Vaccinationsfråga

E

Egonson

Kan någon hjälpa mig att räkna ut när hästen min ska ha sin nästa vaccination..

Han är grundad mot influensa:
spruta 1 den 1/7 -09
spruta 2 den 17/9 -09

stelkramp:
spruta 1 17/9 -09
spruta 2 9/12 -09

Det blev inte samtidigt av olika anledningar, så nu är det som det är.

Finns något bra datum då han kan få båda? I mitt huvud står det stilla.

Spruta 3 ska ges efter 6 månader, ska man ge den innan 6 månaders-strecket eller efter?

Kan jag ge honom båda "för tidigt" kanske så de kommer "i fas", hur mycket för tidigt i så fall är okej? De andra i stallet vaccineras i november men det kanske inte blir lätt att passa in det sen.

Sv: Vaccinationsfråga

Spruta tre ska väl ges inom 6 månader, dvs innan den 17/3 blir det va?..

Jag har aldrig hört att man inte kan ge 3dje sprutan för tidigt, men å andra sidan är det väl bara en spruta (stelkramp är ju inte årligen?) så då kanske man ska hålla ~6 måndersstrecket för att vara på den säkra sidan.
Någon annan kan säkert ge ett vettigare svar på den frågan :p

Ska du vaccinera årligen eller halvårsvis?
Är det halvår så kommer du ju inte kunna passa in i novembervaccinet, men ska du vaccinera per år, så är det ju bara att vaccinera även i november och sen fortsätta med det.

Ja det borde bli innan den 17/3, man kan ju ta det typ mellan den 17/2 och 17/3 någon gång, influensan i alla fall *skriver upp*.

Men de kanske bara ska ha två stelkrampsvaccinationer, och sen var tredje år? Eller ska det grundas med tre? Nu blev jag fundersam :confused:

Det blir en gång årligen eftersom jag inte kommer tävla. Är nog en bra idé att vaccinera i november i år även om det blir per halvår då, och sen köra på helår efter det.

Senast ändrad av en moderator:

Men hästinfluensa grundningen har gått för lång tid emellan ?

Det ska väll vara 6-8 veckor ? Så frågan är om den verkligen räknas som grundvaccinerad eftersom man inte skött tidsgränserna ?

Samma sak med Stelkrampen där har väll även där gått över tiden med spruta nr 2 ?

Så frågan är om Försäkringsbolaget anser att hästen är stelkrampsgrundad med den intervallen och tävlingsmässigt om detta är godkänt ?

Mia

Men hästinfluensa grundningen har gått för lång tid emellan ?

Det ska väll vara 6-8 veckor ? Så frågan är om den verkligen räknas som grundvaccinerad eftersom man inte skött tidsgränserna ?

SvRF skriver detta om vaccination mot hästinfluensa:

1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

Den aktuella hästen har vaccinerats inom 92 dagar, alltså är det helt korrekt.

Detta är alltså bestämmelser som gäller tävling. Den där tredje sprutan är det troligen vaccintillverkaren som hittat på, och något som kommit på senare år. Enligt min veterinär ger grundvaccination med två sprutor ett fullgott skydd.

Samma sak med Stelkrampen där har väll även där gått över tiden med spruta nr 2 ?

Så frågan är om Försäkringsbolaget anser att hästen är stelkrampsgrundad med den intervallen och tävlingsmässigt om detta är godkänt ?
Mia

Tävlingsmässigt har stelkrampsvaccinationen ingen som helst betydelse, eftersom denna inte krävs vid tävling.
Detta hittade jag på ATG-klinikernas hemsida:

Grundvaccinationen mot stelkramp hos en vuxen häst omfattar två sprutor med 4-6 veckors mellanrum. Därefter ges hästen en ny vaccination var tredje år.
Man kan börja grundvaccinera sitt föl mot stelkramp när det är 5-6 månader. Grundvaccination för fölungar omfattar tre vaccinationer som ges när hästen är 5-6 månader, 4-6 veckor efter första sprutan och därefter 6-12 månader efter den andra.

Dvs, hästen är inte korrekt grundvaccinerad.
TS - prata med din veterinär om hur du bör göra nu.

Hm.. Alltså har jag betalt en av sprutorna i onödan, han ska alltså ha en till inom cirkus 2 veckor (inte räknat, bara uppskattar) för att vara grundad mot stelkramp. Får skriva upp det också. *suck*.. Nåja, virrig som man är. Inget att gräma sig över, och det är ju inte så svårt att göra om heller.

Men skönt att influensan stämmer i alla fall! :p Då hade jag ett rätt.

Miaa: Försäkringsbolaget? Menar du om han drabbas av stelkramp och behöver avlivas? Han är inte livförsäkrad så jag får inte ut något av det ändå, så i det avseendet kvittar det. Men såklart ska han få en ny grund nu om denna inte gäller :)

Jag menar att om hästen blir sjuk i Stelkramp ersätter inte försäkringsbolaget detta om den inte är korrekt vaccinerad.

Sen om man ska ta den 3 dje vaccinationen av stelkrampen beror på vilket vaccin du använt .

Nu när jag grundade in fölis sist så fick hon 2 stelkramp och sen ska hon inte behöva på 3 år om det inte händer något då kan man ta en spruta till ifall att .

Immer det var just om det var giltigt med hästinfluensan jag funderade på eftersom rekomendationerna är andra sprutan 4-8 veckor efter första influensasprutan .

Och Ja jag är medveten om att Stelkrampen inte behövs vid tävling ;) Såg nu att jag skrivit så detta kunde misstolkas .

Men försäkringsmässigt är det viktigt att det blir rätt .

Mia

Senast ändrad:

Där ser man. Ja nu ska han i alla fall bli rätt vaccinerad så då borde det bli ok med allt. Viktigast av allt är ändå att spara hästen onödigt lidande.

Equip T tror jag vaccinet heter.

Nu har han fått andra sprutan mot stelkramp, men nu förstår jag inte riktigt hur jag ska göra, igen :p

Första sprutan fick han den 11/12 2009, andra den 17/1 2010.
Ska han ha en tredje senare i år eller är det var tredje år som gäller nu? :confused:

de bästa är väl att prata med din vetrinär.

varför frågade du itne nu när han blev vaccinerad??? när ändå vet var där??

Det jag läst så är det lite olika beroende på vilket medel veten sprutar med, så man måste kolla med veterinären när man ska spruta igen min sa att jag skulle ta det 4-6 veckor efter första sprutan :S så man måste nog kolla med veterinär för att vara helt säker.

Nu har han fått andra sprutan mot stelkramp, men nu förstår jag inte riktigt hur jag ska göra, igen :p

Första sprutan fick han den 11/12 2009, andra den 17/1 2010.
Ska han ha en tredje senare i år eller är det var tredje år som gäller nu? :confused:

Prata med din vetrinär eftersom du även tog stelkramp i sep 09 ?

Mia

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: Sassy
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar