vaccineringen, hur jobbar ni hästen efteråt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 987
P

pialotta

Jag undrar vad för rutiner ni har efter vaccineringen? Låter ni hästen vila efteråt eller jobbar ni på som vanligt?
Jag har för mig att ett av stona här faktiskt fick lite feber förra gången så hon fick vila några dagar medan den andra var som vanligt.
Hur brukar det vara?

Sv: vaccineringen, hur jobbar ni hästen efteråt?

Jag låter min stå, min veterinär sa att hon skulle vila.
Man kan säkert skritta lite lugnt men inte så det blir en pulsökning. Människor ska iallafall ta det lugnt efter vacc ,det är lätt att man får en febertopp annars.

jaa det är många delade meningar om detta. Men jag personligen tycker att vi överdriver detta i många fall, låter hästen stå en hel vecka och tror att det är livsfarligt att rida. Självklart ska man inte rida om hästen har feber! Men både jag och veterinären som vaccinerade min pålle häromveckan tycker att det är mkt bättre att rida som vanligt, kankse lite lugnare och uteritt två dagar efter, än att ställa en häst still en vecka som är van att jobba varje dag. Mitt råd är: Rid, men lugnare dagarna efter, och var uppmärksam på hur hästen reagerar. Om ni inte redan tempar varje dag så gör det iallafall veckan efter vaccineringen.

Dag ett vila =hage.
dag 2 - 4 ut och skritta ,,lite trav.
Sen som vanligt.

Motionerar dom utan att dom blir svettiga under en veckas tid. Min vets rekommendationer.

Jag skrittar dom två första dagarna och tar det sen lite lugnt, och rider inte så han blir svettig förrän en vecka efter... M a o tar det lite lugnt första veckan... ;)

Egentligen finns ju rekommendationer vad man ska göra när man vaccinerar. Det är ju att låta hästen ta det lugnt 1 V och INTE svettrida. Hästen behöver en tid på sig att bygga upp sitt vaccinationsskydd. Skritt, trav och galopp är helt ok, bara man inte svettrider.

Våran veterinär brukar rekommendera upp till en vecka utan att hästen får bli svettig, gärna total vila första tre-fyra dagarna. Detta gäller hästinfluensan, ej botulismen.

Bara hästen inte blir svettig när så är det ingen fara.Jag brukar ta en skritt eller ge vila när man vaccinerat med influensa, det förs ju in ett virus i kroppen så man ska ta det lugnare.

samma dag hästen vaccineras får han vila såklart.
Dagen efter red vi bara skritt.
Eftersom jag aldrig rider han svettig så ofta nu så red jag
resten av dagarna som vanligt men mer uppmärksamt.

Jag låter min ta det lugnt sista 3 dagarna, tredje dágen får han vila, alltså vila dagen innan vaccineringen, sedan får han vila vaccineringsdagen och två dagar efter. Följande 4 dagarna jobbar jag honom i skritt och senare dagar i trav, sedan efter ca en-enoanhalv vecka efter vaccineringen jobbar jag som vanligt. Detta gör jag för att jag alltid tar det säkra före det osäkra, många kanske tycker att det är larvigt försiktigt, men sån är inte jag. annars skall man alltid tänka på att man aldrig rider hästen svettig.

vid influensa vaccinering tar jag det lugnt.

samma dag = vila
3 dagar efteråt = skritt
dag 4 och 5 = skritt + trav
dag 6 = som vanligt

dom andra vaccineringarna får hon också vila samma dag, och kanske skrittar jag nån dag men annars rider jag som vanligt.

Hej!!

Jag brukar låta mina hästar vila samma dag de får vaccinet. Sen rider jag lite lugnare än vanligt, mest uteritter, inga träningar i hopp eller dressyr, under en veckas tid. Följer alltså vets råd om att rida som vanligt men inte anstränga hästen!

Ingen av mina hästar har någonsin reagerat på vaccinet, varken fått feber eller annat. Men skulle det vara så att man vet med sig att man har en häst som reagerar på vaccin så ska man absolut låta den vila ett par dagar.

hej alla! tack för bra svar, alla låter hästen ta det lugnt närmsta dagarna efteråt (någon t.o.m innan, så ambitiös är inte jag). Då vet jag ! tackar

Jag följer min veterinärs inrådan och låter han vila den dagen och tar det lugnt dagarna efter...

Enligt min veterinär så ska man ta det lugnt efter vaccination. Det är viktigt att inte anstränga hästen men skogsturer i lagom lugnt tempo är ok så länge hästen mår bra dock inte träna (rida hästen svettig)/tävla närmsta 5-6dagarna efteråt. Min häst blev jättesjuk efter vaccination för några år sen. Det kom ca 3 dagar efter själva vaccinationen. Hög feber och skakade i hela kroppen. Det var obehagligt men har var bättre redan dagen därpå. Naturligtvis fick han vila ordentligt extra länge den gången.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 362
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka