Vaccinationer

evis

Trådstartare
Ska grundvaccinera tre av stallets fyra hästar både stelkramp och influensa - men den fjärde hästen ska åka till ny matte om 1-2 månader. Denna hästen är aldrig vaccinerad mot influensa (hon är travhäst) och jag vill helst inte vaccinera henne en gång nu, när jag inte tror att nya matten tänker vaccinera henne (slänga pengar i sjön).

Har det någon betydelse - är det "meningslöst" att påbörja grundvaccering av de andra tre hästarna innan hon har åkt? Hon kommer inte åka från gården något innan dess, dock kommer den äldre valacken åka iväg några gånger till "hästtäta ställen" och skulle ju på det viset kunna dra hem något (?).

Och ska passa på att fråga om influensavaccin på föl - hur gamla vill man att de ska vara innan man vaccinerar mot influensa?
Stelkramp förstår jag att man vill ha så "tidigt som möjligt", men att det är känsligare med influensavaccinet?

Sv: Vaccinationer

Vaccinera dom andra du, om ingen åker så kan mer eller mindre smitta bara komma till stallet, genom hovslagare, veterinärer, ens egen bil, kläder som varit i ett smittat stall.. Det är beroende på vilken smitta det handlar om. Annars så fort en häst i stallet har vistats någon annanstans, finns ju smittorisk. Hästen kan vara bärare men inte själv bli sjuk.

Mina föl har vaccinerats mellan 5-6månaders ålder första gången. Kombinerat influensa och stelkramp vaccin och ingen av dom har reagerat på vaccinet.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar