Vaccinering influensan

Estivuz

Trådstartare
Hur är det nu, jag har hört att om hästen är vaccinerad 10 januari så måste den vaccineras senast 9 januari året därpå för att man ska slippa grundvaccinera igen.

Det kan väl inte stämma? 10 januari kan jag väl vaccinera?

Sv: Vaccinering influensan

Du har ju 12 månader på dig (inom 12 månader) och samma datum året efter är ju exakt den sista dagen. Det är ju inte förrän dagen efter som den trettonde månaden startar liksom. När jag har suttit i sekretariat har samma datum året efter godkänts i alla fall :p.

Är man ute för sen är det inte säkert att vet hinner vaccinera innan sista datum. Vi har ingen skyldighet att vaccinera samma dag!
PL

Nej självklart inte! Klart man bokar vet i tid så det blir rätt! :)

Inte så självklart, om du visste hur vanligt det är att folk ringer någon dag innan sista dagen.
PL

Peter
jag menade inte datumet på dagen hon ska ringa, utan datumet i vacc intyget.

Det gäller ju bara om du ska tävla annars är datumen inte så noga. Det kan gå över lite utan att man behöver ny grund.

KL
Vissa veterinärer räknar mycket noga, dvs antal dagar och inte datum, så du bör nog vara ute i god tid om det inte ska bli ett glapp. Ska du tävla är det noga med rätt mellanrum.

Det skadar nog inte att vara ute i tid. Även om du bokat tid så kan ju tex akutfall eller liknande komma in, som gör att vet inte kan komma just den tiden utan måste skjuta på det...

Jag brukar alltid försöka att ha nån vecka tillgodo.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 185
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka