vaccinering. *snabba svar tack*

C

cerrox

lämnade precis min lilla snutteplutt hos veterinären för kastrering & id-märkning. trots att han är en innekatt så känns det ju bra att ha han märkt ändå, ifallifall han skulle smita ut eller om någon skulle råka släppa ut honom, sedan får man ju det nästintill gratis också i samband med kastreringen, så kände att det vart lika bra att dom gör det.

men nu har jag funderat på om man skulle ta & vaccinera honom också? när jag lämnade honom sa jag ingeting om det, då jag tänkte att han är ju innekatt. men sedan läste jag nånstans om att man även bör vaccinera innekatter, då man kan dra in smittan (kattpest) utifrån med kläderna & skorna. stämmer det? bör jag kanske ringa under dagen & säga att dom ska vaccinera honom också? jag har redan lagt ner så mycket pengar på honom, så egentligen vill jag göra så mycket som möjligt som jag kan för honom. så det är väl lika bra att göra det? men är det bara kattpest man vaccinera mot eller nått annat också? om han vaccineras mot kattpest idag hur många sprutor till behöver han för grundvaccinering? med vilka mellanrum? sedan är det väl en gång per år?

tacksam för snabba svar, för det är ju lika bra att dom gör det idag när han ändå är där hos veterinären. men vill gärna ha svar på mina funderingar kring detta.

Sv: vaccinering. *snabba svar tack*

Ja även innekatter ska vaccineras, mot kattpest och snuva (tror jag det är, har dåligt minne :o ). Veterinären har säkert koll på vad det är som det ska vaccineras mot. Två sprutor med 3 veckors mellanrum är det iaf!

ok. tack för snabba svar. då är det lika bra att vaccinera honom. ska genast ringa & säga att dom gör det samtidigt som det andra.

fullt upp som vanligt har dom på djurkliniken! men dom skulle allt hinna med & ge honom vaccination sprutan också, så man kan ge honom det bästa skyddet som möjligt! min älskling! :love:

Mina busar fick sin årsvaccinering idag eftersom jag ändå behövde testikelintyg på min hane för att kunna ställa ut honom nu när han ställs som vuxen. Eftersom jag ställer ut dem så behöver de vaccineras varje år enligt reglerna (iaf om man ska till Norge vilket jag kanske gör så småningom ;) ), men vaccinet sägs räcka betydligt längre än så så det är inte nödvändigt att vaccinera dem varje år (varje år för snuva och varannat/var trejde år kattpest).

/Erica

aa. :) nu är han hemma, ligger helt utslagen bakom tv:n & sover & sover, stackarn är fortfarande jätte groggy & så trött.

men nu är han iallafall vaccinerad också, känns skönt. men det står att jag ska vaccinera honom om ett år på vaccinations intyget!? men veterinären sa per telefon att jag skulle vaccinera honom om 3 veckor. hur hänger det ihop? det är nobivac tricat vet han har fått, det är både mot kattpest & kattsnuva. så vilket är rätt när jag ska vaccinera honom igen? men sedan är det en rabiesinfektion man kan ge vaccin mot, är det inte så vanligt man gör det kanske?

sedan tänkte jag på det med id-märkningen, han fick ju en tatuering i örat, men nu är det ju bara grönt & man ser ju inga siffror. det vart ju inte jag som hämtade hem honom från veterinären (pga att jag vart iväg med hästen hos veterinären halva dagen) utan det vart min sambo. men han sa att han fick skriva på ett grönt/blått(?) papper med mitt personnummer, namn mm & så skulle dom skicka in id-numret till något vad det nu va!? men kommer vi också få ett papper då med att han är id-märkt eller hur fungerar det? för att vi fick ju inte med något hem nu. måste man inte ha (precis som med hästarna) typ ett 'kvitto/bevis' på att dom är id-märkta?

Det där blåa papperet som fylldes i kommer skickas till SKK, det är de som administrerar kattägarregistret så om en veckan eller liknande kommer det dimpa ner en faktura på 120:- plus ett ägarintyg. Skulle katten sedan komma bort kan vem som helst, på internet, söka rätt på er via SKKs hemsida. :)

aha, ok då fattar jag! vad bra det låter, tur att jag passade på att id-märka honom samtidigt!! :)

du vet inte hur det hänger ihop det där med vaccineringen? är det om 3 veckor som jag ska vaccinerar eller om 1 år? sedan ska man vaccinera mot rabies också eller?

Grundvaccineringen är två sprutor med 3-5 veckors mellanrum, sedan är rekommendationen varannat år. Jag valde att vaccinera ett år efter första sprutan men kommer att vänta två år tills nästa vaccination.

Sverige räknas som ett rabiesfritt land så du behöver inte vaccinera mot rabies om du inte planerar att åka utomlands med katten.

ok. men varför står det i hans vaccinations intyg att han ska vaccineras om ett år? då är det alltså som veterinären sa per telefon att jag ska vaccinera igen om 3- veckor då & sedan då kanske om ett år?

ok då vet jag det om rabies, ska antagligen inte åka utomlands med honom. ;)

De kanske skrev fel i vaccineringsintyget? Vuxna katter brukar man bara ge en spruta som grundvaccinering medan ungkatter får två.

han är ju vuxen! 2 år! så då kanske det stämmer med att han bara ska ha en spruta i grundvaccinationen?

Till en vuxen katt räcker en spruta som grundvaccinering, sedan ges boosterdoser anpassade efter smittotrycket.

Såvitt jag vet gäller det från 12 veckor om man använder levande vaccin.

Det fins ingen anlening att inte ge levande vid alla ordinarie vaccinationer. Möjligtvis om man börjar ett väldigt tidigt vaccinationsprogam (vid tex 6 v om man har smitta i katteriet). Från 8-9 veckor när man normalt grundvaccinerar är levande att föredra.

Det finns många uppfödare som är rädda för att ge levande, men även avdödat har biverkningar (tex kraftiga allergiska reaktioner och skyddet är bättre med levande)

ok så då kanske veterinären ansåg att det räcker med en spruta som grundvaccinering då trots allt eftersom han är vuxen & så eftersom smittotrycket inte är sådär jätte hårt här så kanske det räcker med att ge spruta 2 om ett år!?

levande vaccin vad är det?

förklara gärna vad levande/avdödande vaccin är? vad har min katt fått? han fick ju något som heter nobivac tricat vet. varför är dom rädda för att ge 'levande', större biverkningar?

Vaccin kan framställas på två sätt: antingen med levande, försvagat vaccin, eller med avdödat. Det avdödade måste man ha tillsatser (adjuvans)som aktiverar imunförsvaret, det levande klarar sig bra som det är. Levande vaccin ger någor större risk för sjukdomsbiverkningar, dvs man ser att katten får en lindrig variant av sjukdomssyptomen, mycket sällan farligt. Med avdödat får man inte de biverkningarna, men å andra sidan kan man få häftiga reaktioner på adjuvanset. Levande har generellt bättre skydd. Jag väljer att vaccinera alla mina katter med Pure-vax (som är nytt på marknaden). Då vaccinerar man varje år mot snuva och vartannat (egentligen var tredje men utställningreglerna tvingar fram vartannat) med kombnation med kattpest. De gamla vaccinerna finns bara som kombination och då får man kompromissa. I en normal miljö behövs inte vaccination varje år, men är det ökad smittorisk måste man vaccinera mot snuva varje år och får tyvärr med pestvaccinet oftare än det behövs också. Det är ika dumt att vaccinera för ofta som för sällan.

Med nobivac tricat hade jag valt att vaccinera vartannat år. Eftersom det är en vuxen katt och ett levande vaccin behöver du inte ge en till spruta för grundvaccination.

Ja ha, jag trodde att han var ungkatt. :D

Om jag vore du skulle jag vaccinera om ett år och sedan vartannat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka