Vaccinations skydd mot influensa

C

crixi

Är det någon här som vet hur länge en häst har skydd mot hästinfluensa efter en vaccination?
Har missat att omvaccinera min häst med 3 veckor.
( Gör det en gång om året. )
Och min veterinär säjer att jag måste "börja om".
Han hävdar att skyddet försvinner så fort.

Vet att i kattvärlden säjer veterinärerna att vaccinerar man en katt varje år, så finns det tydligen skydd kvar i katten nästan ett halvår efter utsatt tid efter ett år.

Vet att man inte kan generalisera, men tycker att det är konstigt att på häst försvinner skyddet på bara några veckor. :confused:

Nån här som vet mer om det här?

Mari

Det finns nog kvar längre i kroppen, men för att delta i tävlingar och på vissa stall och dess aktiviteter krävs en giltig vaccination. Och då måste du vaccinera om för att få den, sen kräver vissa stallägare också att de skall finnas en vaccination från grunden som är ok dvs vaccinerad inom ramen av 12 månader från grundvaccination.

Det var nog vad jag misstänkte.
Eftersom min gamla häst inte tävlar eller står i ett stall,
där det kommer och går hästar ofta, så känns det så retligt att behöva "börja om" med vaccineringen för att man har missat datumet med så kort tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag vet att det finns flera trådar om vaccination, men jag hittade inget svar på min fråga i någon av de gamla trådarna så därför...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Muninn
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 511
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka