Vaccination

Iser

Trådstartare
Jag har missat vaccinationen!
Hur det nu kunde gå till med alla vet.besök jag har haft senaste halvåret, det begriper jag inte, och ni behöver inte kommentera det heller. Jag vet att det är klantigt.

Men nu undrar jag om jag måste göra om grundvaccinationen? Han skulle haft vaccination (hästinfluensa) i maj egentligen. Hur viktigt är det med intervallerna och vilka intervaller är egentligen optimala?

Jag har än så länge inte vaccinerat mot botulism innan, men undrar hur nödvändigt det är och var smittoriskerna finns? Är det bara om man fodrar med ensilage att man ska bekymra sig för botulism?

Och sista frågan: Finns det någon risk med att vaccinera en fånghäst med känslig mage?

Sv: Vaccination

Om jag inte ska tävla då?
Jag vill ju bara ha en vaccination som funkar:idea:;)

Om Du är 100% säker på att Du inte ska tävla eller åka på kurser där korrekt skött vaccinerade hästar är ett måste, så kommer din häst att ha fullgott skydd. Jag vill minnas att ur djurskyddssynpunkt, så KAN man tom dra över upp till tre månader. Men som sagt för tävling gäller strikta regler!

Kurser kommer jag ju säkert att åka på när han väl har blivit frisk, men det har ju ännu inte varit någon som har frågat efter vacinationspapper på dom kurserna jag har varit på. Men det är klart risken att bli smittat ökar ju när man åker till andra stall och träffar andra hästar (oavsett om det är tävling eller kurs) och då kan man ju fråga sig om man har fullgott skydd i vaccinationen om man inte har skött det optimalt?:confused:

Hästen kommer att ha fullgott skydd så det behöver Du inte oroa Dig över. Om Du nu inte mot all förmodan drar ut på tiden ytterligare till låt oss säga Augusti... Men det tror jag ju inte för egen del att Du kommer göra!

Det är nog kanske ovanligt också att man vid kurser kräver korrekt vaccinationsintyg. Men jag var på en sådan kurs en gång så jag tyckte det var lika gott att nämna det!

Botulism smittar inte. Det är ett gift som bildas i ensilage om det finns döda djur i det. Hur vanligt det är vet jag inte, men det kan ha dödlig utgång. Tror att det är tre grundvaccinationer och sen en årlig. Använder du hö behövs ingen vaccination.

Liknande trådar

Hästvård Mina två hästar vaccinerades 15mars förra året. Dock skulle det passa sjukt bra att vaccinera dom runt den 28mars, alltså två veckor...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Taefill
·
M
Hästvård Jag fick hem `min` häst i juni dom som hade haft honom innan sa att han var vaccinerad för stelkramp, (dom hade haft honom i 2 år när...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Alexandra_W
·
M
Hästvård Hej! Har köpt en häst som har stått på landet och ej blivit vaccinerad på flera år och ska då grundvaccineras. Har jag fattat rätt...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: EnSomUndrar
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 100
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar