Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte vaccinerad mot någonting (förutom barnsjukdomar under mina första levnadsår och stelkramp i typ sexan).
Har övervägt att vaccinera mig mot TBE men inte bestämt mig än - men jag har aldrig ens tänkt på att vaccinera mig mot någon influensa eller liknande.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Vad har du valt ?
jag skulle aldrig i livet vaccinera mig för influensan eller dyligt där man tar fram vaccin som i en bingoboll


http://newsvoice.se/2013/04/16/sven...campaign=cmp_195890&utm_source=getanewsletter

Pademrix och det vanliga influensavaccinet är två vitt skilda vaccin. Det senare är testat på miljoner och åter miljoner människor utan fara för hälsan. Influensan, däremot, kan vara dödlig, så valet är enkelt ur en ren hälsosspekt. Jag vaccinerar mig dock inte, mest av lathet.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte vaccinerad mot någonting (förutom barnsjukdomar under mina första levnadsår och stelkramp i typ sexan).
Har övervägt att vaccinera mig mot TBE men inte bestämt mig än - men jag har aldrig ens tänkt på att vaccinera mig mot någon influensa eller liknande.

Men vad är det att fundera över, att vaccinera sig mot TBE? Jag känner personer som drabbats som under sjukdomstiden önskade att få dö. Senare har de varit sjukskrivna under lång tid. Vissa blir aldrig återställda.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Okey, det är snarare så att jag inte har "kommit till skott än", mest pga att jag tänker på det väldigt sällan.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag ska ha VÄLDIGT starka skäl för att vaccinera mig "i onödan"!

Stelkramp ser jag som självklart, med tanke på vad jag arbetar med, men annars, NEJ!

Influensan är knappast livshotande för min del, och vacciner som tas fram snabbt är jag skeptisk mot.....
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om något på den där länken, men jag är inte vaccinerad mot något sedan stelkrampssprutan (?) någon gång i lågstadiet, då det inte känns nödvändigt och/eller som att jag är i någon farozon för att drabbas med allvarliga konsekvenser.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nar maken gick pa cancer behandling fick Han influenza vaccination och lakarna insisterade att vi skulle vaccinera OSS I framtiden. Det ar superenkelt har dar man kan fa vaccination pa apoteket sa vi lar fortsatta med det.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Stelkramp har jag ju faktiskt vaccinerat mig mot, efter att ha blivit biten av en "galen" häst. Stelkramp är ju faktiskt en livshotande sjukdom.

Att avstå vissa vaccinationer är ett medvetet val, baserat dels på instinkt, dels på att min ex-sambo/barnens pappa läst fruktansvärt mycket negativt om vaccinationer mot bl a influensa.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte influensavaccinerad, mina pappa var beredd att binda ihop armar och ben på mig för att kunna frakta iväg mig så att jag kunde få svininfluensavaccinet, men jag tröck upp alla bieffekter och osäkerheter under näsan på honom och det slutade med att han inte heller tog den:)

Jag fick alla sprutor som barn och sen är jag endast vaccinerad mot TBE, läste dock väldigt mycket om det innan och jag kom fram till att det kändes okej att ta.

Min sambo är inte vaccinerat mot NÅT! Han fick inte ens som barn någonting, hans mamma ville inte det och han och alla hans systrar är kärnfriska!:love:
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är vaccinerad mot barnsjukdomar och mot stelkramp för ca 7 år sedan när en hund bet mig hårt i armen.

Jag skulle vaccinera mig mot svininfluensa när det var på tapeten, men svininfluensan slog omkull mig innan jag hann. Kan säga som så att jag nog velat vara vaccinerad än att få svininfluensa, som gick djupt ner i lungorna, orsakade lunginflammation och gav mig fullständigt dödsångest när jag knappt kunde andas.

Men jag har ännu inte vaccinerat mig, min astma är mer stabil än vad den var då och jag har ju redan haft influensan och då sägs det att man inte drabbas lika allvarligt av den igen.

Men frågan är om jag ens skulle fundera på vaccination, av vilken slag som helst, egentligen är något jag vill göra.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nej jag vaccinerar mig inte mot sådana onödiga grejer. Jag är tillräckligt sjuk som det är så jag undviker sådana saker som kan göra mig ännu sjukare.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag har vaccinerat mig mot ganska så mycket, tack vare att vi rest en del. Dessutom har jag sett hjärnhinneinflammation (TBE) på nära håll och det var ingen vacker syn, så det är jag vaccinerad emot eftersom jag rör mig en hel del ute.

Däremot är jag inte vaccinerad mot någon influensa. Men hade jag varit i min tidiga tonår nu hade jag gärna vaccinerat mig mot livmoderhalscancer.
 
Sv: Vaccinera eller inte

KL

jag har barn vaccinationerna. Omvaccinerad for stelkramp 2-3 ggr (oerhort kort minne sa glommer ju bort vad jag har tagit och nar :o). Aven vaccinerad mot Encephalitis C (krav fran mitt kandidat universitet). TBE har jag behovt gora i flera ar men har aldrig rad :(

i ar far jag till och med pengarna tillbaka fran univeristetet for TBE men har inte dem dar pengarna det kostar att ligga ute med :( funderar pa att lana pengarna av en foraldrar sa kan dem fa tillbaka fran universitetet istallet, men med mycket annat i vagen har det glomts bort.

Svin influensan - nej.

Livmoderhals vaccination hade jag ocksa tagit - har haft forandringar pa mina prover i omgangar sedan jag var 20. Den dar stressen over "kanske det ar varre" varje gang proverna skickas in ar inte rolig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte

KL

Jag vaccinerade mig mot svininfluensan. Mkt beroende på att jag inte tror att jag varit sjuk i någon influensa i vuxen ålder. Inte vad jag vet i alla fall. Jag är synnerligen sällan sjuk och då oftast bara i en lätt förkylning. Om det i sig beror på bra motståndskraft eller om jag haft tur och inte blivit utsatt vet jag inte.

Då jag var rädd för att jag möjligtvis inte hade något större motstånd upparbetat så valde jag därför att vaccinera mig.

Jag blev dock väldigt sjuk efter vaccineringen. Hög feber, muskelstelhet och värk samt luftrörsbesvär. Dessutom tappade jag rösten helt. Det kom bara ett brölande när jag försökte. Det lät inte klokt.

Min amatörmässiga fundering i efterhand är dock att om det jag åkte på var svininfluensa-light så är jag oerhört tacksam för att inte ha åkt på svininfluensan ovaccinerad.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Svinsjukan tvärvägrade jag att vaccinera mig mot trots att vi får sånt via jobbet. Var skeptisk till att det gått att få fram ett vaccin så snabbt och var rädd för oväntade biverkningar. Har ju hänt förr i historien att snabbframtagna läkemedel haft oväntade biverkningar.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag vaccinerade mej i höstas mot influensa. Varje höst/vinter har jag sugit åt mej sjukor som en svamp så därför gjorde jag det. Har knappt ens snutit mej sedan jag tog sprutan, första vintern på hur många år som helst! Kommer att vacciniera mej nästa säsong också.

Andra vaccin har jag inte gett mej på.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Har fått alla barnvaccinationer, har fyllt på difteri och stelkramp som vuxen, vaccinerade mot svinis och vaccinerar mot årliga influensan (fast jag aldrig fått just influensa).

Har astma och utsätts för rätt stort smittryck och skulle själv potetiellt kunna smitta flera hundra om dagen.

Vaccinerar ffa för de som inte själva kan, för att minimera smittspridning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp