Ja utan den lär man nog hamna på sjukhus titt som tätt när man håller på med hästar...:angel:

KL
Försöker ha en ödemjuk inställning samt är väldigt tålmodig
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Troligen att jag är lugn. Och jag tar mig inte an saker jag inte är säker på att jag ska klara. Då ber jag hellre om hjälp i god tid, det har jag alltid kunnat göra, som tur är.

Mina ponnyer kommer dessutom när jag ropar, fast jag inte lärt de det.
Den unga connemaran kommer i galopp så fort hon ser mig :love: Så något måste jag ju göra rätt.

Däremot passar jag inte ihop med alla och är medveten om det, sålde mitt welsh cob-sto till ett ställe där hon trivs och det är nästan som natt och dag, hennes beteende. Och det är ju inte för att hon hade det dåligt här men det passade inte henne.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Jag har en mycket bra intuition när det gäller hästar, känner av väldigt mycket av hur de mår och sådant (dvs hittar alltid fel och skador om sådant finns). Dessutom har jag bra kontakt med hästar i allmänhet, tror jag kanske 'pratar' bra hästspråk på något vis.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Enligt mig är det att jag tycker det är roligt med problemlösning. Det vill säga, om jag är ute och rider och hästen blir rädd för exempelvis en bro, blir ofta den spontana tanken: "Aha, det här är något vi kan jobba på!" :)

Enligt min häst är det nog att jag är lätt att charma... eller lura kanske. ;)
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Att jag alltid söker ny kunskap för att lära mig mer om hur jag kan ta hand om dem på bästa sätt.

Att jag lätt känner om något skulle vara fel med dem och att jag har lätt för att förstå dem.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Oj svår fråga! Från andra hör jag ofta att jag är lugn, noggrann och trygg.

Enligt mig själv tror jag att de bästa egenskaperna är att jag har humor och är flexibel :).
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

knapp

Gud så svårt. Jag tror de bästa med mig från hästens synvinkel är att jag är lugn. Jag blir aldrig hysterisk varken av ilska eller osäkerhet. Jag är lugn och stabil i mitt temperament vilket gör att jag sällan hetsar upp mig i stressade situationer. Jag är även väldigt ansvarstagande och sätter hästen före mig själv i många situationer.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

knapp

Det bästa är nog att jag (eller vi, min man och jag är lika i vår hästhantering) kan få hästarna lugna och tillfreds. Är bra på unghästhantering. Foderbiten känner jag mig också stabil med. I den mesta hanteringen från marken känner jag mig trygg och ganska duktig faktiskt, det är när jag kommer upp i sadeln som kunskapen inte alltid räcker till:meh:

Men det jag är allra mest nöjd med när det gäller mitt hästeri är att jag ständigt försöker vara öppen och lära mig mer, läser mycket ny forskning och känner att jag kan kritiskt granska och ta till mig det som verkar vettigt.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Det bästa med mig enligt djuren är att dom kan göra lite som dom vill med mig, jag har inga gränser så länge ingen försöker skada någon. Gäller förresten alla djur, i vintras var det en tjur som ville fightas lite precis varje dag "bara för att" liksom, och vi hade lika kul båda två. :p
Stackars bonden höll på att smälla av när han fick se oss första gångerna. :D
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Jag tycker att min bästa egenskap är att jag alltid eftersträvar att tillgodose min hästs naturliga behov i den mån jag kan. Jag har alltid i bakhuvudet grundreglerna "Grovfoderbaserad foderstat, mkt utevistelse, hästkompisar och regelbundna och bra rutiner". Ofta känner jag mig ganska ensam i detta och det är tråkigt.
Sedan är jag noga med att ge min häst bra förutsättningar till att fungera som ridhäst och må bra i sitt arbete som det. Tex genom att regelbundet ha besök av ET, tandläkare, hovslagare och sadelprovare. Och att se till att utvärdera utrustning i övrigt samt rida mkt för tränare så att vi inte riskerar att köra fast själva och hamna i onda cirklar.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Att jag anser att alla hästar har ett värde oavsett om det är en tävlingshäst i elitklass eller en 20 plussare avdankad varmblodstravare som i reda pengar inte är värd mer än nån hundralapp eftersom den är för gammal att göra korv av.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Jag tror det måste vara att jag iallafall vill hästens bästa...

För jag skulle inte beskriva mig sådär jättelugn och pedagogisk... ;) Men jag vill hela tiden bli bättre!

Dock var jag ganska duktig med unghästarna när jag jobbade i stall!
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

*kl

Om du frågar mina hästar så är det att det nästan alltid finns socker i mina fickor.
 
Sv: Vad är det bästa med dig som hästmänniska?

Många här tycks ha fått höra att de är duktiga med exempelvis svåra hästar, av kollegor eller stallkamrater. Om mig har snacket istället gått såhär i stallet: "Emma är inte så duktig, men hon är snäll!" Och det stämmer bra, jag är tyvärr inte duktig på att varken rida eller hantera hästar. Rädd är jag i regel också. Men jag är snäll! Och det värdesätter jag faktiskt, även om jag såklart önskar att jag hade mer fallenhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 851
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Sassy
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 052
Senast: cherie
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 136
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp