Vaccinera mot röda hund?

Brandgul

Trådstartare
Hur skulle ni gjort? Jag är mottaglig för röda hund. Jag har fått ett barn och skulle efter det fått vaccin, vilket jag inte fått.

Idag började jag fundera på att vaccinera mig. Men det innebär 3 mån karens för att bli gravid. Vi är 99.9% säkra på att vi vill försöka få ett till barn nästa år. Karenstiden skulle gå ut i mitten av mars om jag vaccinerar mig nu.

Tja vi hade väl inte tänk sätta igång i mars. Men kanske April. Men... Tänk om vi vill börja lite tidigare? Vaccinerar jag mig nu sätter jag mig i den sitsen att vi inte kan börja tidigare. Vaccinerar jag mig inte så utsätter jag ju mitt barn för en risk (igen, som med mitt förra barn) Jag jobbar dessutom som förskollärare och kommer ju att ha första barnet på förskola också...

Röda hund är å andra sidan inte så utbrett..?

Sv: Vaccinera mot röda hund?

Jag skulle definitivt ha vaccinerat mig. 3 månader hit och dit i barnalstringssammanhang är inte speciellt lång tid.
Definitivt inte värt risken att ditt kommande barn blir blint eller får en hjärnskada, du har ju också ett "utsatt" jobb när det gäller barnsjukdomar.

Jag håller helt med Sar, hellre vänta en månad eller flera med bebis och vara säker på att den risken är undanröjd. Även om röda hund är ovanligt räcker det med att kolla på de större föräldraforumen hur många det är som låter bli att vaccinera sina barn för att bli orolig. Sjukdomen kommer att finnas kvar länge än på det viset.

Jag vaccinerade mig så fort som möjligt efter att ha fött barn, för jag var inte heller skyddad.

Jag tycker definitivt att du ska vaccinera dig. En månad till eller från spelar ingen roll. Du kan ju inte ens garantera att du blir gravid på första försöket.

Jag tycker också att du ska vaccinera dig. Speciellt med tanke på ditt jobb! Att det gick bra En gång betyder inte att det går bra igen. Vill du verkligen ha det på ditt samvete? Vad gör väl någon eller några extra månaders väntan? Och det går kanske inte ens så fort att bli gravid igen? :)

Jag skulle inte ha vaccinerat mig. Just röda hund är något som jag inte heller tänker låta vaccinera mitt barn mot.

Ja egentligen borde jag ju bara vaccinera mig bums. Men tankarna började snurra i huvudet på mig igår när jag insåg att det är 3 mån "väntetid" efter vaccineringen. Jag började fundera på vad jag egentligen vill. Just det där med att man inte bli gravid direkt är ju det som får mig att fundera om vi ska sätta igång på en gång istället för att vänta osv.

Men jag ska ringa VC i morgon och se om de kan fixa det. Annars bor jag bara 20 min från ett ställe som bara vaccinerar folk hela dagarna :)

Ja tänk om min mamma hade vaccinerat mig när jag var yngre, då hade jag sluppit sitta och fundera över detta. Mitt första barn hade jag då heller inte utsatt för risken genom att jobba på förskola och vara gravid.

Eller som jag då. Min mamma *fick* röda hund som gravid. Visserligen klarade jag mig utan skador, men hur kul är det att veta att hon allvarligt funderade på att abortera mig :crazy:

åhh... Nej det vill man ju verkligen inte... Nu är ju inte röda hund så vanligt men. Ändå...

Jag skulle inte ha vaccinerat mig. Just röda hund är något som jag inte heller tänker låta vaccinera mitt barn mot.

Du föredrar alltså risken att dina barn eller deras barn får missbildningar?

Eller så åker du snålskjuts på att de flesta andra är vaccinerade och inte riskerar att smitta dig...

Eller som jag då. Min mamma *fick* röda hund som gravid. Visserligen klarade jag mig utan skador, men hur kul är det att veta att hon allvarligt funderade på att abortera mig :crazy:

Fy vad otäckt :crazy:

Jag sållar mig genast till skaran som tycker att TS skall vaccinera sig.

I vecka 12 ungefär när jag lämnade prover hos BM så såg de att jag inte hade vaccination emot röda hund och det var bara att hålla tummarna för att det skulle gå bra, vilket det gjorde. Sedan innan vi åkte hem från BB fick jag sprutan. Men hade jag vetat om detta innan graviditeten hade jag inte tvekat utan tagit sprutan direkt och väntat några månader med att försöka skaffa barn.

Jag tycker inte det är värt risken!!!

Ja det var det jag fick höra i förrgår! Att jag skulle fått sprutan redan på BB.

Jag blev bara så... Besviken. Vi kände att nu kan vi göra vad vi vill! Vänta ett tag eller sätta igång direkt eller ja... Vi bestämmer helt enkelt. Och så bara... Neeeeej... Vi kan inte alls bestämma det själva.

Jag ska på drop-in i morgon. Men jag vet inte om jag får hela MPR-sprutan? Mässling har jag redan haft, men det gör väl inget. Jag är inte vaccinerad mot påssjuka heller.

Nu vill jag inte göra dig lessen utan bara förbereda dig på en sak...
Åtminstone när man får MPR-sprutan är det två doser du ska ta, med viss tid emellan. Minns inte om det var en eller två månader. Bara så att du är beredd på det i bebisverkstadsplaneringen.

Så där! Vaccinerad och klar! Det är bara en spruta man tar och det är 3 månaders väntetid.

Men nu fick jag ett annat dilemma ;) Innan jag blev gravid började jag vaccinera mig mot Hepatit A & B. Jag hann ta två sprutor innan jag blev gravid (då bara två veckor efter att väntetiden gått ut!) Det saknas alltså en 3:e spruta för att jag ska få 25 års skydd för den ena och livstid för den andra. Om jag tar den nu behöver jag inte börja om från början. Men jag får tidigast ta den sprutan om 3 veckor. Ja det skulle ju vara lika bra att få det bortgjort när jag ändå lagt ned pengar på de två första sprutorna, annars blir det till att början om helt igen... Ja ja... Jag ska diskutera med min sambo ikväll! :bump:

Ursäkta trådkapning, men varför vaccinerar man inte sina barn? Jag vet en fd arbetskollega som absolut inte skulle vaccinera sin dotter, men för mig är det självklart att jag ska vaccinera min son när han kommer ut. Är det någon som kan förklara för mig varför man inte gör det??

Jag blev inte vaccinerad för att min mamma trodde att det var farligt. Hon hörde av andra att deras barn fick feber och ev. svullnader efter vaccineringen. Därför avstod hon för att inte göra min "sjuk".

Jag har dock läst så mycket biologi att jag vet hur ett vaccin fungerar. Jag vill heller ha en liten dos med smittämmnen än att utsättas för dem i full kraft utan att hunnit tillverka antikroppar.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Övr. Hund Ja, en lite annorlunda topic kanske. I sommar åker jag tillbaka till Bali igen, där jag volontärarbetade på ett hundhem förra året...
Svar
4
· Visningar
2 734
Senast: Singoalla
·
Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 756
Senast: nexxa
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈