Vaccinera mot Botulism....!?

Domino_s

Trådstartare
Lite frågor om vaccinering mot botulism?

Hur många sprutor är det och vad kostar det? (ungefär)

Hur ofta och när ska man vaccinera?

Hur nödvändigt är det att vaccinera, hur mycket hjälper det?

Hur vanligt är det att hästar blir sjuka av det?

//Domino_s

Sv: Vaccinera mot Botulism....!?

Finns flera sidor här under vård med dessa frågor.
Använd sökfunktionen så hittar du dessa trådar.

Man vaccinerar först 4 gånger med 4 veckors mellanrum. Sen är det en gång om året som gäller.
Jag vet inte hur mycket det hjälper men ska man utfodra med ensilage så är det säkrast att ha hästen vaccinerad.

Man vaccinerar först 4 gånger med 4 veckors mellanrum. Sen är det en gång om året som gäller.
Jag vet inte hur mycket det hjälper men ska man utfodra med ensilage så är det säkrast att ha hästen vaccinerad.

TRE gånger, med fyra veckors mellanrum!

Mina och fler andra hästar här i trakten har aldrig blivit vaccinerade och de lever fortfarande. Jag tror inte det är så stor risk att de får de inte då här uppe vad jag vet.

Det jag vet om botulism är att det bara kan bildas i en syrefri miljö, alltså är det onödigt att vaccinera om du fodrar din häst med hö. Däremot kan det vara en idè att vaccinera om du fodrar med hösilage. Om ett dött djur kommer in i en hösilagebal kan ju viruset bara spridas där eftersom den är virad i plast och därmed kommer det inte in något syre inuti.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 457
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V