vaccinering, flytta fram datum

Teilani

Trådstartare
Behöver lite hjälp att hålla tunga rätt i mun för nu har jag så många olika datum.

Jag har 1 häst som grundad och klar, ska ha påfyllnad senast 18/8, så jag tänkte ta ut veterinären på fredag för detta.

Sedan har jag en annan som skulle ha sin ettårspåfyllnad den 12/9 kan jag ta honom samtidigt?

Sen har jag ett gäng som blev grundade 5/3 och 29/4 iår, när ska de senast ha sin tredje spruta? Veterinären har skrivit 1 år så han var inte så uppdaterad, eller kanske stressad. Av detta gänget har jag hälften hemma och resten på sommarbete ca 10 mil bort. Kan de som är hemma få sin tredje på fredag?

Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut den här oredan!

Sv: vaccinering, flytta fram datum

Optimalt skydd får du med tätare vacc än årligen. Du kan vacc mot A2 med 6 mån intervall utan problem (internationellt är det ett krav för tävling numera).

Dvs du kan ge de två första hästarna nu utan problem.

De som blev grundade så beror det på om du vill följa TR, då är det vacc om ett år från 29/4. Vill du grunda optimalt ska en tredje spruta ges 6 mån senare. Nu blir det ju dock 3 månader bara emellan om du tar dem, vilket blir väl kort. Om du vill ha alla på samma skulle jag kontakta vaccintillverkaren och höra om det är okej ge dem igen. Jag vet jag gjorde det en gång, då det rent praktiskt blev bättre att ta det väl tätt (dock inte riktigt lika tätt som för dig, jag hade 4 mån emellan) - och fick svaret av tillverkaren att det var inga problem göra så en gång.

Tack det var tydligt!

Då nöjer jag mig nog med 2 stycken på fredag så tar vi resten när alla är hemma igen, blir väl i slutet på september. Det blir nog bra på flera sätt.

Tack igen!

Gör så. Och nästa år kan du om du vill köra dem samtidigt allihopa, dvs både de som vacc nu i aug och de som vacc i september, bara korta lite för septemberhästarna.

Jag har många ggr flyttat om vaccinationer för att få hästarna samtidigt, blir ju nästan alltid knas när det kommer en ny häst, och visst blir det dyrare ha alla samtidigt men enklare. Nu tyckte jag jag skulle vara smart och ha den ligga olika och sprida kostnaden. Hoho ja, fbl panikvaccinerades sista dagen, och i förra veckan kom jag på att 'ja jävlar det är dags för ponnyn nu med'. Han kan dock få sin vacc på klinikbesöket imorgon. Men jag tror jag ska sluta ha dem på olika intervall faktiskt och flytta ihop dem nästa år (dvs ponnyn får ihop med fbl i mars nästa år) :angel:

nu är jag totalt okunnit på området, men hur kan det bli dyrare att ta alla samtidigt? Borde väl snarare vara så att det blir billigare per häst då milkostnaden slås ut på fler?

Inte dyrare, men mer pengar på en gång. 3 hästar (som jag hade då) a 800 kr/häst + resa blev en del pengar.

Om jag splittar upp dem så dels kan jag då knöla in en häst i släpet och svänga förbi vet, och slippa resan. Och då blir det 800 kr den månaden, och sen nästa häst X tid efter 800 kr den månaden etc.

Jmf med 2400 kr + resa en och samma månad.

Men, det förutsätter att man kommer ihåg när det är dags att stoppa in respektive häst i släpet och fara iväg. Vilket jag inte riktigt visade sig vara någon stjärna på ;)

Kan säga att det var lite pyssel att komma ihåg 26 ridskoleponnyer... Så de vaccinerades när de kom hem från betet, alla. Det var ju alltid någon som låg "fel" men alltid på rätt sida strecket :D

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 535
Senast: Javan
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 432
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka