Vaccinering?

A

Anja586

ska hyra en häst nu som jag vill tävla med, men den är inte vaccinerad, inte ens grund vaccinerad, hur ska jag göra?
Vaccinerar man på veternirärkliniken eller kommer veterniären ut till stallet eller hur går det till?
vad kostar det?
snälla svara!

Sv: Vaccinering?

vaccinerar ni mot stelkramp också?
hurmånga vaccinerar med eller mot eller vad det nu är Botulism, det där med höensilaget?

svara tack MVH anja

Endera ringer du en veterinär som får komma ut till stallet, eller så transporterar du in hästen till närmsta klinik. Oftast tar man ut veterinären till stallet, även om det i många fall kan bli billigare att åka in med hästen. Fast det är ju lite krångligare. Jag brukar ringa distriktsveterinären som fick komma till stallet, stallägaren föredrog åka in till kliniken. Det får man göra som man vill. Influensa kostade för mig: 270:-/spruta...En gång tog jag ut en privat veterinär, då kostade det 275:-/sprutan. Skiljer inte så mycket...Ja, och se får du naturligtvis betala förutom sprutavgiften en inställelseavgift.

En avgift veterinärer tar för att komma hem till ditt stall. Kommer inte ihåg vad SJV: s distriktare tog så här på rak arm, men den privata veterinärens tog: 250:- + 30:- för resa. Så 1 spruta kostade sammanlagt: 575:-

okej, men jag åker nog in med henne. kan man ta vaccin mot hästinfluensan, stelkramp och det där botulism alla tre samtidigt?

Vaccinerade min häst idag mot Influensa och stelkramp och för det betalade jag 400 kr.
Förra året ringde jag ut en av länsveterinärerna och det kostade mej 805 kr för EN spruta.
Och då fick jag ge sprutan själv eftersom min häst är lite spruträdd och veterinären kom med sprutan synlig i handen och skulle sticka vilket ni själva kan räkna ut hur det gick.......när hon höjde sprutan för att sticka i halsen så slängde sig hästen bakåt.....till följd att det enda som hände var att kanylen såg böjd och misshandlad ut och efter det fick veterinären inte komma i närheten av hästen (jag hade påpekat att hästen var sprut-rädd)
Men den här gången gick det hur bra som helst han gick bara fram och klappade henne lite på halsen och "poff" så var sprutan given. Gick så fort att varken häst eller jag hann reagera..... :eek: :D :D

ja du kan ta alla samtidigt, men det måste göras igen efter 4-6 veckor. sen måste det gå 7 dagar innan du får tävla.
botulismen måste du göra 1 gång till efter 4 veckor. sedan ska det sprutas en gång till med stelkramp å influensa inom 6-12 månader. Å sedan revaccinering minst var 12:de månad.
botulism är det inget krav på för tävlings skull.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
340
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
997
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur