Vacinering när och hur ofta?

Merwen

Trådstartare
Hur är det här med vacinering igentligen? Hur ofta ska man vacinera och mot vad? Jag kom att tänka på det för någon dag sen, jag har sökt lite på internet om det och så med det står så olika överallt.

Jag kollade i min hästs hästpass idag och där står det att han blev vacinerad mot hästinfluensa den 24/1 07. Det är det enda som står.

Jag vill lära mig mer om detta, så jag blir jätteglad för svar :)

Sv: Vacinering när och hur ofta?

Hej, vaccinering av stelkramp ska du göra var tredje år och mot hästinfluensa ska du göra en gång om året och det får inte gå över en dag för du måste du göra om grundvaccineringen. Grundvaccineringen består av att man ska ge hästen 3 sprutor. Mellen den första och det andra ska det gå 4-5 veckor och mellan den andra och den tredje ska det gå 6 månader.

Och om han nu blev vaccinerad mot influensa den 24/1-07 så måste du göra grundvaccineringen för det har gått över tiden.

Okej, hur gör man då? Hör man av sig till en vetrinär som kommer och ger sprutorna? Hur mycket kosstar det?

Jag vacc 1 gång om året och stelkramp var 3:e år
Det har ju gjorts undersökningar som visar att vi håller på å övervaccinerar våra djur och att detta ökar risken till att virus/bakterier blir resistenta mot vacc till slut..

Vissa tävlingar kräver vacc var 6:e månad och de är enligt mig helt idiotiskt, vacc håller minst 1 år utan problem.

Samma sak som vi håller på å överkonsumerar avmaskningsmedel till hästarna

Okej, tack för svaret! :)
Hur tycker du jag ska göra, måste jag göra om grundvacineringen?

För att vara godkända för tävling (sverige - ridtävlingar) måste hästen vara grundvaccinerad för hästinfluensa. Detta sker med 2 sprutor och därefter revaccinering inom 12 månader (på dagen senast, annars måste man göra om det). Sen kan varje vaccin ha egna regler/rekommendationer att man kan/bör göra det oftare eller mer sällan, men 12 månader gäller för tävling. Stelkramp görs varannat eller var tredje år om jag minns rätt och görs oftast i samband med hästinfluensa eller skada.

Du behöver göra om grunden, då får du först en spruta och sedan skall nästa tas mellan 21-90 dagar efter första. Sen är grunden klar.

Okej, men om man nu inte tävlar då? Behöver man inte vacinera iöverhuvudtaget då? jag är inte imot vacinering eller så, jag är bara fundersam och förvirrad.;) haha:rofl:

Tycker du ska ha hästen vaccinerad. Saker som en ny häst i stallet, att du flyttar din, måste åka till veterinären där smitta kan spridas, att du har på dig samma ridbyxor du hade i ett annat stall där smittan fanns kan sprida det mesta skit. Hellre säker än att man ångrar det efteråt :)

Okej, jo som sakt så är det inte alls så att jag inte vill vacinera, jag är bara osäker på vad som gäller helt enkelt, jag vill ju inte göra något galet;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 099
Senast: lundsbo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
428
Senast: Malva1978
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: DeCloe
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 631
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka