vad ä är fel i klippningen?

vinkelina

Trådstartare
sist vi klippte min häst blev hon "stubbig" lite som en ryamatta eller hur man skall förklara det. Hon var helklippt, och kommer att klippas på samma sätt nu i höst

är det nått jag gör fel, andra lyckas ju få nästan blank päls på sina hästar

Sv: vad ä är fel i klippningen?

jag skulle gissa att du klipper för sent, hästen har redan satt den mesta vinterpälsen och får inga täckhår som är "finare" i strukturen...

Min ena blir alltid "stubbig", det spelar ingen roll när jag klipper han blir alltid likadan :crazy:
Precis efter klippningen är han fin, men efter ett tag blir han stubbig. Alltså bara tjocka "borst" ingen riktig päls.
Fast iår ska han få ha kvar all päls :love:

Någon sa till mig att dom får dessa "stubb" om dom fryser när man klippt dom. Sant eller ej har jag ingen aning om :p

Jag tror inte att du klipper tillräckligt kort. När vässade ni skären sist?

Vissa hästar med mycket tät päls kan bli sådär.

Ser det på min shettis jmf med welshen. Oavsett när de klipps. Samma skär/samma längd. Welshen blir slät och sammetslen, medan shettisen blir randig och 'strävare' att klappa. Shettisen har så förbannat (ursäkta språket) tät päls att trots samma skär osv blir det inte lika kort och jämnt.

sist vi klippte min häst blev hon "stubbig" lite som en ryamatta eller hur man skall förklara det. Hon var helklippt, och kommer att klippas på samma sätt nu i höst

är det nått jag gör fel, andra lyckas ju få nästan blank päls på sina hästar

Det kan, precis som de andra skriver, bero på att skären inte är tillräckligt skarpa. Men jag har märkt en viss skillnad i vad det är för material på fodret i täcket också. Vår ponny har bomullsfoder i regntäcket = blank och fin päls. En annan ponny i samma stall som klipptes vid samma tidpunkt, den har fleecefoder i sitt täcke och har blivit lite "stubbig" då fodret nästan klistrar sig fast i pälsen av den statiska elektriciteten som uppstår när den går ute och täcket åker lite fram och tillbaka.

men hur ofta skall man slipa skären? det är använt MAX 6 gånger

men hur ofta skall man slipa skären? det är använt MAX 6 gånger

Riktigt bra klipper de bara en klippning, bör slipas efter två absolut max 3 helklippningar om man vill ha riktigt bra klippning. En annan sak dålig klippning kan bero på är dels skär som klipper för långt går aldrig att få snyggt med sådana dels för svag maskin som därmed mer tuggar av pälsen än verkligen klipper.

Låter nästan som maskinen är klen eller att skären behöver slipas

Jag tror inte att det nadlar om skären. Min första häst blev sådär och han vart klippt med samma skär som hästen i boxen bredvid och den blev inte på samma sätt. Först var han len men efterhand när pälsen växte blev den tjock och sträv/stubbig.

Samma i vintras i ett stall jag stod, en new forest blev stubbig och en PRE helt slät och len.

Glömde en sak, nämligen att det gör lite skillnad beroende på hur ren hästen är när du klipper den. Helst ska man tvätta hästen innan klippning, det sliter heller inte lika mycket på skären om hästen är ren "på djupet".

nå, vi får se nu. skären är i alla fall inlämnade på slipning, så hoppas att det hjälper

Lite OT, men var i Vasa finns det någon som vässar skär? Djuraffären eller är det någon annan firma?

vet ej vad företaget heter. Men det är på samma gård som K-lantbruk ( en plåtbyggnad med röd dörr på kortsidan. mitt emot "vasa telefon") de tog 30€för det. de skickar iväg den nånstans

vet ej vad företaget heter. Men det är på samma gård som K-lantbruk ( en plåtbyggnad med röd dörr på kortsidan. mitt emot "vasa telefon") de tog 30€för det. de skickar iväg den nånstans

Det var minst sagt dyrt, brukar kosta strax under 100 sek alltså ca 10E,
sök på internet nästa gång det blir aktuellt är ju en baggis att stoppa i ett kuvert och skicka iväg direkt till någon som slipar till vettigt pris, så får man dem direkt hem i brevlådan när de är klara.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: Corax
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 115
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023