Vaccinera själv, passet?

L

Love_energy

Ni som vaccinerar själva, måste inte en veterinär skriva sin underskrift,datum oc etiketter?:crazy:

Sv: Vaccinera själv, passet?

Jag har du aldrig hört om att man får vaccinera själv. Vilken veterinär skulle vilja skriva under i intyget att vacc är utförd när de inte vet om det är så?

Jag fick en gång, när jag skulle göra första botulism-vacc, med mig de resterande två doserna att ge själv. Men då blev det ju bara underskrift på den första såklart. Men eftersom det inte krävs för tävling spelar det ju ingen roll.

Men vanlig vaccination ska ju vara korrekt och gjord i rätt tid för att man ska få tävla, nä, det låter oseriöst om någon veterinär skulle skriva på i efterhand.
Dessutom måste du väl ändå få recept på vaccinet..?

Man får inte vaccinera själv.
Men endel veterinärer låter folk göra det ändå och skriver under.

De som gör så får först vaccinet av veterinären. Sedan vaccinerar de själva, och låter veterinären fylla i passet i efterhand.

Har själv aldrig gjort det, men känner flera som gör så.

Det blir ju mycket billigare, och teoretiskt är det ju inte så svårt.

Fast jag skulle inte våga. Blir det fel, så sitter man ju i en lite pinsam sits, för att inte tala om veterinären ...

Har fått göra det en gång med relativt ny häst. Vet. hade inte tid att åka ut så jag fick åka till honom och hämta vaccin, samtidigt stämplade han kortet.

De som gör så får först vaccinet av veterinären. Sedan vaccinerar de själva, och låter veterinären fylla i passet i efterhand.

Har själv aldrig gjort det, men känner flera som gör så.

Det blir ju mycket billigare, och teoretiskt är det ju inte så svårt.

Fast jag skulle inte våga. Blir det fel, så sitter man ju i en lite pinsam sits, för att inte tala om veterinären ...

(Hur kan det blir fel?:crazy:själv aldrig gjort det, bara nyfiken)

Jag brukar vaccinera mina hästar själv och då hämtar jag ut vaccinet på kliniken och får samtidigt underskrift och stämpel av veterinären.

Smidigt och billigt. :)

Jag har vaccinerat själv av den anledningen att hästen gick långt ner i hagen, vet var i stallet av en annan anledning och hade inte så gott om tid. Jag blev betrodd att göra det själv för att han kände mig väl och att jag var van att ge injektioner till korna men han påpekade att det är i undantagsfall som djurägarna får göra så.
Han skrev under och stämplade och jag gav vaccinet på kvällen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 378
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka