Vaccinera mot röda hund?

Sv: Vaccinera mot röda hund?

Så skönt att du bara behövde ta en! Jag höll på att glömma bort min uppföljningsspruta totalt.

Ursäkta trådkapning, men varför vaccinerar man inte sina barn? Jag vet en fd arbetskollega som absolut inte skulle vaccinera sin dotter, men för mig är det självklart att jag ska vaccinera min son när han kommer ut. Är det någon som kan förklara för mig varför man inte gör det??

Jag antar att det beror på att man läst skräckpropaganda (oftast från ett annat land som använder andra slags vaccin) och blir rädd för de ev. biverkningar som kan bli av vaccineringen.

Jag antar också att man inte är påläst ang. effekterna av en fullgången sjukdom med komplikationer (som är långt värre än någon biverkning).

Jag antar också att det finns ett inbyggt motstånd i människor att medvetet göra sina barn sjuka (för man trycker ju in en liten dos avdödat eller försvagat virus när man vaccinerar för att i framtiden göra barnet immun mot sjukdomen).

Jag antar också att man rider på vågen att andra vaccinerar sina barn och därför slipper man själv.

Jag antar också att man är ytterst självisk eftersom man med ett ovaccinerat barn riskerar att smitta de barn som inte har något val angående vaccinering (ex.vis immunsvaga barn som inte tål den lilla dosen vaccin och därför inte får vaccinera sig).

Sedan ställer jag mig väldigt undrande till de som hävdar att det är onaturligt att vaccinera sina barn, barn ska vara ute mycket och bygga upp sitt immunförsvar etc. men helt bortser från risken för ex.vis stelkramp som kan finnas i vanlig matjord i trädgården.

*kl* och fråga:

Jag är inte vaccinerad vad jag vet. Däremot har jag haft röda hund som barn.

Borde jag trots det låta vaccinera mig innan vi startar baby-verkstad?

Mässlingen har jag inte haft, kan/bör man vaccinera sig mot det?

På den här sidan kan du läsa lite om olika sjukdomar, deras förlopp och även om vaccinering
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/massling/

Jag är inte kunnig nog att uttala mig om du bör vaccinera dig mot röda hund utan där bör du istället kontakta närmaste vårdcentral.
Jag hittade dock detta på nätet

http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=18
"Har man haft röda hund är man sannolikt immun (skyddad) under hela livet. Det gäller troligen även de flesta som blivit vaccinerade som barn och tonåring (två vaccinationsdoser). Det finns ännu inte tillräcklig kunskap för att veta om alla vaccinerade är helt skyddade under hela den fertila perioden."

Mässlingen skulle jag ha vaccinerat mig mot och så även påssjuka. Inte minst för att riskera att sprida smittan till någon annan.
Vet du om du har fått de andra barnvaccineringarna (difteri, stelkramp, kikhosta, hib, polio)?

Sorry lite trådkapning..... men är det sprutor vi vuxna ska/bör ta som jag har missat? Ska man alltså gå och ta typ stelkramp eller liknande i förebyggande syfte som vuxen? eller är det som barn/ungdom de enda sprutor man behöver ta? Jag har NOLL koll men blev fundersam då jag såg denna tråd.

När (och varför?) började man vaccinera mot kikhosta?
Jag hade kikhosta när jag var liten, och det är ju inte så jättelänge sen, De andra sjukdomarna känns "äldre" och "farligare" än just kikhosta?

Röda hund blev du kollad för när du var gravid. Antagligen var du inte mottaglig för det eftersom de inte sagt något!

Stelkramp brukar man vaccinera sig emot om det finns behov. T.ex. om du blivit biten av något djur eller vid något annat tillfälle när man anser att det är befogat.

Tycker att det är lite väl hårt att kalla min mamma för självisk för att jag inte vaccinerades!! :eek: Tänk om det vore så väl att det funnits internet för 23 år sedan, då hade hon sluppit vara oupplyst. Att hon då skulle läst någon utländsk skräckpropaganda verkar ju också helt befängt. Vart skulle hon fått tag på det? Skickat efter med posten??

ahhhh skönt att höra.....

en en till trådkaparfråga, vad är det för sprutmärke alla "äldre" typ 50-talister har, som en rund ring/ärr? Är det polio? (nä den har väl jag tagit också?)

TBC är det nog. Min storasyster har det, men inte jag och jag är född 73 och hon på 60-talet.

Det är Tbc. Man har börjat med den igen så Sam har fått en. Den kan vara bra eftersom många utlänningar har det eller om de vill resa någonstans där det finns Tbc.

kl

Jag tycker det är helt fantastiskt att Sam med största sannolikhet kommer slippa alla dessa fruktansvärda sjukdomar. Det är illa nog när han är förkyld och har hosta!

Tycker att det är lite väl hårt att kalla min mamma för självisk för att jag inte vaccinerades!! :eek: Tänk om det vore så väl att det funnits internet för 23 år sedan, då hade hon sluppit vara oupplyst. Att hon då skulle läst någon utländsk skräckpropaganda verkar ju också helt befängt. Vart skulle hon fått tag på det? Skickat efter med posten??

Jag skrev upp ett gäng olika anledningar till att man inte vaccinerat sina barn (och riktade mig inte specifikt till din mamma;)).
Det var ju rätt länge sedan vaccination var aktuellt för dig så din mamma hör antagligen hemma i kategorin;

"Jag antar också att man inte är påläst ang. effekterna av en fullgången sjukdom med komplikationer (som är långt värre än någon biverkning)."
och
"Jag antar också att det finns ett inbyggt motstånd i människor att medvetet göra sina barn sjuka (för man trycker ju in en liten dos avdödat eller försvagat virus när man vaccinerar för att i framtiden göra barnet immun mot sjukdomen)."

Det är tyvärr väldigt många som nu idag, med tillgång till internet och all möjlig seriös information som inte vaccinerar sina barn och propagerar för att andra också ska låta bli. De brukar hänvisa till helt vansinniga källor av typen "kloka gubben".

Man hade ett uppehåll i vaccintationen mot kikhosta men började om igen 1996 och bytte ut helcellsvaccinet mot acellulära (cellfria) vacciner.
Immuniteten avtar dock med åldern så en del äldre kan trilla dit.

Sju ovaccinerade spädbarn har avlidit i kikhosta under perioden 1997-2004. Vid de dödsfall som förekommit bland barn över 1 års ålder har det oftast funnits en bakomliggande sjukdom. (källa smittskyddsenheten).

Sorry lite trådkapning..... men är det sprutor vi vuxna ska/bör ta som jag har missat? Ska man alltså gå och ta typ stelkramp eller liknande i förebyggande syfte som vuxen? eller är det som barn/ungdom de enda sprutor man behöver ta? Jag har NOLL koll men blev fundersam då jag såg denna tråd.

Jag tycker du ta och höra med din vc (eller om dina föräldrar har kvar vaccinationskort) så att du får veta vad du är vaccinerad mot och om det behövs kompletteras.

Folk levde inte i ett mediavakum för 23 år sen;). Det förekom rätt mycket diskussioner om olika saker även vaccin. Tidningar, tv, samtal med vänner, föreningskultur ect.
(Internet fanns då med, men det var mest för nördar)

Tänkte du verkligen innan du skrev det inlägget? Däremot så trodde hon att hon gjorde det bästa för dig.

Ringde min mamma och hon bekräftar det jag skriver, debatten om vaccin eller inte var livlig på 70talet.
Även om internet inte var allmänt känt (hon hade bara hört talas om det*s*)
I min mammas fall så valde hon att inte vaccinera mig mot bla kikhosta. Däremot är jag vaccinerad mot mässlingen och röda hund.

Senast ändrad:

Skönt att du fått din spruta nu Brandgul.

Jag ska snart föda och def vaccinera barnet. Fick själv, i vuxen ålder, Röda Hund - trots vaccin med efterföljande komplikationer. Ingen rolig upplevelse vill jag lova. Smittade flera, dock blev ingen mer än jag direkt dålig. Hade nedsatt immunförsvar vid tiden för insjuknande och umgicks med ett barn som var smittat. Det sköna är ju att man iaf inte behövde oroa sig nu under graviditeten...

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Övr. Hund Ja, en lite annorlunda topic kanske. I sommar åker jag tillbaka till Bali igen, där jag volontärarbetade på ett hundhem förra året...
Svar
4
· Visningar
2 734
Senast: Singoalla
·
Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 756
Senast: nexxa
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka