Vaccination..

Sv: Vaccination..

Det var vaccinationstvång på travhästarna också tidigare men det togs bort för flera år sedan.
Anledningen till det tror jag är för att vaccinerade hästar kan ju vara smittade och smitta andra fast man inte märker att hästen är sjuk.
(Det är bättre att de blir sjuka så att det märks)
Travare som tävlar åker ju land och rike runt, och med det följer att de står uppstallade i olika stall "hela tiden", och alltså är det lättare att de smittas eller smittar andra eftersom de kanske är helt symptomfria. En häst som har tydliga symptom åker man ju inte iväg med.
Det här är alltså vad jag TROR. Någon annan kanske VET.

Jag skulle nog inte vaccinera om det inte var för att det krävs vaccinering för att få tävla.

Men är det endast för tävlandet skull (och för vistelse på olika anläggningar) som man vaccinerar? Finns det ingen mer mening med det?

Jag "hörde" för många år sedan att en travhäst dött efter vacc och att kravet då togs bort/L

Men är det endast för tävlandet skull (och för vistelse på olika anläggningar) som man vaccinerar? Finns det ingen mer mening med det?

hästen blir som sagt MINDRE sjuk eller inte sjuk alls om den är vaccinerad. (men en ovaccinerad behöver inte bli sjuk heller bara för att en annan häst i stallet är sjuk men OM den blir sjuk så kommer det synas mera än på den som är vaccinerad)

och stelkramp är ju bra att ha dom vaccinerade för om det händer nån olycka.

Den gamla sortens influensa vaccin var inte speciellt bra, dels gav det ett ganska ofullständigt skydd, det var många A2 utbrott trots vaccinerade hästar, dels så var det många hästar som inte tålde vaccinet. Stelkramp är väl självklart att vaccinera mot, men det är ju inte samma frekvens som A2, jag förutsätter att det är influensavaccineringen som ifrågasätts i ursprungsinlägget. Att inte vaccinera mot stelkramp är ju idiotiskt, medans influensan inte alls har samma dignitet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar