Vaccinering..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gilraen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 033
G

Gilraen

Vilka vaccinationer krävs egentligen för att få tävla lokalt? PEpini har en influensavaccination gjord för exakt ett år sedan (på dagen till och med ^^) Är det något man måste förnya? Han har även fått Equilis Pro T vet den 26/10-05, visst är det också hästinfluensa? Kan jag tolka det som att jag ska förnya den varje år?

Jag har vaccinerat honom mot botulism 2004, men det vaccinationsintyget har ägaren som hade honom då lyckats slarva bort.. är det något jag måste ha?

Visst krävs stelkrampspruta också? Det har han tydligen ingen alls, enligt mina papper. Är det bara en spruta eller i flera omgångar? behöver den förnyas? måste jag ha den?

Som ni märker så jag är helt vilse på vaccinationer :P..
Hjälp, tack!

Sv: Vaccinering..

Okej.. då måste jag alltså göra den snart.. vilken tur att veterinären kommer ut i veckan :)

någon som tror att man måste ha stelkramp..? (jag har ingen aning)

Enligt TR måste hästen vaccineras INOM ett år från föregående spruta (hästinfluensa). Det går alltså inte att göra det på dagen eller dagarna efter förra årets datum. Grundvaccinationen måste vara genomförd rätt också. Om jag inte missminner mig är det de första två med sex veckors mellanrum, den tredje ges efter 6 månader. Med reservation för minnessvacka.

Stelkramp anser jag att alla hästar ska ha, det är grundvaccination och därefter booster efter tre år. Enligt de flesta försäkringsvillkoren kräver bolagen stelkrampsvaccin för att försäkringen ska gälla stelkramp.

fast jag ahr tävlat lykka och hon har fått influensavaccin ena året i oktober och nästa år i november, de har aldrig hindrat mig från att tävla..

Då är det ett rätt allvarligt fel från sekretariatets sida, de har helt enkelt inte upptäckt missen.

Jag hade dock INTE räknat med att alla är så slarviga, jag har själv stoppat rätt många när jag suttit i sekretariat. Inte sällan med överdomaren inblandad då folk tenderar att inte acceptera att de inte får starta.

konstigt att alla har missat det... har ju varit på en rad olika ställen

men så vad betyder det här? att jag m,åste göra om grundvaccinationen för hästinfluensa igen innan jag tävlar?

Ett litet tillägg bara. INOM ett år innebär att du kan göra det dagen. 1:a dagen efter så är det försent.

Till TS: Så om du kan få ut vet idag så är det alltså inte försent.

Förr var det ganska vanligt att vet. ändrade datum och skrev ett "korrekt" om det var så att ägaren bara missat med ett par dagar. Nu för tiden aktar sig dock de flesta vet för att göra en sådan sak. Men det händer fortfarande...

Ang. tävlingarna så är det ju ganska så ofta som de är slarviga i sekretariaten och inte kollar vacc.intygen. Men OM de gör det så är det en allvarlig miss om de inte ser att vacc gått över tiden. För har den gått över med enb så lite som 1 dag så får du inte ens lasta ur på tävlingsplatsen.

Det är dyrt att glömma...

*delvis knapplån*

Det finns de som är så noggranna som de SKA vara och kollar även tillbaka i tiden till grunvaccineringen (kanske inte på pollar som varit vaccinerade de senaste tio åren).

Det är ju för hästens skull också!

fick tag i min och han har varit ute och vaccinerat min ängel nu :)

Grundvaccinationen är två vacc med ett intervall på 21-92 dagar, därefter inom ett år. En tredje inom 6 mån är en rekomendation men inget krav.
PL

För att svara på din fråga om botulismvaccin, så måste den göras om varje år. Den sprutan som hästen fick år 2004 räcker alltså inte. Det krävs en grundvaccinering av botulism med tre sprutor, sedan underhåller man vaccineringen en gång om året.

jo, det vet jag, vad jag undrade var om man var tvungen att ha det om man skulle tävla.. men kom på att det är lite orimligt..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om...
Svar
15
· Visningar
2 372
Senast: TantEster
·
Hästvård Jag har haft en diskussion med en bekant, som envist hävdar att det inte är hela världen om vaccineringen mot hästinfluensa inte görs...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: TantEster
·
Hästvård Köpte min häst i mars och hade veterinären ute i maj någon gång pga. ögininfektion och jag lät honom då kolla över hennes...
Svar
14
· Visningar
1 591
Senast: Alexandra_W
·
M
Hoppning För att tävla i hoppning i Danmark...krävs det då inte full influensavaccination - precis som här i Sverige? En stämpel, signatur och...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: MHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka