Vaccinera, hur ofta?

glimmer

Trådstartare
Som rubriken säger,
Hur ofta vaccinerar ni era hundar? Varje år? Eller vartannat/var tredje?

För det är ju full vaccinering "de" säger att man ska göra varannat år, sedan vaccinering mot kennelhosta varje år.
Vaccinerar ni mot kennelhostan varje år?

Men den fulla vaccineringen ska väl hålla upp till tre år?

Vår veterinär rekommenderar inte vaccin mot kennelhosta varje år generellt. Det beror å hur ofta och hur mycket hundarna träffar andra hundar. Om de ställs ut ofta, går på hunddagis - ja, men om de lever ett normalt liv i en familj med normala hundrastningar - nej. Vi har därför slutat att ge mot kennelhosta särkilt. Det finns i den spruta de får vart tredje år, men inte mer.

Jag har läst om många biverkningar av vaccinationer och därför vill jag inte ge onödiga vaccinationer bara ifall att. Visst, det är väl jobbigt om de skulle få kennelhosta, men man får väga fördelarna mot riskerna.

Vaccinering är en stor inkomstkälla för veterinärer - man kan ju fråga sig om det finns något ekonomiskt intresse bakom, om en veterinär rekommenderar vaccination till alla hundar generellt. Det finns en del artiklar både om det och om faror med vaccination om man söker på engelskspråkiga hundsidor.

Ska du tävla på tävlingar som SKK arrangerar så ska hunden vaccineras vart fjärde år.

Jag ser till att mina hundar får DHPPi vart tredje år, bryr mig inte om att vaccinera enskilt mot kennelhosta.

Rekommendationerna är att vaccinera var tredje år.
Kennelhosta för dom hundar som träffar mycket andra hundar rekommenderas varje år.
Jag följer dom rekommendationerna och her kennelhosta men ger även vaccination mot Lepto (finns även här...) samt Rabies då vi reser ibland.
Vi hade ett kennelhosteutbrott hos personalhundarna på jobbet i somras. Tog ca 2 månader innan utbrottet lagt sig. Hade inte alla hundar varit vaccinerade hade det kunnat hålla på mycket längre än så. Jag är glad att mina hundar är vaccinerade, hostan kortvarig hos båda men Dahlia fick lunginflammation men svarade direkt på insatt behandling som tur var.

Det skulle vara förödande för hundpopulationen om folk slutade vaccinera sina hundar!

Jag vaccinerar min hund varje år. Min förra hund tålde inte vaccinationer och då fick vi "leva på" att alla andra vaccinerade. Skulle folk sluta vaccinera är det de som verkligen inte tål vaccin som blir lidande. Idag fungerar det någorlunda när de flesta vaccinerar. Detsamma gäller både hästar och barn. Det fungerar sålänge vaccinationer görs av de flesta men hade inte blivit kul om folk slutade.

Jag vaccinerar valpar med trippel + kennelhosta - sen samma igen vid 1 års ålder, sen vaccinerar jag vart 3:e-4:e år. Ger inte mot kennelhosta varje år på friska vuxna hundar.
Blev lätt irriterad när jag fick påminnelse från en veterinärstation om att det var dax att vaccinera Polly nu med DHPPI......som hon fick där för 1 år sedan ?! Jag ger knappast trippeln varje år, så vete tusan vad dom tänkte på där (inte min vanliga klinik, utan lät vaccinerade Polly där för ett år sedan samtidigt som jag ögonlyste valparna).

Jag vaccinerar valpar med trippel + kennelhosta - sen samma igen vid 1 års ålder, sen vaccinerar jag vart 3:e-4:e år. Ger inte mot kennelhosta varje år på friska vuxna hundar.
Blev lätt irriterad när jag fick påminnelse från en veterinärstation om att det var dax att vaccinera Polly nu med DHPPI......som hon fick där för 1 år sedan ?! Jag ger knappast trippeln varje år, så vete tusan vad dom tänkte på där (inte min vanliga klinik, utan lät vaccinerade Polly där för ett år sedan samtidigt som jag ögonlyste valparna).

Här gör vi samma.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
9
· Visningar
436
Senast: marsve
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 015
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka