Influensavaccinets verksamhetstid

Sv: Influensavaccinets verksamhetstid

Ger mig också in i diskussionen.
Trix: jag tror att P_L riktade sitt inlätt till Centaur (ser åtminstone så ut) och det var därifrån det kreativa förslaget med att bara googla kom.

Jag har inte hört talas om att vaccination ska utlösa fång eller vara så hemskt stressande för hästen.

Däremot kanske inte nödvändigt att vaccinera friska vuxna hästar som inte ska ut och tävla el träna på anläggningar där det är stor rotation på hästar.

Om man vill veta att skyddet räcker, bör man nog vaccinera var 6:e till var 9:e månad.

Personligen tycker jag att den viktigaste vaccinationen för mina hästar är mot stelkramp.
Jag har dem vaccinerade mot influensa också eftersom det finns "risk" för att jag drar ut dem på någon tävling.

Tant Ester och P_L: finns det något som säger att en ovaccinerad häst är mer smittsam än en vaccinerad? Jag har inte kunnat upptäcka att det finns vettig bakgrund för den tolkningen, utan jag har trott att risken är för den ovaccinerade att smittas av hästar som är vaccinerade och har ett partiellt skydd?

KL

Hästar som tävlas internationellt måste vaccineras mot hästinfluensa med 6 månaders intervaller.

Intressant är också att t.ex Tyskland har 6 mån +21 dgr även nationellt (dvs samma som int.)

Exakt samma vaccin även om jag har hört om olika typer av vaccin som ska påverkar reglerna hos FEI.

FEI har ändrat reglerna igen, förra året och i år kunde man vaccinera i mars och tävla internat. april-nov och ändå bara vaccinera en gång/år. ett tilägg kom nu som gör att man måste vacc 2 ggr/år.

Till TS: Enligt min vet så spelar någon/några månader ingen roll i sammanhanget som du beskriver. Här hemma har vi därför vacc icke tävlande hästar enligt hennes idéer. Dvs när det passar ihop med de tävlande men inte i förtid. :laugh:

Nej, stannar man hemma o övriga hästar i stallet inte heller åker någonstans, så spelar det säkert ingen roll om man passerar vaccinationsdatum med nån månad eller två, men ett halvår?
Om man, som min bekant i detta fall, åker iväg med hästarna på olika anläggningar, stallar upp tillfälligt under träningar och skickar hästarna på bete är det lite hänsynslöst mot andra att inte följa vaccinationsrekommendationerna tycker jag.

Tant Ester och P_L: finns det något som säger att en ovaccinerad häst är mer smittsam än en vaccinerad? Jag har inte kunnat upptäcka att det finns vettig bakgrund för den tolkningen, utan jag har trott att risken är för den ovaccinerade att smittas av hästar som är vaccinerade och har ett partiellt skydd?

Problemet med vaccinerade hästar som infekteras är att de är "maskerade" smittbärare, de är inte direkt sjuka och kan sas nästla sig in bland friska hästar på ett annat sätt. En ovaccinerad häst med hästinfluensa sprider dock virus omking sig i en betydligt högre grad, så på så sätt är risken att smittas av en sjuk häst större.

Liknande trådar

Hästvård Om man inte vet när en äldre häst (11 år) blev vaccinerad sist, hur ska man då vaccinera, och mot vad? Är det någon skillnad mot...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka