Väcka liv i hunden

simba_112

Trådstartare
Någon som har tips på hur jag ska få fart på min hund? Hon är sååååå seg, och jag funderar om det finns något sätt att få lite liv i henne? Visst, det var 3v sedan hon löpte och hon blir loj efter det men så här?? Så fort vi försöker träna lite lydnad går allt i slowmotion. I linförigheten har jag en hund som går en halvmeter bakom mig och ser ut som om hela världen gått under:crazy: Försöker jag liva upp henne så vickar hon lite på svansen och ger mig en puss haha... Efter ett träningspass är JAG helt slut efter att ha försökt hitta något som motiverar henne, och nu är mina ideér slut. Help!!

Sv: Väcka liv i hunden

Lek istället för att träna en dag, göm lite godisbitar och såna onödiga saker. Det kanske kan få upp farten så att hon kommer igång lite på träning också :)

man kan inte göra så mycket åt hundens aktivitetsnivå. en del hundar är helt enkelt slöare och latare än andra. men jag antar att du inte tänkt låta den gamla gå och skrota bara för att du köpt en ny, så här kommer lite tips från en som också har en hund utan så mycket fart.

-bra kondis på hunden är a och o. har de bra kondis blir de inte lika snabbt trötta i huvudet heller.
-bra kvalitet på träningen. anpassa den efter hunden. lagom mycket krav. tillräckligt för att det ska vara en utmaning, men inte så mycket att hunden lägger av. variera träningen med t ex trickträning och klicka gärna. det ger mer aktivitet.
-uppladdning inför träningsdagen. träna inte så ofta. låt hunden vila från allt för mycket motion dagen eller ett par dagar innan så den har lite överskottsenergi. minska frukostmålet eller stryk det helt. ladda upp med köttbullar och voilá! du har fått aningen mer sprutt i hunden.

:) Ni får det att låta så lätt!:)
Har provat köttbullar, korv, blodpudding, hårt levergodis, mjukt hundgodis, favoritleksak, boll, pinne, kel, kamp, klicker....:eek:

Kondisen är det inga fel på, mycket ute i varierad terräng, cyklar även en del. Dra in på mat är meningslöst då jag försökt FÅ henne att äta i 1½ veckas tid, då hon matvägrat (har börjat äta lite igen).
Jag får nog helt enkelt inse att det nog inte finns så mycket att göra utan att vänta på att hon kommer ur sin "segperiod". Dessutom får jag nog även lov att börja spara så jag kan kastrera henne så hon åtminstone blir JÄMN i aktivitetsnivån!
Hon är ju inte alltid så här seg, utan kan vara riktigt på alerten, bara hon vill.

Får väl stoppa ner en katt i fickan (eller varför inte ett rådjur), då kanske det blir fart!:angel::rofl:

lätt och lätt. det är det inte. men man KAN mixtra lite med förutsättningarna. en uttråkad och hungrig hund är helt enkelt lite mer intresserad av arbete än en mätt och nöjd. man ska också akta sig lite för att locka och pocka på hunden. det är en riktig aktivitetsdödare. prestation FÖRST, belöning SEDAN. då blir det också lite mer spännande när du blir glad.

jag vet precis hur det är att ha en hund som inte vill. min gamla har alla förutsättningar för att bli en bra lydnadshund. hon är snabb, hon är korrekt, hon är smidig och så ser det verkligen riktigt snyggt ut när hon går fot. men hon vill inte. dessutom fungerar hon inte på tävling av andra skäl så vi har inte kommit någon vart. men jag kan ju inte försumma henne helt och hållet bara för att hon inte går att träna med. så vi har provat lite allt möjligt. och det här är vad som fungerar bäst för oss och många andra.

Jag rekommenderar en lyktstolpe.

Jag tycker också att alldeles för många hundar måste lockas och pockas på för att få lite tempo. Det bästa vore ju om hunden lockade och pockade på oss.

Om du tex är på klubben och tränar med kompisar, be någon ta din hund och bra gå iväg. Denna person ska utstråla:"tråååååkigt...värre". Medans du sysslar med något skitkul, varför inte med en annan hund.

Viktigt här att du inte påkallar din hunds uppmärksamhet, den ska få jobba lite för att få din.

Hemma så använder du en lyktstolpe, knyt fast hunden och gå iväg en bit och se ut att syssla med något jättespännande. Sök inte kontakt med din hund. När det knakar i lyktstolpen är det dags att gå tillbaka, då ska du utstråla "Vill du nåt eller?" Lite så där lagom avmätt.

Så låt din hund kämpa för din uppmärksamhet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 201
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 465
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 234
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31