Vaccinationer

G

Gauti

Ja, det börjar bli dags att vaccinera Gauti igen.

Jag brukar vaccinera emot boutilism, stelkramp samt grundvaccin, men det är det sistnämnda jag inte kommer ihåg om det var jag brukade ha??

Visst är det grundvaccin varje år?? Stelkramp är var tredje va?

Sv: Vaccinationer

Grundvaccin, det är väl hästinfluensa det?! I så fall *måste* du revaccinera inom 12 månader för att vara kvalificerad för att tävla enligt gällande reglemente. Kolla vad det står i ditt intyg/ pass och tala om för vet vad som användes senast så fixar dom det galant.

Grundvaccinering görs endast EN gång, eller görs om ifall man missar intervallet.

Grundvaccin, det är väl hästinfluensa det?! I så fall *måste* du revaccinera inom 12 månader för att vara kvalificerad för att tävla enligt gällande reglemente. Kolla vad det står i ditt intyg/ pass och tala om för vet vad som användes senast så fixar dom det galant.

Grundvaccinering görs endast EN gång, eller görs om ifall man missar intervallet.

Ja, då var det som jag trodde att jag strulade till det i mitt huvud :) Det är ju såklart hästinfluensa det ska vara. Har kollat i passet så ska hålla mig inom 12 månaders ramen.

Men stelkramp är var 3:e år eller?

Har för mig det - men min vet kollar och anpassar vaccinet på plats så jag har lite dålig koll ... ;)

Stelkramp var tredje o min vet sa att boutulism behövs bara om de äter ensilage.

Ja, det vet jag :) Men Gauti har alltid ätit det också så. Dock inte nu, men man vet aldrig om man byter stall så det är lika bra att vaccinera emot det också.

Har för mig det - men min vet kollar och anpassar vaccinet på plats så jag har lite dålig koll ... ;)

Hehe, ja men det är ju bra! Jag måste alltid beställa innan vad jag ska ha för vaccinationer.

En liten fråga; Tycker ni att det är någon idé att vaccinera emot boutilism när hästen äter torrhö? Har alltid vaccinerat emot det förut, men då han har inte fått torr hö, utan annat.

En liten fråga; Tycker ni att det är någon idé att vaccinera emot boutilism när hästen äter torrhö? Har alltid vaccinerat emot det förut, men då han har inte fått torr hö, utan annat.

Nej, det känns onödigt om den inte fodras med hösilage.

Nej, det känns onödigt om den inte fodras med hösilage.

Ja tycker det jag också, för det är ju bara onödiga pengar att slänga ut liksom.

Men visst är det bara hästinfluensan dom koncentrerar sig på om man ska tävla? (ska inte tävla men vill ändå att det ska stå rätt i pass osv)

Men byter du då stall eller foder sen så får du göra om hela grunden på boutolismen....

Mina hästar är vaccinerade mot det...

Men byter du då stall eller foder sen så får du göra om hela grunden på boutolismen....

Mina hästar är vaccinerade mot det...

Jo det är klart, ja kanske lika bra att göra det ändå då! :) Brukar ju göra det i samband med de andra vaccinationerna ändå :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: iliedtoday
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 616
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix