Vaccinationer...önskar tips och råd

Ridtjejen

Trådstartare
Hej
har 2 ponnier som endast har stelkramp...men tänkte influensavaccinera också.

ponnierna på 3 resp 4 år har fått Equip T:

då dessa ska igång och tränas inför tester och visningar, vill jag vaccinera dom med influensan.... ponnyn på 4 år ska ha stelkramp nu i vår,och kan man då ta den kombinerade med både stelkramp/influensa, och sen nästa spruta med bara influensa, el hur fungerar det? finns det olika sorters vaccin och måste man välja,el gör veterinären det? är det olika priser beroende på vaccinsort?

ponnyn på 3 år tänkte jag skulle få bara influensavaccinet....

Vad kostar det (ca-pris) om man kör dom till veterinären och de får sprutorna i transporten?
 
Sv: Vaccinationer...önskar tips och råd

Du behöver grundvaccinera dom med följande intervall:

* Dos 1
* Dos 2: 4-6 veckor efter 1:a sprutan
* Dos 3: 6 månader efter 2:a sprutan

Därefter 1 gång/år.

Säg bara till vet. att du vill få ponnyerna grundvaccinerade mot hästinfluensa, så fixar han/hon att du får rätt intervall och du behöver inte bry dig om vilket preparat som används. Vet. fixar det.

Jag antar att ponnyerna är grundvaccinerade mot stelkramp?

Om inte så gäller följande intervall för stelkramp:

* Dos 1
* Dos 2: 4-6 veckor efter 1:a dosen
* Revaccination var 36mån


Mitt förslag (om båda ponnyerna är grundvaccinerade mot stelkramp):

* Ge båda ponnyerna Equip ft (kombinerad influ. stelkramp) i vår, så får du samma intervall på båda. Lättare att hålla koll då. Blir ju ingen extra spruta eftersom det är kombinationspreparat. Kan inte kosta så mkt mer.
* Boka tid för dos 2 inom 4-6 veckor efter första sprutan, fast den här gången räcker det med Equip F
* Ytterligare en Equip F 6 mån efter andra sprutan.

Vet tyvärr inte vad det kostar eftersom jag brukar åka till hästsjukhus och kolla tänderna också i samband med vaccinering.
Men på måndag ska jag iväg med en 3-åring som ska få vaccin i transporten, så jag kan återkomma när jag får fakturan därifrån.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om...
Svar
15
· Visningar
2 365
Senast: TantEster
·
L
Hästvård Hej! Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 210
Senast: Vilya
·
Hästvård Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta? Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått...
Svar
6
· Visningar
1 354
Senast: Java87
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 210
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp